Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

Vezető nélküli járművek (AGV-k)

Automatizált közlekedés
Vezető nélküli járművek a Linde Anyagmozgatástól

A vezető nélküli szállítójármű egy önjáró szállítóeszköz, amelyet automatikusan vezérelnek és emberi érintés nélkül működtetnek. Aktív vagy passzív teheremelő eszközökkel történő anyagszállításra használják, mind vontatásra, mind emelésre.

A vezető nélküli szállítórendszerek (FTS-ek) egyre fontosabb szerepet játszanak a modern intralogisztikában. A kifejezés egy olyan átfogó rendszert jelöl, amely vezető nélküli szállítójárműveket (AGV-ket), vezérlőrendszert, adatkommunikációs egységeket és töltőállomásokat foglal magában. A vezető nélküli szállítójárművek (AGV-k) széles körűen alkalmazhatók. A középpontban az a feladat áll, hogy az árukat emberi beavatkozás nélkül szállítsák A-ból B-be, és így átvegyék a nem hozzáadott értéket képviselő szállítást.

Az AGV-k számos előnyt kínálnak a mindennapi raktári műveletek során: Mentesítik a munkavállalókat az ismétlődő szállítási feladatok elvégzése alól, optimális folyamatállandóságot biztosítanak, valamint csökkentik a raktári hibák és balesetek számát. A MATIC sorozat autonóm járműveivel a Linde Anyagmozgatás szinte minden ügyféligényre kínál AGV-ket. A megfelelő eszköz az ajánlat része.

Helyes navigáció: Hogyan működnek az AGV-k?

Egy vezető nélküli szállítórendszer részeként az önvezető járműveknek gyorsan és biztonságosan kell mozogniuk az adott raktárkörnyezetben. Erre a célra kétféle navigációs technológia áll rendelkezésre.

  • Pályán vezetett navigáció Ebben a változatban az AGV-k optikai segédeszközök vagy mágnescsíkok segítségével tájékozódnak. Az autonóm logisztikai járművek érzékelői ezen a vezérlésen keresztül navigálnak a kívánt célhoz. Az ilyen típusú vezérlés előretervezést igényel. A vállalatoknak alaposan át kell gondolniuk előre, hogy hogyan működjön az optimális útvonalhálózatuk. A fix útvonalak utólagos módosítása gyakran magas költségekkel jár.
  • Geonavigáció A GEO-navigáció (más néven természetes lézerszkenneres navigáció) során az AGV-ket lézeralapú navigációs rendszer vezérli. További infrastruktúrára, például vezetősínekre vagy fényvisszaverőkre nincs szükség. Az AGV-k lézeres érzékelők segítségével minden irányban pásztázzák a környezetüket. A geonavigáció rendkívül rugalmas, és kis erőfeszítéssel új útvonalakhoz és környezetekhez igazítható. A környezet feltérképezése az üzembe helyezés során az AGV-k segítségével történik. Ez a módszer lehetővé teszi, hogy minimális erőfeszítéssel további területek legyen hozzáadhatók és bejárhatók az AGV számára. Az intelligens vezérlőszoftver szükség szerint koordinálja több geonavigált jármű útvonalát és sebességét. A Linde is a geonavigációra támaszkodik az autonóm MATIC járművei esetében.

Kicsiktől a nagyokig: Ezeket a járműveket AGV-ként használják

Szinte minden, manuális működtetésű típus ipari targonca használható AGV-ként. Ezek közé tartoznak az autonóm vontatók, az elektromos raklapemelők, az ellensúlyos targoncák, a tolóoszlopos targoncák és a szűkfolyosós targoncák. Az automatizált szállítóplatformok, amelyek közvetlenül az átrakóállomásról vagy az alulról mozgatható szállítóasztalokkal együtt képesek felvenni és lerakni a rakományhordozókat, szintén nagyon hatékonyak, különösen a szűk helyeken.

A Linde MATIC termékcsaládja a következő AGV-ket tartalmazza:

P-MATIC

Az autonóm Linde P-MATIC elektromos vontató állóplatformmal akár 5000 kilogrammos vontatható terhet is mozgat, és ideális például ipari üzemek gyártócsarnokainak ellátására. Előszeretettel használják termelési szállításokhoz, hulladék elszállításához és nagyobb rakományszerelvények vontatásához.

További információ

L-MATIC

A Linde L-MATIC autonóm elektromos raklapemelője ideális az alacsony magasságban történő be- és kitároláshoz, valamint a szakaszos szállításhoz. Raklapok és rácsos ládák kezelésére optimalizálva. Legfeljebb 1200 kilogrammos rakományt szállít, és akár 1,60 méteres raklapokat is felvenni és lerakni.

További információ

L-MATIC HD

A Linde L-MATIC HD automatizált elektromos raklapemelője tökéletes a közepes tömegű rakományok felvételére és tárolására. A járművek modelltől függően akár 2 tonna tömegű rakományt is képesek szállítani. A tömegtől és a rakomány geometriájától függően akár 3,20 méteres polcmagasság is elérhető.

További információ

L-MATIC AC

A Linde L-MATIC AC autonóm elektromos raklapemelője önhordó villával rendelkezik. Maximális teherbírása 1200 kg, és akár 1,60 méteres polcmagasságot is elér. Egyszerűsíti a zárt rakományhordozók szállítását, például az EUR raklapok keresztirányú szállításakor, és különösen alkalmas az alulról nem hozzáférhető átrakóállomásokon történő árufelvételre.

További információ

K-MATIC

Amikor különösen magasra kell emelni a rakományt, a Linde K-MATIC autonóm szűkfolyosós targoncája az optimális választás. Akár 1500 kilogrammnyi terhet is megemel, a be- és a kitárolás során pedig akár 14 méteres emelési magasságot is elér. A K-MATIC zökkenőmentesen együttműködik az olyan infrastrukturális elemekkel, mint a szállítószalagok vagy a csomagolóállomások.

További információ

R-MATIC

Az R-MATIC autonóm tolóoszlopos targoncát az áruk akár tizenegy méteres magasságban történő be- és kitárolására tervezték. Akár 1600 kilogrammos terhelést is elbír. A lehetséges emelőoszlopok sokféleségének köszönhetően egyaránt alkalmas áruraktárakban, anyagszállításra és munkahelyek ellátására. Az áruraktárakban különösen előnyös számára alacsony termete, amely keskenyebb folyosókat és ezáltal nagyobb tárolási kapacitást tesz lehetővé.

További információ

C-MATIC

Az automatizált Linde C-MATIC platformjármű kihasználja erősségeit, amikor a padlóhoz közeli, szűk helyeken történő anyagszállításról van szó. A rakományt az alulról mozgatható szállítóasztalokkal együtt veszik fel, és a célállomáson szabadon elhelyezhető a helyiségben. A helyhez kötött átrakóállomások vagy szállítószalagok közötti szállítást is elvégzi. A C-MATIC modelltől függően 600, 1000 vagy 1500 kilogrammos terhet képes mozgatni.

További információ

C-MATIC HP

A Linde C-MATIC HP autonóm mobil szállítórobot akár 1000 kg-os rakományokat is önállóan mozgat közép- és hosszú távokon alulról mozgatható szállítóasztalokkal, állandóan telepített infrastruktúra nélkül. A természetes lézerszkenneres navigációnak köszönhetően a mobil platformjármű más járművekkel vegyes forgalomban is jól használható.

További információ

Hatékony és biztonságos: ezért érdemes FTS-re váltani

Számos vállalat számára rendkívül észszerű és szükséges, hogy saját intralogisztikai tevékenységének egészét vagy egy részét FTS-re állítsa át. Ennek pedig a következő okai vannak:

  • Kevesebb ember: az FTS használatával automatizálhatók a nem értékteremtő szállítási feladatok. Ez ellensúlyozza a szakképzett munkaerőhiányt, és költségmegtakarítást is eredményez. A kézi vezérlésű logisztikai járművek esetében az összköltség mintegy 80%-át a szükséges személyzet teszi ki.
  • Folyamatos használat: az önvezető járművek emellett lehetőséget nyújtanak a 24 órás működésre. Ennek megvalósítása érdekében az automatizálás során optimalizálják az anyagáramlást, ami összességében jelentősen növeli az átrakási teljesítményt.
  • Alacsonyabb hibaarány: az FTS emellett növeli az áruforgalom biztonságát. Az eredmény a raktári hibák és balesetek alacsonyabb száma, és így alacsonyabbak az áruk vagy az épület infrastruktúrájában keletkezett károk miatti költségek.

A Linde L-MATIC AC vezető nélküli szállítórendszer a gyártócsarnokban használat közben

A vegyes üzem lehetséges: FTS használata vegyes üzemben

Az autonóm és kézi vezérlésű szállítójárművek vegyes üzemeltetése bármikor lehetséges. A Linde AGV-ket szükség esetén manuálisan is lehet irányítani. Ez azért lehetséges, mert ezek kézi eszközökön alapulnak, amelyeket később automatizáltak. A vegyes üzemeltetéshez a MATIC termékcsalád autonóm targoncái, vontatói és raklapemelői intelligens navigációs és biztonsági technológiával rendelkeznek. Ezért a legszűkebb helyeken is könnyedén dolgoznak együtt emberekkel és manuális járművekkel. Az AGV-k lézerszkennerei biztonságos folyamatot tesznek lehetővé, és megakadályozzák az ütközéseket.

Intelligens járgány

Az autonóm mobil robotok (AMR) egyre fontosabbá válnak a modern intralogisztikában. Az önjáró platós kocsikat automatizált vagy félautomatizált áruszállításra használják, érezhetően növelve ezzel a hatékonyságot a raktárakban és a logisztikai csomópontokon.

További információ

Teljes mértékben hálózatba kötve: FTS-interfészek az ERP- és WMS-rendszerekhez

Az automatizált anyagáramlás zökkenőmentes működésének záloga a hálózatba kapcsolás. Itt két terület különösen fontos: az ERP-rendszerek (Enterprise Resource Planning) lehetővé teszik a feladatok és erőforrások átfogó tervezését és koordinálását. A raktárkezelő rendszerek (WMS) rögzítik az összes belső árumozgást, és növelik a hatékonyságot az összetett környezetekben. Az optimális automatizálás érdekében a Linde AGV-k képesek kommunikálni az ERP- és WMS-rendszerekkel. Az FTS és az AGV-k intelligens vezérlési funkciói lehetővé teszik a járművek és az automatikus csarnokkapuk szinkronizálását is. A közlekedési lámpákhoz és a tűzjelző rendszerhez való kapcsolódás is lehetséges.

Szakszerűen megvalósítva: hogyan integrálják az AGV-ket a meglévő rendszerekbe?

A meglévő raktárakban az egyes folyamatlépések vagy átfogó anyagáramlások automatizálásához szakképzett személyzet támogatására van szükség. Egy automatizálási megoldás kidolgozása és végrehajtása a Linde saját, megvalósításért felelős csapatával támogatja ügyfeleit. A Linde szakemberei gondoskodnak a járművek kiválasztásáról és kialakításáról, a meglévő folyamatokba való beágyazásról és végül a berendezés üzemeltetéséről. Az infrastruktúra nélküli geonavigációnak köszönhetően a járművek gyorsan és egyszerűen integrálhatók a meglévő folyamatokba. Ha a körülmények megváltoznak, a rendszer különösebb erőfeszítés nélkül kiigazítható és átméretezhető.

Kifizetődő: ezek az AGV költségei

Egy FTS megvalósításakor a költségek nagy részét a járművek beszerzése és a rendszer üzembe helyezése teszi ki. Az, hogy az egyes esetekben mennyire magasak a költségek, különböző tényezőktől függ. Mindenekelőtt a flotta méretétől és az alkalmazás összetettségétől. A tapasztalat azt mutatja, hogy az AGV-be történő befektetés nagyon gyorsan megtérül. Nem utolsósorban azért, mert az automatizálásnak köszönhetően optimalizálják a folyamatokat, illetve jelentős személyi költségek takaríthatók meg.

GYIK – Gyakran ismételt kérdések az FTS-ről

Mi az a vezető nélküli szállítórendszer (FTS)?

Az FTS-ben az autonóm logisztikai járművek veszik át a szállítási és raktározási feladatokat. Itt az AGV-k általában sínek vagy mágnescsíkok segítségével tájékozódnak. A Linde MATIC járművei ezzel szemben a sokkal rugalmasabb geonavigációt használják, amelyben az AGV-k lézeres érzékelők segítségével találják meg az utat. Az AGV-ket anyagszállításra, polcokon történő be- és kitárolásra, a szállítórendszerekre történő anyagátadásra, és a gyártósorok anyagellátására használják.

Miért érdemes az FTS-t választania?

Az FTS-ek számos előnyt kínálnak. Ez magában foglalja különösen a belső anyagáramlás hatékonyságának maximalizálását. Ez annak köszönhető, hogy egy FTS-szel nő a saját anyagáramlás áttekinthetősége és irányíthatósága. Ezen túlmenően az FTS csökkenti a személyzettől való függőséget, csökkenti a balesetek és a szállítási károk kockázatát, és egyúttal növeli a szállítási folyamatok megbízhatóságát. Az FTS továbbá javítja a saját anyagáramlás áttekinthetőségét és ellenőrizhetőségét.

Mi a különbség az FTS és az autonóm mobil robotok (AMR) között?

Az FTS egy teljes rendszer a belső anyagáramlás folyamatainak automatizálására. Többek között vezető nélküli szállítójárművekből (AGV-k), vezérlőrendszerből, adatkommunikációs egységekből és töltőállomásokból áll. Az alkalmazott járművek meghatározott útvonalakon mozognak, és szabad geonavigációt használnak a tájékozódáshoz. Az autonóm mobil robotok (AMR) inkább a rugalmas navigációra támaszkodnak, amelyhez nincs szükség további infrastruktúrára, és itt is QR-kódokat használnak.

Milyen típusú FTS-ek léteznek?

Az FTS-ek különböző típusú járműveket használnak, többek között automatizált vontatókat, elektromos raklapemelőket, ellensúlyos elektromos raklapemelőket, tolóoszlopos targoncákat és szűkfolyosós targoncákat. A rövid és közepes távolságokon, szűkös helyeken történő szállításhoz az automatizált platformjárművek szintén jó választásnak bizonyulnak. A használt járművek típusától függően az FTS-ek különböző feladatokat végezhetnek, többek között padlóról padlóra, padlóról polcra vagy anyagmozgató gépről anyagmozgató gépre történő átszállítást.

Milyen biztonsági rendszereket használnak az FTS esetében?

Az AGV-k számos biztonsági megoldással vannak felszerelve, amelyek segítenek a kockázatmentes anyagáramlás biztosításában. A szokásos szabványok közé tartoznak a különböző biztonsági zónákkal és megfigyelési területekkel rendelkező lézerszkennerek, valamint a függő terhek észlelésére szolgáló lézerfüggönyök. A járművek ezenkívül vészleállító kapcsolóval is fel vannak szerelve.

Kinek hasznos az FTS?

Az FTS ideális azon vállalatok számára, amelyek már magas fokú szabványosítást értek el az anyagáramlási folyamataikban. Ez többek között a rakományhordozók szabványosítására, valamint arra vonatkozik, hogy bizonyos rakományokat milyen rendszerességgel kell A pontból B pontba szállítani. Alapvetően elmondható, hogy minél nagyobb mértékű a szabványosítás, annál hatékonyabb az automatizálás. Különösen gazdaságos az AGV-ket több műszakos üzemben használni.

Felhasználói beszámolók – Vezető nélküli szállítórendszerek használatban

Poloplast: Árumozgatás várakozás nélkül

Ha a kereslet (és ezzel a gyártási mennyiség) növekszik, az tulajdonképpen okot ad az örömre. De hogyan lehet az intenzívebb árumozgatási folyamatot kezelni anélkül, hogy a munkatársakat ismétlődő szállítási feladatokkal terheljük? A Poloplast műanyag-megmunkáló cégnél a válasz: automatizáció, a Linde által.

Olvasson tovább

LINHARDT: Rak & Roll

A LINHARDT csoport piacvezető csomagolásspecialista alsó-bajorországi központjában, Viechtachban nagy a forgalom a magasraktárban – ami a Linde technológiájának köszönhetően egy ideje hatékonyabb és érezhetően ergonomikusabb is.

Olvasson tovább

HOLTER: Két örökmozgó értékteremtő

A HOLTER vállalatnál, a szaniter termékek osztrák specialistájánál két Linde L-MATIC típusú magas emelésű elektromos raklapemelő rója a köröket a raktár és a kiszállítási terület között. Eközben a dolgozók teljes mértékben a tényleges feladatukra, az értékteremtő komissiózásra koncentrálhatnak.

Olvasson tovább

BASF Italia: Optimalizálás: a vegyipar egyik kérdése

Az egyszerűség nem mindig jelent banalitást: Ennek bizonyítéka a Linde MH automatizálási projektje a BASF Italia számára. A hatékonyság és biztonság optimalizálása érdekében az automatizált jármű alapján rugalmasan, biztonságosan és gyorsan alkalmazható megoldást integráltak a logisztika 4.0-ba.

Olvasson tovább

Heidelberger Druckmaschinen: Friss szellő a Heidelberger logisztikájában

Az egyre egyedibb ügyféligények időszakában az intralogisztikának is fokozatosan illeszkednie kell a megváltozott gyártási feltételekhez. Azt, hogy miként valósul ez meg egy globálisan működő iparvállalatnál, a Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) példája mutatja Wiesloch/Walldorfban.

Olvasson tovább

Massilly: A világ legtermészetesebb dolga

A franciaországi Clunyben fém csomagolóanyagokat gyártó Massily cég központi gyárában a gyártást a lehető legátfogóbban automatizálta. Ugyanakkor az utolsó folyamatlépés, a raklapok áruraktárba szállítása mindeddig kézzel történt. Ezt a feladatot mostantól szintén automatizált anyagmozgató gépek veszik át, méghozzá sikerrel: azóta különböző cégek képviselői jönnek rendszeresen látogatóba, hogy meggyőződjenek a Linde Robotics járműveinek előnyeiről.

Olvasson tovább

Wolf: Áruszállítás automatizált flottával

A mainburgi (Alsó-Bajorország) központú Wolf GmbH egy fűtés-, szellőzés-, klíma- és napenergia-technikai rendszerszállító vállalat, amelynek marketingosztálya a vállalatvezetéssel együtt minden évben kitalál egy mottót, amely a munkatársak számára iránymutatást és ösztönzést ad. 2016-ban „Bátorság a változáshoz” volt a mottó szövege, és az első automatizált anyagmozgató gép beszerzésére és üzemeltetésére vonatkozóan aligha lehetett volna találóbb mottót kitalálni.

Olvasson tovább