A Linde automatizált targoncája kirakodás közben
A világ legtermészetesebb dolga

Automatizáció a Massillynél

A franciaországi Clunyben fém csomagolóanyagokat gyártó Massily cég központi gyárában a gyártást a lehető legátfogóbban automatizálta. Ugyanakkor az utolsó folyamatlépés, a raklapok áruraktárba szállítása mindeddig kézzel történt. Ezt a feladatot mostantól szintén automatizált anyagmozgató gépek veszik át, méghozzá sikerrel: azóta különböző cégek képviselői jönnek rendszeresen látogatóba, hogy meggyőződjenek a Linde Robotics járműveinek előnyeiről.

Üres konzervdobozok hullámvasutaznak. Ezüstösen csillogó lemezből készült dobozokat továbbítanak végtelennek tűnő szállítószalagok a tágas gyárcsarnokokon keresztül. Eközben teljesen automatizált járművek gondoskodnak a részletekről: nyomtatás, fedélkivágás, vékony lemezek alakítása, hegesztés. Folyamatos kopogás, süvítés, dübörgés és zümmögés hallatszik, míg a kész termékek raklapokra nem kerülnek.

Christophe Marteau, Massily, Linde MH

Christophe Marteau, a Massily technológiáért és fejlesztésért felelős műszaki igazgatója

Egy doboz önmagában egész egyszerűen néz ki; ugyanakkor viszont egy műszakilag kiemelkedően igényes, a mindennapokban használt tárgyról van szó.

Christophe Marteau ért a szakmájához: Egy doboznak pontos méretekkel kell rendelkeznie, ki kell bírnia a sterilizálást, és teljesítenie kell a mechanikai igénybevétel területén felmerülő fontos követelményeket. A kifogástalan termék érdekében a Massily különböző technológiai szakértőket foglalkoztat, a mérnököktől a vegyészekig.

A vállalat évek óta tudatosan alkalmaz automatizálástechnikai megoldásokat. „A feltörekvő országokban lévő konkurencia megelőzésére csak korlátozott lehetőségek állnak rendelkezésre.” Az egyik a minőség. Egy további megoldás a lehetőleg karcsú, egymásba kapcsolódó gyártás. „Lehet, hogy az automatizálás nem hoz létre új munkahelyeket” – ismeri el Marteau, „de a már meglévőket biztosítja. Egy olyan gyár, amelyik nem ruház be újításokba, hosszabb vagy rövidebb időn belül eltűnik” – folytatja Marteau, és néhány lépés távolságban marad egy csomagolóállomás mellett.

Egy raklapozógép késztermékeket tartalmazó kartonokat ragad meg és helyez el a raklapokon. Mellette egy automatizált elektromos raklapemelő „bevetésre készen” vár. A jármű a szokásos gyári felszereltség mellett navigációs lézerrel, biztonsági érzékelőkkel, számítási egységgel, érintőképernyővel és BlueSpot™ biztonsági fényjelzéssel is rendelkezik. Amint a robotkar befejezett egy raklapot, a Linde L-MATIC automatikusan szabaddá teszi a palettázógép kijáratát, megfogja a raklapot, és a néhány méterre lévő automatizált fóliázógépre helyezi. Itt hasonló folyamat követi az előzőt: Az L-MATIC leveszi a fóliázógépről a raklapot, és elviszi a magasraktár bejáratához. Emberi beavatkozásra csak itt kerül először sor. A targoncavezetők átveszik a raklapokat, és betárolják őket.

„A járművek teljes rugalmasságot biztosítanak.”

A Massily fő gyárüzeme Mâconnais szívében, termékeny, dombos, erdőktől és szőlőültetvényektől körülölelt tájon helyezkedik el. Az üzleti modell (dobozok és fedelek készítése újrahasznosított fehérbádogból) az 50-es években alakult ki. Napjainkban a Massily 20 gyárat üzemeltet 18 országban, és világviszonylatban mintegy 1300 munkatársat foglalkoztat. Franciaországban a vállalat a lemezgyártás területén piacvezető, nemzetközileg pedig a 3. Helyen áll. Thomas Bindschedler a családi vállalkozást időközben már negyedik generációs tulajdonosként vezeti. A Massily a szó valódi értelmében „Hidden Champion” (azaz titkos esélyes). Az olasz piacvezető tésztagyártótól az ipari lakkok specialistájáig számos márkás termékgyártó választja csomagolásához a francia vállalatot.

„Nem lehetett volna a csomagolóállomás és az áruraktár közötti utat egyszerűen egy szállítószalaggal áthidalni?” – teszi fel a kérdést Marteau. „Lehetett volna, de akkor fontos útvonalakat zártunk volna el! A Linde Robotics járművek teljes körű rugalmasságot biztosítanak. A menetútvonalak bármikor tetszés szerint kiigazíthatók.” A geonavigálásnak köszönhetően az önjáró elektromos raklapemelők önállóan tájékozódnak. Nincs szükségük sem lézerreflektorokra, sem sínekre, mágnesekre vagy más segédeszközökre.

Ehelyett a helyi adottságokat, a falakat, a polcokat vagy a pilléreket használják referenciapontként a tájékozódáshoz.

A jármű ismeri a gyár felépítését, és valós időben reagál arra, ha például valamelyik munkatárs keresztezi a menetpályát.

Ezen túlmenően a raktári alkalmazottakat rendszeresen oktatjuk a robotjárművek helyes kezelésére, és idejekorán bevontuk őket azok bevezetésének folyamatába is”, mondja Marteau. Időközben az automatizált folyamatok már régóta a mindennapi élet részévé váltak.

Ugyanez érvényes arra a két munkatársra is, akik a gyárcsarnok túlsó végén egy második rakodóállomásnál állnak; olyan helyen, ami az autóversenyek bokszutcájának parkolóöbleire emlékeztet. Egy legújabb generációs Linde L-MATIC elektromos raklapemelő lendül villogó fénnyel mozgásba, bekanyarodik, megfordul saját tengelye körül, majd emelővilláira vesz egy színes kekszes dobozokat tartalmazó raklapot. A két raktári munkás figyelmesen követi a folyamatot. „Éppen most változtattunk a fóliázógép működésén. A kezelők azt ellenőrzik, hogy most már minden rendben zajlik-e” – magyarázza Marteau. Az első két automatizált elektromos raklapemelőt 2012-ben helyezték üzembe. 2016. tavaszán a flotta két új L-MATIC járművel bővült.

Az első lépés azért történt, mert az erőteljesen emelkedő rendelésszámok miatt növelni kellett a termelékenységet. 2011-ben a Massily másfél milliárd lemezfedelet gyártott; három évvel később ez a mennyiség megközelítette a kétmilliárdos határt. Marteau felismerte az automatizált járművekben rejlő innovatív lehetőséget, és döntött azok használatáról:

„A jövőbe ruháztunk be.

És ez a hozzáállásunkra is vonatkozik. Az, hogy napjainkban kétszer annyi önjáró járművel rendelkezünk, azt a meggyőződésünket tükrözi, hogy megfelelően választottunk” – összegzi Marteau.

Massily, tárolás, Linde MH

A Linde automatizált targoncája munka közben a Massilynél

A robottargonca nem téved

Mai szemmel nézve a gyártás folyamatosabban zajlik, és a balesetek száma is jelentősen csökkent. „A Linde Robotics járművek ugyanis egyenletesebben, megbízhatóbban működnek” – hangsúlyozza Marteau. „Az emberek által vezetett járművek állandó teljes figyelmet igényelnek az indulásnál, a közlekedés során vagy a sebesség becslésénél, és ha egy raklap leesik, az összes kartondobozt ki kell csomagolni, és valamennyi fedelet újból egyenként ellenőrizni kell. Ez azonban értékes időt vesz igénybe. Ugyanakkor egy robot soha nem téved.” A világ számos országából érkeznek érdeklődők a Massillyhoz Clunybe, hogy a megoldást megtekintsék, és megkérdezzék Marteau-t a tapasztalatairól. A robotjárművek ugyanis számos olyan általános feladatot átvesznek, amelyek más területekre is átvihetők.

„Áruraktárunkban is lehetőség van az automatizált anyagmozgató gépek használatára” – jegyzi meg Marteau. Jelenleg éppen egy ötlet megvalósításának ellenőrzése folyik. A Linde által az év végére bejelentett K-MATIC magasraktári robottargonca itt ideális megoldás lehetne.