Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

Az önvezérelt targoncák és gépek jövője már a jelenünk

2020. máj. 5.

Minden évben megduplázódik az igény az automatizált járművekre. Nem csoda, hiszen a robotizált, automatikus gyárak és raktárak elképesztő megtakarításokkal kecsegtetnek. A Roland Berger tanácsadói szerint a hagyományos logisztikai rendszerekhez képest 20-40%-os megtakarítást érhetünk el automatizálással.

Mit jelent a raktározási automatizálás a gyakorlatban?

A logisztika 4.0-ás fejezetében ember és gép kollégává lesznek. A repetitív, megterhelő feladatokat átveszik a gépek, az egyre idősödő munkások pedig inkább irányítószemélyzetként vesznek részt a folyamatokban. A Linde MATIC sorozatában automatizált, elektromos targoncák, raklapszállítók, raklapemelők és vontatók széles, egyedi igényekre szabható változatai a logisztikában felmerülő szinte összes feladatot képesek ellátni.

Az önvezérlő járműveknek nincs szüksége padlózatra telepített vezérlősínekre vagy bármi másra a tájékozódáshoz: a 4 optikai lézerből és egy 3-dimenziós kamerából álló geonavigációs rendszer minden irányban 30 méterig letapogatja környezetét és az adatok alapján tájékozódik. A központi egység ezeket az adatok gyűjti és dolgozza fel, így a járművek összehangoltan, a legszűkebb helyeken is elképesztő precizitással tudnak működni. Kommunikálnak a csarnokkapukkal vagy görgőpályákkal és más üzemgazdasági rendszerekkel is. Mivel nincs szükségük semmilyen fix infrastruktúrára, így több különböző környezetben is alkalmazhatóak. A maximális flexibilitás érdekében az önvezérlés szükség esetén azonnal kézi irányításra kapcsolható.

Mi garantálja a biztonságot?

A Linde széleskörű teszteléssel teszi minden szituációban biztonságossá automatizált járműveit, amelyek nemcsak az álló vagy mozgó embereket észlelik, hanem a meglepetésszerűen megjelenő akadályokat is, mint például egy hirtelen lezuhanó raklapot. Ezekben az esetekben az intelligens vezérlés csak olyan mértékű fékezést hajt végre, amilyenre szükség van. Amint eltávolítják az akadályt a jármű útjából, az azonnal folytatja a munkát.

Szükség esetén a jármű azonnal kézi vezérlésre vált, így vészhelyzetben gyorsan elávolítható, ha épp útban van, a vészkikapcsoló segítségével pedig azonnal le is állítható. Vizuális és audio figyelmeztető jeleket egyaránt használ annak érdekében, hogy zajos vagy épp beláthatatlan környezetben is jelezhessen emberkollégáinak.

Nem kevésébé fontos és kritikus eleme az automatizált folyamatoknak az IT-biztonság. Az adatok és a folyamatok maximális biztonságának érdekében a Linde kizárólag tökéletesre tesztelt és megbízható technológiákat használ.

Mitől lesz az automatizált jármű felhasználóbarát?

A kulcs az optimalizációban rejlik, ami minden automatizáció első és legfontosabb, kihagyhatatlan lépése. A Linde szakértői egy egyedi Proof of Concept (POC) elkészítésével megtervezik és optimalizálják az adott logisztikai egység önvezérelt járműparkját, így nemcsak az üzembe helyezés, de a zökkenőmentes vezérlés, a biztonság és a gazdaságosság is biztosított. Mindegyik modell flexibilisen alakítható az adott feladat és munkakörnyezet igényeihez egyedileg választható kiegészítőkkel, mint például a különböző méretű akkumulátorok vagy a kétdimenziós lézerfüggöny.

Minden automatizált jármű irányítóközpontja egy 7 hüvelykes LED érintőképernyő, amiről egy pillantással minden fontos információ leolvasható. Ezen keresztül valós időben követhetőek a logisztikai feladatok és útvonalak. Az összes szervizinformáció is lehívható egy PIN-kód megadásával – az adatokat egy USB csatlakozón keresztül írhatjuk ki. Az önvezérlő jármű RFID segítségével rakományokat is tud azonosítani, így valóban önjáró és teljesértékű önálló munkára képes.

A döntő érv: gazdaságosság

Az üzleti döntések meghozatalakor a legfontosabb kérdések mindig a megtérülés köré koncentrálódnak. Az autonóm járműpark a repetitív feladatoknál teljesít gazdaságilag sokkal jobban az embernél, így érdemes első körben ezen feladatok automatizálására koncentrálni. Összehangolt útvonalak és stabil anyagáramok kialakításával az energiafogyasztás minimalizálható, és csökkennek a balesetekből, pontatlanság okozta károkból eredő költségek is. Érdemes ezekkel is számolni – meglepően komoly és volatilis tételekre bukkanhatunk, amelyeket automatizáció hiányában nehéz kontroll alá vonni. További megtakarításokat érhetünk el a gépesített műszakok átalakításával: a gépek több műszakot is könnyedén végigdolgoznak és az éjszakai üzem sem okoz fennakadást. Mivel a Linde MATIC járműveinek nincs szüksége előre telepített infrastruktúrára, így könnyen, gyorsan és alacsony járulékos költségek mellett implementálható az a sokak által vágyott automatizálás, ami legtöbbször komoly szakmai és PR érdeklődésre is számíthat.