Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

„A belső anyagáramlás rendszerintegrátorai vagyunk”

Az automatizálás az intralogisztika egyik vezető témája. Tobias Zierhut, a raktári járművek termékkezelési vezetője egy interjúban mondja el, hogy az adatok miért játszanak döntő szerepet a raktározástechnika jövőjében, és miért látja magát a Linde MH a robottechnika területén piacvezetőnek.

Logimat – Tobias Zierhut, Linde MH

Tobias Zierhut ügyféllel beszélget a Logimat kiállításon

Zierhut Úr! 2030-at írunk. Hogyan néz ki egy jó raktár?

Tobias Zierhut: Rendezett. Rugalmas. Benne strukturált és ellenőrzött az áruáramlás.

Ez azt jelenti, hogy a mai raktárak rendezetlenek és rugalmatlanok?

T. Z.: Igen, számos raktár még ilyen. Ugyanakkor a raktárakat méretük alapján is meg kell különböztetnünk. Alapvetően érvényes, hogy minél nagyobb egy raktár, annál jobb, ha strukturált. A jövőben a nagy raktárakban az automatizálási hányad jelentősen nagyobb lesz. Így a be- és kitárolás is lényegesen gyorsabbá válik. Ez azt jelenti, hogy az árumozgások gyorsabbak lesznek, az útvonalak lerövidülnek, az adott áruk tárolási helyére vonatkozó döntés pedig lényegesen rugalmasabb lesz, mert adattámogatással fog történni. Ebből a szempontból teljesen egyértelműen az olyan vállalatok a példaképek, mint az Amazon. Ott már ma egész pontosan tudják, mikor milyen áruk milyen gyorsan lesznek átrakodva, így a raktározást ennek megfelelően optimalizálhatják.

Hogyan profitálhatnak a vállalatok ebből az automatizálásból?

Ez a vállalattól függ. Minden olyan vállalatnak, amelynél folyamatos áruátrakodás zajlik, foglalkoznia kell az automatizálással, hogy csökkentse az ennek során előforduló hibákat, és hatékonyabban alakíthassa a folyamatot. Minden olyan helyen, ahol csak napi néhány órás komissiózás történik, robotok helyett a munkatársak napi munkáját támogató intelligens járműveket és kiegészítő támogatórendszereket fognak alkalmazni.

Miben rejlenek jelenleg az automatizálás műszaki nehézségei?

A járművek automatizálása többé már nem jelent problémát. A kihívást a rendszer sebessége jelenti. Az automatizált járművek napjainkban egy gyalogos sebességével közlekednek. Járművezetővel viszont jelenleg még mindig kétszer gyorsabbak. Ugyanakkor nem a legnagyobb sebesség a döntő, hanem a teljes rendszeren belül elérhető lehető legmagasabb átlagsebesség. Egy másik téma maga a komissiózás, azaz a tényleges kézimunka. Ezek olyan tevékenységek, amelyeknél a technika még túl pontatlan. Ugyanakkor, ha az aktuális kutatási programokat nézzük (például az Institut für Technologie munkáját Karlsruhéban), ott már olyan robotokat láthatunk, amelyek be- és kipakolnak egy mosogatógépet, vagy kiveszik a tejet a hűtőből. Igaz, ez még lényegesen lassabban történik, mintha mi magunk csinálnánk – itt inkább maga a műszaki megvalósíthatóság a fontos. A folyamatok gyorsítása innentől már csak idő kérdése. Azaz egyáltalán nem kell 2030-ig várnunk. A következő öt évben meg fogjuk élni, hogy olyan robotok lesznek, amelyek az árukat önállóan hozzák ki a raktárból, helyezik rá egy raklapra, viszik el egy önjáró járművel a teherautóig, és fel is rakják rá. Ez a holnap világa.

Mit kell tennem felhasználóként, ha ezt a lépést a jövőben meg akarom lépni? Teljesen új környezetben kell gondolkodnom, vagy egyszerűen elláthatom a meglévő infrastruktúrát és a meglévő járműveket az ehhez szükséges felszerelésekkel?

Egyszerű felszereléssel ez nem megoldható. A folyamatokat és a hardvert is meg kell változtatni. Hogy egy példát említsek: Ha egy raktárat automatizálni szeretne, szabványosított teherhordó eszközökre, azaz raklapokra van szüksége. Egy 100 000 raklappal rendelkező nagy raktár esetén ez valódi beruházási projekt. Ezért javasoljuk ügyfeleinknek is, hogy intelligens módon automatizáljanak. Ez azt jelenti, hogy pontosan elemezniük kell, hol van a legnagyobb potenciál, és aztán egy prototípus rendszerrel kell indulniuk.

Mindaz, amiről eddig beszélgettünk, főleg nagyobb raktárakat érint. Akkor hogyan néz ki a teljes rendszer jövője, és ennek során milyen szerepet játszik az intralogisztika?

A jövő logisztikáját egész biztosan az utolsó szakasz fogja meghatározni – azaz az ügyfélhez vezető utolsó lépés. Ennek kulcsszava a „Kiszállítás egy órán belül”, mindenekelőtt a városi vonzáskörzetekben. Ennek lehetővé tételéhez olyan intelligens algoritmusokra van szükségünk, amelyekkel a nagy mennyiségű adatok elemzése alapján előre meg tudjuk mondani, hogy ki, mikor és hol melyik pólótrikót rendelte meg. Ez segít abban, hogy a folyamatot hatékonyabbá tegyük. Az online kereskedelemben jelenleg mintegy 60%-os visszárumennyiséget kell kezelni. És azt is tudjuk, hogy azok az ügyfelek, akik egy hetet is vártak pólójukra, az árut kétszer gyakrabban küldik vissza, mint azok az ügyfelek, akik azt 24 órán belül megkapták. Intralogisztikai szakemberként erre az adatmennyiségre kell rácsatlakoznunk. Így a teljes rendszer gerinceként játszunk majd központi szerepet. Ennek során az intralogisztika a raktározástechnikán is jelentősen túllép. Nagyon fontos szerepet fognak a gyártásközeli árumozgások játszani.

Említette az adatok nagy jelentőségét. Éppen ebben erősek az IT-cégek. Mikor jön egy újszerű vállalkozás, mint például az Uber, és veszi el a Lindétől az üzletet?

Egy dolog világos. Nem szabad addig várnunk, amíg valaki más érkezik. Az üzletet mi magunk fogjuk kifejleszteni. Ennek során azonban azt is szem előtt kell tartanunk, hogy ennek alapjául még mindig az anyagmozgatás szolgál. Itt van jelentősége annak, hogy erőteljes értékesítési és szervizhálózattal rendelkezünk, hiszen ügyfeleink nem csak egy fantasztikus szoftvert, hanem annak biztonságát is igénylik, hogy logisztikájuk megfelelően működjön. Ebben látom a lehetőségeinket olyan témákban, mint például a megelőző karbantartás. Ha a targoncákból kinyert adatok segítségével szerviztechnikusaimat úgy tudom irányítani, hogy az ügyfél gyakorlatilag észre se vegye, amikor egy targoncája szervizelés alatt áll, akkor mindent jól csinálok. A másik fontos terület az automatizálás. Itt nagyon pontosan megnézzük, hogy kivel tudunk együttműködni. Erre a legjobb példa a Balyóval való együttműködésünk. Volt egy fantasztikus ötletük, de nem rendelkeztek hozzá piaci hozzáféréssel. És mi sem vagyunk képesek magunk mindent önállóan kifejleszteni. Az ilyen stratégiai partnerkapcsolatok gyümölcsözőek és szükségesek az előrehaladásunkhoz. A robotika témájában ma piacvezetők vagyunk. A legnagyobb termékportfólióval és a leghaladóbb technológiával rendelkezünk. Ez számos futó projektünkben is tükröződik.

Hogyan befolyásolja ez a Linde szerepét a jövőben?

Célunk, hogy az anyagmozgatásbeli kulcskompetenciáinkra támaszkodva a belső anyagáramlás rendszerintegrátorává váljunk. Az ügyfelekkel való kapcsolat során mi vagyunk az első szintű tárgyalópartnerek, termék- és újítási portfóliónk révén pedig a modern és teljesítőképes megoldások garanciája.

Logimat – Tobias Zierhut, Linde MH

Tobias Zierhut kollégákkal beszélget a Logimat kiállításon