Heidelberger Druckmaschinen AG
Friss (nyomatú) szelek a Heidelberg logisztikájábanAz egyre egyedibb ügyféligények időszakában az intralogisztikának is fokozatosan illeszkednie kell a megváltozott gyártási feltételekhez. Azt, hogy miként valósul ez meg egy globálisan működő iparvállalatnál, a Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) példája mutatja Wiesloch/Walldorfban. A vállalat a Linde MH-val, és annak szerződéses partnerével, a Suffel Fördertechnikkel fővállalkozóként olyan teljes körűen új logisztikai elképzelést valósított meg, amely ofszet nyomdagépek szerelősorának anyagellátását optimalizálja.
A gabonapehely élénk színű doboza a reggeliző asztalon, a divatos fényes magazin a kávészünetben vagy az elegáns névjegy az üzleti ebédnél: annak ellenére, hogy modern világunk egyre inkább digitalizálódik, továbbra is mindenhol találkozunk nyomtatott termékekkel vagy nyomtatott árukkal. És bármennyire is különbözzenek ezek egymástól, mégis elég nagy a valószínűsége, hogy a Heidelberg Speedmaster típusú nyomdagépén készültek. Végül is a 11 500 munkatársat foglalkoztató világhírű vállalat az ágazat egyik vezető szereplője. A nyomdaipari cég fő székhelye a baden-württembergi Wiesloch/Walldorfban, a Rajna–Neckar régió gazdaságilag fejlett városias környezetének közepén, az észak–déli közlekedési tengelyek (az A5 és A6 autópálya) kereszteződésénél fekvő városban található. A Heidelberg itt működteti a világ legnagyobb és legmodernebb nyomdagépgyárát; az egy négyzetkilométeres területen készülnek többek között (különböző formátumosztályban) a piacvezető ívnyomó ofszetgépek.
Új kihívások –
új elképzelések
Az ügyféligények területén a Heidelberg néhány éve folyamatosan érzékeli az egyre egyedibb kialakítás iránti igényt. „Korábban főleg hasonló nyomdagépeket készítettünk a telephelyen” – emlékszik vissza Matthias Ehmler gyárlogisztikai vezető. „Napjainkban gyakran gyártunk ügyfélspecikfikus berendezéseket, ezért jelentősen megnőtt a kiviteli változatok száma.”
Ez a testre szabási trend a szerelősoroknál is következményekkel jár: „A munkások a szerelőhelyeken egyre gyakrabban mozogtak áttekinthetetlen „anyagvárak” között. Minél nagyobb volt a változatok száma, annál több alkatrésztároló állt körülöttük. Ez egyre negatívabb hatással volt termelékenységükre” – jellemzi Ehmler a helyzetet. „Ezért két évvel ezelőtt a szerelés újraszervezését megcélzó projektbe fogtunk. Szerettük volna a gyártási felületeket hatékonyabban használni, az anyagokat pedig közvetlenül a munkások közelébe vinni (és nem fordítva).”
A szerelésnek egészen a modulrendszerű építésmódig terjedő átalakítása az intralogisztikának a 600 méter hosszú csarnokon belüli újraszervezésével is járt. A naponta csak kis mennyiségben felhasznált anyagok a jövőben nem a helyszínen, tárolókban lesznek elérhetők, hanem rendelés szerint, készletkocsikra kigyűjtve és logisztikai szerelvényekkel lesznek a szerelősorokhoz szállítva. Ehhez magasraktáras központi komissiózó és konszolidációs területet alakítottak ki a szerelőcsarnok elülső végén. Előre helyezett átmeneti tárolási területeket alakítottak ki, amelyek a belső szállítórendszerek csatlakozási pontjaként és a komissiózott készletkocsik átadóállomásaként szolgálnak.
„Célunk a lehető legjobb területkihasználás melletti biztonságos, hatékony és rugalmas anyagellátás volt” – vázolja a Heidelberg gyárlogisztikai vezetője. Ennek az ambiciózus projektnek a megvalósításához működés közben kellett a legkülönbözőbb fogaskerekeknek tökéletesen egymásba illeszkedniük.
Szakavatott partner keresése
A felelősök terjedelmes követelményjegyzékkel indították a versenytárgyalást. „Olyan partnert kerestünk, aki a polcépítést és az anyagmozgató gépekkel való felszerelést a flottakezeléssel együtt, fővállalkozóként valósítja meg. Egyidejűleg természetesen a velünk egyeztetett, rögzített számítás alapján elkészített határidő- és költségtervet is be kellett tartania, hogy nekünk csak az alapadatok kezelésével és a munkatársak oktatásával kelljen törődnünk” – vázolja Ehmler a résztvevő intralogisztikai vállalatokra kiosztott feladatokat. Annak, hogy a végén a Linde MH – szerződéses partnerével, a Suffel Fördertechnikkel közösen – kapta meg gyártóként és megoldásszállítóként a megbízást, különböző okai voltak: „Egyrészt a Linde járművek egyedülálló műszaki jellemzőkkel szereztek pluszpontokat – például a logisztikai szerelvény raklapkocsi-utánfutója vagy a magas emelésű komissiózó esetén. Másrészt a tanácsadás és végső soron természetesen a szerződési feltételek is meggyőztek bennünket”, mondja Ehmler.
„A polcépítés és az anyagmozgató gépek azonos szállítótól való megrendelése nekünk minden szempontból bevált.”
Matthias Ehmler, gyárlogisztikai vezető
Ahhoz, hogy az alkatrészeket a szerelősoroknál rendelésfüggő módon tudjuk rendelkezésre bocsátani, először megfelelő megoldást kellett találnunk a komissiózási raktárra, ennélfogva az új logisztikai elképzelés központi elemére is: „A feltételjegyzékben már rögzítettük konkrét ötleteinket és követelményeinket. Ezeket a megbízás odaítélését követően lépésenként dolgoztuk ki a Lindével és a Suffellel. A komissiózási raktárnak lehetővé kell tennie a nagy- és kisméretű alkatrészek, valamint teljes részegységek betárolását, továbbá különböző tárológeometriák használatát is; egyidejűleg meg kell felelnie a szigorú munkavédelmi szabványoknak is” – foglalja össze Stefan Heger projektvezető a legnagyobb kihívásokat.
Bevásárlóközpont jó választékkal
A 13 polcsoros és 4500 cikkszámot kezelő új magasraktár bevásárlóközpontként szolgál, és egy 4,05 m-es széles folyosóból, valamint három átjárós, keskeny folyosós területből áll. A széles folyosón 3 darab Linde R14 típusú tolóoszlopos targonca veszi át az anyag betárolását, míg a keskeny folyosón összesen 7 darab Linde V modular típusú magas emelésű komissiózó végzi a komissiózási rendelések mellett az utántöltést. A raktárat három különböző forrásból töltik fel: a nagy tárolóládák hídon keresztül kerülnek a komissiózó területre az azzal közvetlenül szomszédos központi ellátóraktárból. A kis tárolóládákba először egy külön automatikus kisalkatrész-raktárban gyűjtik ki az anyagot, majd a belső szállítórendszeren keresztül szállítják őket tovább. A komplettírozás a komissiózó területhez csatlakozó előszerelési területen történik igény szerint.
Az ergonómia és a biztonság fontos szerepet játszik
A magasraktárban a komissiózás kizárólag a Linde V modular típusú magas emelésű komissiózóval történik. A munkatársak az igényelt anyagokat a járműből kinyúlva válogatják ki akár 6,50 m magasságig, és töltik fel azokkal a mintegy 1,80 m magas és 1,60
m széles, legfeljebb 500 kg terhelhetőségű fémrácsos gyűjtőkocsikat. Egy gyűjtőkocsira legfeljebb három komissiózási rendelés kerül. Annak érdekében, hogy a munkatársak könnyen benyúlhassanak a polcszakaszba, a magas emelésű komissiózók integrált dönthető korlátokkal rendelkeznek. „Ez a felszerelési lehetőség a Linde igazi egyedülálló szolgáltatása, amit új magasraktárunkban a legjobban ki tudunk használni” – hangsúlyozza Jens Kernbach, a Heidelberg csarnoklogisztikájának vezetője. „Hiszen a Heidelbergnél mi is érzékeljük a demográfiai változásokat, és munkatársainkkal szembeni felelősséget.”
Annak érdekében, hogy a komissiózást a szó valódi értelmében „zökkenőmentesen” lehessen végezni, a járművek a polcsorok között induktív irányítással közlekednek. Ennek köszönhetően a kezelő teljes mértékben a válogatási műveletre összpontosíthat, és a polchoz képest optimális távolságban halad. A további járműfelszereltséghez egy folyosóbiztonsági segéd is tartozik, amely a járművet szükség esetén ellenőrzött módon megállásig lefékezi. „Így már kizárhatjuk a polc vagy a járművek
sérülését” – nyugtázza Heger projektvezető. Emellett a raktárbejáratok fénysorompókkal is biztosítva vannak. Ezek azonnal riasztást váltanak ki, ha a csak járművek számára engedélyezett területre illetéktelenek lépnek be. Ezen túlmenően a járművekre a Linde félautomatikus raktári navigációs rendszerét is felszerelték, és további optimalizálásokra is van lehetőség. Ezzel az RFID-támogatású megoldással ugyanis a magas emelésű komissiózók a kezelő bármilyen beavatkozása nélkül, optimális jelleggörbe mentén közlekednek a polcjáratokon a megadott tárolóhelyig.
„Az induktív nyomvezetésnek köszönhetően kizárhatjuk a polc vagy a magas emelésű komissiózók sérülését.”
Stefan Heger, projektvezető
Rugalmasan és helytakarékosan logisztikai szerelvényekkel
A megtöltött gyűjtőkocsikat összesen három logisztikai szerelvény (Linde Load Train) szállítja az átadóállomástól a gyártósoroknál dolgozó munkásoknak. Ezek egy Linde P50 típusú vontatóból, valamint egy vagy két, összkerék-kormányzású és széles emelőajkakkal rendelkező raklapkocsiból állnak. Valamennyi utánfutó lehetővé teszi két-két gyűjtőkocsi egyidejű szállítását, amelyek – a hiányzó középtengely révén – mindkét oldalon felhelyezhetők, illetve levehetők. „Ennek köszönhetően az útszakaszokat rugalmasan tervezhetjük” – mondja Stefan Heger projektvezető. További előnyt jelent a menetpályát szigorúan követve mindössze 2,20 m szélességű sávban közlekedő Linde Load Train kis helyigénye.
Pozitív mérleg, de az optimalizálás folytatódik
Ehmler gyárlogisztikai vezető a beruházás lezárását követően is további optimalizálási lehetőségeket keres. Ehhez többek között a Linde flottakezelési megoldás „Használatelemzés” moduljának alkalmazásától vár segítséget. Ehmler: „A „connect:” alkalmazást már több éve használjuk a járművekhez való hozzáférés ellenőrzéséhez és az ütődések rögzítéséhez, és erre vonatkozóan már nagyon jó tapasztalatokra tettünk szert. Mostantól a szoftvert folyamataink optimalizálására és például a járművek kihasználtságának további növelésére is használhatjuk.”
Időközben már majdnem egy év telt el azóta, hogy a Heidelbergnél a magasraktár, a magas emelésű komissiózó és a logisztikai szerelvény elvének megfelelően átalakították az intralogisztikát. Matthias Ehmler következtetése érthetően pozitív kicsengésű: „Nemcsak határidőn és költségkereten belül valósítottuk meg a projektet, hanem karcsú logisztikát kitűző célunkat is megvalósítottuk. Ezzel a Linde és a Suffel pozitív referencia lett a számunkra.”