Linde jármű használat közben a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál
Friss (nyomatú) szelek a Heidelberg logisztikájában

Heidelberger Druckmaschinen AG

Az egyre egyedibb ügyféligények időszakában az intralogisztikának is fokozatosan illeszkednie kell a megváltozott gyártási feltételekhez. Azt, hogy miként valósul ez meg egy globálisan működő iparvállalatnál, a Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) példája mutatja Wiesloch/Walldorfban. A vállalat a Linde MH-val, és annak szerződéses partnerével, a Suffel Fördertechnikkel fővállalkozóként olyan teljes körűen új logisztikai elképzelést valósított meg, amely ofszet nyomdagépek szerelősorának anyagellátását optimalizálja.

Videó komissiózókról és Linde Load Trainekről a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál

A gabonapehely élénk színű doboza a reggeliző asztalon, a divatos fényes magazin a kávészünetben vagy az elegáns névjegy az üzleti ebédnél: annak ellenére, hogy modern világunk egyre inkább digitalizálódik, továbbra is mindenhol találkozunk nyomtatott termékekkel vagy nyomtatott árukkal. És bármennyire is különbözzenek ezek egymástól, mégis elég nagy a valószínűsége, hogy a Heidelberg Speedmaster típusú nyomdagépén készültek. Végül is a 11 500 munkatársat foglalkoztató világhírű vállalat az ágazat egyik vezető szereplője. A nyomdaipari cég fő székhelye a baden-württembergi Wiesloch/Walldorfban, a Rajna–Neckar régió gazdaságilag fejlett városias környezetének közepén, az észak–déli közlekedési tengelyek (az A5 és A6 autópálya) kereszteződésénél fekvő városban található. A Heidelberg itt működteti a világ legnagyobb és legmodernebb nyomdagépgyárát; az egy négyzetkilométeres területen készülnek többek között (különböző formátumosztályban) a piacvezető ívnyomó ofszetgépek.

Új kihívások –

új elképzelések

Az ügyféligények területén a Heidelberg néhány éve folyamatosan érzékeli az egyre egyedibb kialakítás iránti igényt. „Korábban főleg hasonló nyomdagépeket készítettünk a telephelyen” – emlékszik vissza Matthias Ehmler gyárlogisztikai vezető. „Napjainkban gyakran gyártunk ügyfélspecikfikus berendezéseket, ezért jelentősen megnőtt a kiviteli változatok száma.”

A Linde tolóoszlopos targoncája és komissiózó targoncája a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál

A Linde tolóoszlopos targoncája és komissiózó targoncája a Heidelberger Druckmaschinen AG raktárában

Ez a testre szabási trend a szerelősoroknál is következményekkel jár: „A munkások a szerelőhelyeken egyre gyakrabban mozogtak áttekinthetetlen „anyagvárak” között. Minél nagyobb volt a változatok száma, annál több alkatrésztároló állt körülöttük. Ez egyre negatívabb hatással volt termelékenységükre” – jellemzi Ehmler a helyzetet. „Ezért két évvel ezelőtt a szerelés újraszervezését megcélzó projektbe fogtunk. Szerettük volna a gyártási felületeket hatékonyabban használni, az anyagokat pedig közvetlenül a munkások közelébe vinni (és nem fordítva).”

A szerelésnek egészen a modulrendszerű építésmódig terjedő átalakítása az intralogisztikának a 600 méter hosszú csarnokon belüli újraszervezésével is járt. A naponta csak kis mennyiségben felhasznált anyagok a jövőben nem a helyszínen, tárolókban lesznek elérhetők, hanem rendelés szerint, készletkocsikra kigyűjtve és logisztikai szerelvényekkel lesznek a szerelősorokhoz szállítva. Ehhez magasraktáras központi komissiózó és konszolidációs területet alakítottak ki a szerelőcsarnok elülső végén. Előre helyezett átmeneti tárolási területeket alakítottak ki, amelyek a belső szállítórendszerek csatlakozási pontjaként és a komissiózott készletkocsik átadóállomásaként szolgálnak.

„Célunk a lehető legjobb területkihasználás melletti biztonságos, hatékony és rugalmas anyagellátás volt” – vázolja a Heidelberg gyárlogisztikai vezetője. Ennek az ambiciózus projektnek a megvalósításához működés közben kellett a legkülönbözőbb fogaskerekeknek tökéletesen egymásba illeszkedniük.

Szakavatott partner keresése

A felelősök terjedelmes követelményjegyzékkel indították a versenytárgyalást. „Olyan partnert kerestünk, aki a polcépítést és az anyagmozgató gépekkel való felszerelést a flottakezeléssel együtt, fővállalkozóként valósítja meg. Egyidejűleg természetesen a velünk egyeztetett, rögzített számítás alapján elkészített határidő- és költségtervet is be kellett tartania, hogy nekünk csak az alapadatok kezelésével és a munkatársak oktatásával kelljen törődnünk” – vázolja Ehmler a résztvevő intralogisztikai vállalatokra kiosztott feladatokat. Annak, hogy a végén a Linde MH – szerződéses partnerével, a Suffel Fördertechnikkel közösen – kapta meg gyártóként és megoldásszállítóként a megbízást, különböző okai voltak: „Egyrészt a Linde járművek egyedülálló műszaki jellemzőkkel szereztek pluszpontokat – például a logisztikai szerelvény raklapkocsi-utánfutója vagy a magas emelésű komissiózó esetén. Másrészt a tanácsadás és végső soron természetesen a szerződési feltételek is meggyőztek bennünket”, mondja Ehmler.

Matthias Ehmler és Stefan Heger
„A polcépítés és az anyagmozgató gépek azonos szállítótól való megrendelése nekünk minden szempontból bevált.”

Matthias Ehmler, gyárlogisztikai vezető

Ahhoz, hogy az alkatrészeket a szerelősoroknál rendelésfüggő módon tudjuk rendelkezésre bocsátani, először megfelelő megoldást kellett találnunk a komissiózási raktárra, ennélfogva az új logisztikai elképzelés központi elemére is: „A feltételjegyzékben már rögzítettük konkrét ötleteinket és követelményeinket. Ezeket a megbízás odaítélését követően lépésenként dolgoztuk ki a Lindével és a Suffellel. A komissiózási raktárnak lehetővé kell tennie a nagy- és kisméretű alkatrészek, valamint teljes részegységek betárolását, továbbá különböző tárológeometriák használatát is; egyidejűleg meg kell felelnie a szigorú munkavédelmi szabványoknak is” – foglalja össze Stefan Heger projektvezető a legnagyobb kihívásokat.

Bevásárlóközpont jó választékkal

Komissiózó targonca használat közben a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál

A 13 polcsoros és 4500 cikkszámot kezelő új magasraktár bevásárlóközpontként szolgál, és egy 4,05 m-es széles folyosóból, valamint három átjárós, keskeny folyosós területből áll. A széles folyosón 3 darab Linde R14 típusú tolóoszlopos targonca veszi át az anyag betárolását, míg a keskeny folyosón összesen 7 darab Linde V modular típusú magas emelésű komissiózó végzi a komissiózási rendelések mellett az utántöltést. A raktárat három különböző forrásból töltik fel: a nagy tárolóládák hídon keresztül kerülnek a komissiózó területre az azzal közvetlenül szomszédos központi ellátóraktárból. A kis tárolóládákba először egy külön automatikus kisalkatrész-raktárban gyűjtik ki az anyagot, majd a belső szállítórendszeren keresztül szállítják őket tovább. A komplettírozás a komissiózó területhez csatlakozó előszerelési területen történik igény szerint.

Az ergonómia és a biztonság fontos szerepet játszik

A magasraktárban a komissiózás kizárólag a Linde V modular típusú magas emelésű komissiózóval történik. A munkatársak az igényelt anyagokat a járműből kinyúlva válogatják ki akár 6,50 m magasságig, és töltik fel azokkal a mintegy 1,80 m magas és 1,60

Linde járművek használat közben a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál

Linde Load Trainek használat közben a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál

m széles, legfeljebb 500 kg terhelhetőségű fémrácsos gyűjtőkocsikat. Egy gyűjtőkocsira legfeljebb három komissiózási rendelés kerül. Annak érdekében, hogy a munkatársak könnyen benyúlhassanak a polcszakaszba, a magas emelésű komissiózók integrált dönthető korlátokkal rendelkeznek. „Ez a felszerelési lehetőség a Linde igazi egyedülálló szolgáltatása, amit új magasraktárunkban a legjobban ki tudunk használni” – hangsúlyozza Jens Kernbach, a Heidelberg csarnoklogisztikájának vezetője. „Hiszen a Heidelbergnél mi is érzékeljük a demográfiai változásokat, és munkatársainkkal szembeni felelősséget.”

Annak érdekében, hogy a komissiózást a szó valódi értelmében „zökkenőmentesen” lehessen végezni, a járművek a polcsorok között induktív irányítással közlekednek. Ennek köszönhetően a kezelő teljes mértékben a válogatási műveletre összpontosíthat, és a polchoz képest optimális távolságban halad. A további járműfelszereltséghez egy folyosóbiztonsági segéd is tartozik, amely a járművet szükség esetén ellenőrzött módon megállásig lefékezi. „Így már kizárhatjuk a polc vagy a járművek

Komissiózás Linde járművel egy magasraktár polcai között

Komissiózás Linde járművel egy áru- és magasraktár polcai között

sérülését” – nyugtázza Heger projektvezető. Emellett a raktárbejáratok fénysorompókkal is biztosítva vannak. Ezek azonnal riasztást váltanak ki, ha a csak járművek számára engedélyezett területre illetéktelenek lépnek be. Ezen túlmenően a járművekre a Linde félautomatikus raktári navigációs rendszerét is felszerelték, és további optimalizálásokra is van lehetőség. Ezzel az RFID-támogatású megoldással ugyanis a magas emelésű komissiózók a kezelő bármilyen beavatkozása nélkül, optimális jelleggörbe mentén közlekednek a polcjáratokon a megadott tárolóhelyig.

„Az induktív nyomvezetésnek köszönhetően kizárhatjuk a polc vagy a magas emelésű komissiózók sérülését.”

Stefan Heger, projektvezető

Rugalmasan és helytakarékosan logisztikai szerelvényekkel

A megtöltött gyűjtőkocsikat összesen három logisztikai szerelvény (Linde Load Train) szállítja az átadóállomástól a gyártósoroknál dolgozó munkásoknak. Ezek egy Linde P50 típusú vontatóból, valamint egy vagy két, összkerék-kormányzású és széles emelőajkakkal rendelkező raklapkocsiból állnak. Valamennyi utánfutó lehetővé teszi két-két gyűjtőkocsi egyidejű szállítását, amelyek – a hiányzó középtengely révén – mindkét oldalon felhelyezhetők, illetve levehetők. „Ennek köszönhetően az útszakaszokat rugalmasan tervezhetjük” – mondja Stefan Heger projektvezető. További előnyt jelent a menetpályát szigorúan követve mindössze 2,20 m szélességű sávban közlekedő Linde Load Train kis helyigénye.

Linde Load Trainek a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál

Pozitív mérleg, de az optimalizálás folytatódik

Ehmler gyárlogisztikai vezető a beruházás lezárását követően is további optimalizálási lehetőségeket keres. Ehhez többek között a Linde flottakezelési megoldás „Használatelemzés” moduljának alkalmazásától vár segítséget. Ehmler: „A „connect:” alkalmazást már több éve használjuk a járművekhez való hozzáférés ellenőrzéséhez és az ütődések rögzítéséhez, és erre vonatkozóan már nagyon jó tapasztalatokra tettünk szert. Mostantól a szoftvert folyamataink optimalizálására és például a járművek kihasználtságának további növelésére is használhatjuk.”

Időközben már majdnem egy év telt el azóta, hogy a Heidelbergnél a magasraktár, a magas emelésű komissiózó és a logisztikai szerelvény elvének megfelelően átalakították az intralogisztikát. Matthias Ehmler következtetése érthetően pozitív kicsengésű: „Nemcsak határidőn és költségkereten belül valósítottuk meg a projektet, hanem karcsú logisztikát kitűző célunkat is megvalósítottuk. Ezzel a Linde és a Suffel pozitív referencia lett a számunkra.”

Linde Load Trainek használata a Heidelberger Druckmaschinen AG-nál