Hogyan gondoskodik a két automatizált segéd a hatékony áruszállításról
Árumozgatás várakozás nélkülHa a kereslet (és ezzel a gyártási mennyiség) növekszik, az tulajdonképpen okot ad az örömre. De hogyan lehet az intenzívebb árumozgatási folyamatot kezelni anélkül, hogy a munkatársakat ismétlődő szállítási feladatokkal terheljük? A Poloplast műanyag-megmunkáló cégnél a válasz: automatizáció, a Linde MH által.
„És most nézzük a forgalmat: Ma szabad az út, minden simán halad, nem kell fennakadásokkal számolni. Ez mindenki számára egy kellemes nap!” Az ilyen híreknek örülnek az emberek munkába menet vagy hazamenetelre készülődve. És ha a tulajdonképpeni munkanap során is dugómentesen történik minden, az még jobb. Ami az utóbbit illeti, a felső-ausztriai Leondingben található Poloplast GmbH & Co. KG munkatársai a szerencsét a maguk oldalán tudhatják – a szerencse más szavakkal a Linde két darab automatizált L-Matic raklapemelője. L-MATICtípusú magas emelésű raklapszállítója.
Visszapillantás: árutornyok a gyártásban
A Poloplast-nál, amely az európai csőgyártás egyik iparági vezető vállalata, a folyamatosan növekvő gyártási mennyiség az évek múlásával kézzelfogható fennakadási problémává vált egy bizonyos termékszegmensben. A csatornarendszerekhez való nagyméretű csövek mellett a vállalat ugyanis kisméretű termékeket is gyárt a háztartási vízelvezetéshez. Ezeket dobozokba csomagolják, majd részben manuálisan, részben automatikusan Euro-raklapokra helyezik. A kész raklapoknak a gyártásból a raktárba történő mozgatása általában a reggeli műszakban dolgozó munkatársak feladata volt, akik a szállítást hétfőtől péntekig egy logisztikai szerelvény segítségével végezték el. „Hét napon át négyműszakos munkarendben dolgozunk. Amikor a munkatársak reggel felveszik a munkát, az éjszaka során már sok minden felgyűlt – a hétfő reggelről nem is beszélve. Ilyenkor szinte a teljes hétvégi mennyiség a gyártás területén tornyosult”, magyarázza Ralph Wagenhuber, a Poloplast logisztikai vezetője.
Kézenfekvő volt, hogy elkezdjünk gondolkodni az automatizáción.
A Poloplast döntéshozói már viszonylag konkrét elképzelésekkel kezdtek el keresgélni a szolgáltatók között. Wagenhuber: „Számunkra leginkább a lehető legnagyobb megbízhatóság volt a fontos; emellett egy olyan megoldást kerestünk, amely a meglévő infrastruktúránk nagyobb módosítása nélkül is megvalósítható – tehát tükrök, vezetősínek és hasonlók nélkül, hogy a haladási útvonalakat szükség esetén problémamentesen módosítani tudjuk.”
Ezen kívül a biztonsági szempont a követelményjegyzék elején szerepelt, hiszen a gyártás és a raktár között folyamatosan sűrű a targonca- és a gyalogosforgalom. „A fenti ’kívánságlista’ alapján viszonylag gyorsan eljutottunk a Linde Anyagmozgatáshoz, melynek gépei a targonca és anyagmozgató flottánkban már úgyis nagy számban jelen vannak”, magyarázza Wagenhuber logisztikai vezető.
Az autonóm járműveknek „térkép van a fejében” …
Az aschaffenburgi árumozgatási profival együttműködve a Poloplast projekt keretében két darab Linde L-MATIC sorozatú autonóm elektromos raklapemelőt helyeztek üzembe. A kedvesen „Tom” és „Jerry” névre keresztelt járművek a helymeghatározáson alapuló navigáció segítségével teljesen önállóan (és természetesen békésen) közlekednek az átfutó állványos raktár valamint az összesen kilenc felvételi hely között. Ezekből nyolc manuális adagolású – ez azt jelenti, hogy a munkatársak dobozokat rakodnak a raklapokra és a munka végeztével gombnyomással hívják a Linde-targoncákat.
Ezen kívül rendelkezésre áll egy kicsomagoló automata, amelyet az elektromos raklapemelők önállóan érnek el és amelyek a készre csomagolt, fóliázott raklapokat „kiszabadítják”.
… és tökéletesen integrálódnak a folyamatokba
Tom és Jerry a raktárba vezető úton görgős kapukon haladnak át, amelyek Combox segítségével kommunikálnak a járművekkel és így maguktól nyílnak és záródnak. A Linde L-MATIC az átfutó állványos raktárban a lejtős görgős sínekhez érve felismerik, hogy a hét sín közül melyik szabad. Wagenhuber: „Ehhez állványpolconként egy fénysorompót telepítettünk. Ha egy polc fel van töltve, a Linde-jármű a combox segítségével megkapja a megfelelő információt és a következő szabad helyhez mozog.”
Őszintén szólva már nem is tudnánk elképzelni a folyamatokat a két Linde L-MATIC segítsége nélkül.
Ralph Wagenhuber, logisztikai vezető, Poloplast
A legmodernebb rendszerek gondoskodnak a biztonságról
Önálló fel- és lerakodás – és önálló töltés. Ez is hozzátartozik Tom és Jerry portfóliójához. „Ha éppen nem kapnak feladatot, a két jármű az akkumulátor kb. 40 százalékos töltöttségénél a töltőállomáshoz megy és kb. 15 percig energia-utánpótlást szereznek maguknak. Ezekkel a rövid köztes töltési megállásokkal biztosítható, hogy a két gép gyakorlatilag éjjel-nappal úton van”, mondja elégedetten Wagenhuber. Leondingben ezen kívül még a Linde Anyagmozgatás átfogó biztonsági koncepciójával is elégedettek: Tom és Jerry ugyanis nem csak a Blue Spot Linde BlueSpot™ miatt keltenek feltűnést; a járművek ezen kívül oldalra és a haladási irányba is jól látható piros LED-csíkokat vetítenek a csarnok padlójára. A járművek ezen kívül automatikusan megállnak, ha egy ember túl közel mozog az elülső tartományhoz.
Mennyiség: növekszik – árufolyam: biztosítva
Ha megfigyeljük Tomot és Jerryt munka közben, ahogy teljes nyugalomban mozognak a pályájukon (teljes ellentétben a híres rajzfilmfigurákkal), szinte el lehet felejteni, hogy milyen nehéz munkát is végeznek. A nagy teljesítményű páros évente nagyjából 60000 raklap felrakodását, szállítását és lerakodását végzi el. „Őszintén szólva már nem is tudnánk elképzelni a folyamatokat kettejük nélkül. A reggeli műszakban a munkatársaknak már nem kell fárasztani magukat a hosszú szállítási útvonalakkal, helyet nyertünk az új gépeknek és a folyamatos árumozgatás miatt jelentősen növelni tudtuk a legyártott mennyiséget”, vonja meg a mérleget Wagenhuber. „A torlódásokért itt senki nem hullajt könnyeket.”
Poloplast GmbH & Co. KG
A Poloplast GmbH & Co. KG a felső-ausztriai Linz mellett, Leondingben található műanyag-megmunkáló vállalat és az európai csőgyártás egyik vezető cége. A nemzetközi színtéren működő vállalat elsősorban megerősített, többrétegű műanyag csőrendszerek fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozik – a háztartási vízelvezetés és a csatornaépítés területén egyaránt. Leányvállalatával együtt a Poloplast jelenleg közel 370 munkatársat foglalkoztat. Az intralogisztika területén a műanyag-specialista túlnyomórészt a Linde Anyagmozgatás járműveit választotta; a két autonóm L-MATIC jármű mellett még elektromos és dízelüzemű ellensúlyos targoncákat használnak Leondingben.