Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

Az L-MATIC használat közben a HOLTER vállalatnál

Két örökmozgó értékteremtő
A Linde Material Handling két L-MATIC raklapemelője használat közben az osztrák HOLTER szaniterspecialista vállalatnál

„Fredl“ és „Gust“, a két raklapemelő igazán otthonosan mozog az osztrák HOLTER szaniterspecialista vállalatnál. A Linde két L-MATIC magas emelésű elektromos raklapemelője szorgalmasan rója köreit a welsi telephelyen a raktár és a kiszállítási terület között. Eközben a dolgozók teljes mértékben a tényleges feladatukra, az értékteremtő komissiózásra koncentrálhatnak.

Be kell azonban ismerni, hogy egyvalamit még az osztrák HOLTER szaniter-nagykereskedőnél sem tudnak: kiszállítani az árut, még mielőtt az ügyfél megrendelné azt. Az 1873-ban alapított családi vállalkozás kiemelkedően jól működő logisztikai koncepciója azonban már elég közel áll ehhez: „Amit az ügyfél este 18:15-ig megrendel, azt már másnap kiszállítjuk – gyakorlatilag az egész országban. Ha a megrendelés 10:30-ig beérkezik, akkor az ügyfél igény esetén még aznap kézhez kapja az árut” – tájékoztat Lukas Vormair, a vállalat ausztriai és németországi kiszállításokért felelős logisztikai vezetője. Az ambiciózus határidők betartását egy jól kidolgozott központi raktározási stratégia teszi lehetővé.

Legyen szó akár tömítőgyűrűkről vagy jakuzziról, szifonról vagy fűtőtestről: a folyamatosan több mint 30 000 termékből álló árukészletet fenntartó welsi telephelyről egy összesen 155 teherautóból álló saját járműflotta szállítja a megrendelt árukat az Ausztria és Bajorország különböző pontjain található nyolc további logisztikai elosztópontra. „Így tulajdonképpen nemcsak Ausztria három vezető szaniter-nagykereskedőjének egyike vagyunk, hanem egy jelentős logisztikai vállalat is” – jegyzi meg Vormair büszkén; márpedig egy ilyen vállalat az áruszállítás területén természetszerűleg soha nem lehet elég hatékony.

Megoldás a nagyoknak...

Ha a logisztika és a hatékonyság kulcsszavak egymás mellé kerülnek, az a 21. században elkerülhetetlenül automatizációt jelent. Így van ez a HOLTER-nél is. „Az intralogisztikai folyamatainknak összhangban kell lenniük az ügyfeleink felé tett vállalásainkkal – és ez eddig nem minden területen volt így.” – ismerteti Vormair a kiindulási helyzetet. Míg Welsben a kis alkatrészek már évek óta automatizált szállítóberendezés segítségével jutottak el a raktárból a kimenő áruk ellenőrzési helyére, addig a nagyobb méretű termékeknél még teljes mértékben manuális folyamatokat alkalmaztak. Vormair: „Komissiózás után a munkatársainknak kellett az árukat targoncákkal a kiszállítási részlegre szállítaniuk, és ehhez sokszor nagyon hosszú utat kellett megtenniük. Nem tudtuk elkerülni a sok üresjáratot, az oda-vissza szállítás pedig értékes komissiózási időt vett el a dolgozóktól.”

Ez egy tipikus eset a logisztikai folyamatokat folyamatosan fejlesztő vállalat „Logisztikai minőségbiztosítás” részlegnél. „Elutaztunk Stuttgartba a LogiMAT nemzetközi szakkiállításra, ahol először körülnéztünk, hogy mit kínál a piac automatizáció terén” – emlékszik vissza Vormair. Az irányvonal már a kínálat első áttekintése után egyértelművé vált számunkra: „Az elsődleges prioritás a megbízhatóság és az igényekhez illeszthetőség volt. Kezdettől kizártuk azonban azokat a megoldásokat, amelyeknél erőteljesen be kellett volna avatkoznunk a meglévő raktári infrastruktúránkba. Nem vagyunk az a klasszikus értelemben vett gyártóüzem, ami csak vezető nélküli szállítórendszereket (FTS) alkalmaz, ezért olyan automatizálási koncepciót akartunk, amely a lehető legjobban együtt tud működni a raktár egyéb jellegű forgalmával.”

„Fredl“ és „Gust“, a Linde L-MATIC magas emelésű raklapemelői a HOLTER osztrák szaniterspecialistánál

... kis ráfordítással

Robusztus, megbízható technológia, egyszerű méretezhetőség, vezetősínek vagy hasonló segédeszközök költséges lerakása nélkül – a szaniterspecialista ezen igények alapján gyorsan rátalált a Linde automatizálási megoldására. „Több szolgáltató is tartott előadást a helyszínen, de a Linde koncepciója tetszett nekünk a legjobban” – meséli Lukas Vormair. A műszaki összetevőkön túl a HOLTER-nél az „emberi” összetevőt is különösen nagyra értékelték: „Minden tökéletes volt: a helyszíni tanácsadás, az előadás, a logisztikai folyamatok ismerete és annak a módja és formája, ahogy a folyamatoknak az automatizálás során változniuk kellett. Dióhéjban: már az első naptól kezdve egyszerűen jó érzésünk volt a Lindével kapcsolatban.”

Néhány előkészületre is szükség volt, mielőtt a Linde két L-MATIC típusú autonóm magas emelésű elektromos raklapemelője a HOLTER-nél dolgozni kezdett. Először a padló került a középpontba. Vormair így magyarázza ezt: „El kellett ismernünk, hogy a csarnokunk padlója felett már kissé eljárt az idő. Ezért először is felújítottuk azt a területet, ahová a Linde FTS rendszert terveztük.” A másik dolog, amit meg kellett tennünk, hogy bevonjuk a munkatársainkat: a HOLTER ezen a téren kezdettől fogva ügyelt a maximális átláthatóságra. „Beszéltünk a munkavállalókkal és együtt lemértük, mennyi időre van szükségük ahhoz, hogy manuális módszerrel eljussanak a raktárból a kiszállítási helyre, és onnan áru nélkül visszajöjjenek. Őket is meglepte, hogy a napi munkaidejük 25%-át ez a tevékenység teszi ki. Így a dolgozók is gyorsan megértették, miről van szó – továbbá a kis alkatrészek szállítóberendezéses továbbításánál szerzett tapasztalatokból már tudták, hogy nálunk az automatizáció nem megy a munkahelyek rovására. Épp ellenkezőleg: ezzel adjuk meg a munkatársainknak a lehetőséget, hogy teljes mértékben fő tevékenységükre – jelen esetben a komissiózásra – koncentrálhassanak.”

Szállítás – színek segítségével

A welsi cégnél már jó ideje megbízhatóan végzi a dolgát a Linde két L-MATIC raklapemelője, vagy ahogy a kollégák nevezik őket, „Fredl“ és „Gust“. Ehhez a Linde szakértői először egy virtuális térképet készítettek a csarnokról, megjelölve rajta a legfontosabb fix pontokat. A járművek ezek alapján tájékozódnak a térben. Ezután mind a raktárban, mind a kiszállítási területen létre kellett hozni négy-négy állomást, négy-négy különböző színnel megjelölve. A dolgozóknak a komissiózás végeztével csak a megfelelő állomásra kell vinniük az összekészített raklapokat, és az utasítás szerint le kell rakniuk a kék, a narancssárga, a zöld vagy a piros zónában. Majd a megfelelő színű gomb megnyomására a két L-MATIC raklapemelő egyike már meg is kapja a szállítási megbízást.

A többi szó szerint magától megy: miután „Fredl“ és „Gust“ lerakta a raklapokat a kijelölt célállomásra, egy dolgozó szkenner segítségével újra leellenőrzi az áruk megfelelőségét és mennyiségét, majd továbbítja azt a kiszállítási területre. Ezt a végső ellenőrzést is nemrég vezette be a HOLTER, ami jó példa arra, hogy milyen pozitív további hatással lehet az automatizáció a folyamattérkép egészére nézve.

„Az áru szkennelésével és a tartományonként beosztott kiszállítási terület ehhez kapcsolódó ellenőrzésével a téves kiszállítás szinte teljesen kizárható” – meséli örömmel Lukas Vormair. A kulcsszó a rend fenntartása: az automatizáció másik örvendetes mellékhatása az, hogy összességében jóval rendezettebbé vált a raktári környezet. „Kezdettől fogva felhívtuk a csapatunk figyelmét arra, hogy akadálymentessé kell tenni azokat az útvonalakat, ahol az FTS közlekedik. Bár a dolgozóinknak szokásuk volt az árukat itt-ott útközben „leparkolni”, már az üzembe helyezés napjától kezdve következetesen szabaddá tették az útvonalakat” – nyilatkozza elragadtatva a HOLTER logisztikai vezetője. A járművek természetesen felismerik az akadályokat és megbízhatóan fékeznek, ha pl. egy gyalogos keresztezi az útvonalukat; a jól felismerhető Linde BlueSpot™ gondoskodik a fokozott biztonságról.

Folytatása következik

A Linde L-MATIC raklapemelők már közel négy éve teljesítenek szolgálatot a HOLTER-nél, és naponta körülbelül 150-szer teszik meg útjukat. „Fredl“ és „Gust“ munkaideje reggel 6 órától este 20 óráig tart; a járművek ezalatt az idő alatt szinte folyamatosan mozgásban vannak, hiszen mindegyikhez rendelkezésre áll egy csereakkumulátor. Ha a savas ólomakkumulátor töltöttségi szintje 20% alá esik, a magas emelésű elektromos raklapemelők önállóan az akkumulátorcseréhez kijelölt helyre irányítják magukat, ahol az egyik munkatárs néhány perc alatt manuálisan elvégzi a cserét. Lukas Vormair összegzése:

"Összességében éppen az történt, amire számítottunk: a komissiózás területén dolgozó munkatársainknak több idejük marad a fő tevékenységre, az áruk áramlása pedig tökéletesen illeszkedik az ügyfelek felé tett vállalásainkhoz.

Az egészet megkoronázza az a megnyugtató tudat, hogy mindenben számíthatunk a Linde támogatására". A legfrissebb példa erre a tervezett új útvonalvezetés, ami a raktár átépítése miatt vált szükségessé. „A Linde csapata rövid időn belül kivonult a helyszínre és ellenőrizte az új útvonalvezetés megvalósíthatóságát.” A welsi cég most azon gondolkodik, hogy új járművekkel bővíti L-MATIC-flottáját, amelyek azután egy új csarnokban vehetnék át a szállítási feladatokat. Az egyik jó lépésből következik a másik, olykor (teljesen) automatikusan...

A Linde Material Handling két L-MATIC raklapemelője használat közben az osztrák HOLTER szaniterspecialista vállalatnál

Fritz HOLTER GmbH

A welsi székhelyű Fritz HOLTER GmbH Ausztria három vezető szaniter-nagykereskedőjének egyike. A ma is családi vállalkozásként működő, 1873-ban alapított HOLTER több mint 20 telephelyen körülbelül 850 munkavállalót foglalkoztat, közülük 330 a logisztika területén dolgozik. A kb. 30 000 különböző termék egy 155 teherautóból álló saját flotta segítségével jut el a központi raktárból a nyolc további ausztriai és bajorországi logisztikai elosztópontra.