Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

A Linde Safety Scan működésben a CTL Celltechnik vállalatnál

Biztonság, teljesen objektíven szemlélve
A veszélyes helyek áttekintése a CTL gyártásában

Ha a lehetséges kockázatokról van szó az intralogisztika területén, egy külső szemlélő aranyat érhet. Ezt tapasztalta a szászországi Lodenauban található CTL Celltechnik vállalat is. Az átfogó Linde Safety Scan Linde Safety Scan segítségével a növényi rostok specialistája jelentősen csökkenteni tudta a balesetveszélyt a belső üzemi árumozgatás területén.

Napról-napra ugyanazok a folyamatok ugyanazokkal a kézmozdulatokkal: hatékonyan, begyakoroltan, rutinosan. Közismert, hogy életünk nagy részét „önvezető” üzemmódban töltjük. Ennek vannak előnyei. Ha például autóvezetés során még évek múlva is teljesen tudatosan végeznénk a számtalan tevékenységet (a tükörbe pillantástól kezdve a sebességváltásig), agyunk igen gyorsan elérné teljesítőképessége határait. Azonban az önvezetés érméjének van egy másik oldala is, amelyre elsősorban a szakmai környezetben derül fény.

Ez a híres-hírhedt üzemi vakság …

Elképesztő módon megnehezíti a vállalatnál bevált folyamatok tisztán objektív értékelését és az esetleges jobb megoldások bevezetését. Különösen releváns mindez a munkabiztonság területén, ezt megerősíti Volker Altus, a CTL Celltechnik Lodenau GmbH & Co. KG műszaki és gyártási vezetője is: „Ugyan tudtuk, hogy az intralogisztikánkban egyik vagy másik ponton potenciális veszély állt fenn, azonban szerettük volna, hogy ezt egy külsős szakértő semlegesen és kritikusan is megvizsgálja. És hogy is fogalmazzak: az eredmények valóban megleptek bennünket.”

Az üzem belső udvarán sűrű a forgalom

A CTL Celltechnik 1991 óta a J. Rettenmaier & Söhne vállalatcsoport része és a lodenaui telephelyen növényi rostok feldolgozására specializálódott. „Egyszerűen fogalmazva például a használt papírból készült cellulózt keverjük össze bitumennel. Ebből pellet készül a nemzetközi útépítéshez”, mondja Volker Altus. Ezen kívül a vállalat szűrő-segédanyagokat gyárt fűrészforgácsból, például a bor- vagy étolaj-szűrő berendezésekhez. A költséges gyártási láncban a targoncáknak, raktártechnikai gépeknek és az egyéb rakodójárműveknek szó szerint vezető szerep jut. Az üzem területén összesen közel 25 jármű van úton folyamatosan, ehhez jönnek még a nyersanyagot szállító, érkező és távozó kamionok.

Két CTL-munkatárs áll a Linde Anyagmozgatás E30 típusú elektromos targoncája mellett.

És mi a helyzet az emberek, az infrastruktúra és az anyag biztonságával?

„A biztonság számunkra mindenek felett áll. A téma minden beruházást megér, mert végső soron emberi életek forognak kockán”, hangsúlyozza Volker Altus, a CTL logisztikai vezetője. Így a CTL saját munkabiztonsági bizottságában felmerült az ötlet, hogy az intralogisztika biztonságtechnikai szempontjait a Linde szaktudásával vegyék górcső alá. Altus: „Amikor a Beutlhauser, a Linde drezdai hálózati partnere mesélt nekünk a Linde Safety Scan szolgáltatásról, nem kellett sokat tanakodnunk és 2020 során neki is fogtunk a megvalósításnak.”

A belső igény és a külső szakértelem találkozása

A Linde Safety Scan esetén, amelyet az aschaffenburgi specialista már több mint 100 alkalommal sikeresen elvégzett különböző iparágakban, egy átfogó, rögzített folyamatterven alapuló tanácsadói szolgáltatásról van szó. Lutz Schlicke, a Linde Anyagmozgatás partneri hálózatának külsős szolgáltatási tanácsadója kifejti: „Egy eligazítás után megtekintettük a helyszínen a keretfeltételeket és kijelöltük a projekt pontos terjedelmét. Ezután következett az elemzés – például: Milyen járművek mikor és hol vannak úton és milyen kényes helyzetek állhatnak elő emiatt?”

Egy problémás pont: a központi forgalmi útvonal

A CTL-nél itt egy potenciálisan veszélyes torlódási helyzet áll fenn: Gyalogosok, részben súlyos terheket hordozó, viszonylag gyorsan haladó targoncák, beérkező és kimenő kamionok, valamint a gyártócsarnokból rendszeresen hátrafelé kitolató kerekes rakodó találkoznak. Habár az utóbbi rendelkezik egy hátrameneti érzékelővel, fennáll a veszély, hogy az üzemet nem ismerő kamionsofőrök a kerekes rakodó hirtelen felbukkanása esetén megijednek, kitérnek és ezzel potenciális veszélyt jelentenek a forgalom többi szereplőjére.

Így jobban és biztonságosabban működik

A fenti forgatókönyv elemzése során a Linde biztonsági szakértői GPS-nyomkövetőt is helyeztek a targoncákra, hogy rögzíteni tudják a távolságokat, amellyel a CTL-munkatársak egymás mellett elhaladnak. „Amikor összegyűjtöttünk minden fontos adatot, a következő lépésben ajánlásokat dolgozunk ki”, mondja Otto Sterl, a Beutlhauser Safe Work részlegének vezetője. Ilyen javaslat volt például a max. 10 km/h általános sebességkorlátozás bevezetése a központi forgalmi útvonalon minden járműre, ami jelentősen könnyített a helyzeten. Ezen kívül a Linde Safety Scan keretében kiderült, hogy a gyalogos útvonalak optimalizálása jelentősen hozzájárulna a biztonsághoz az üzem területén. „A CTL munkatársaival együttműködve kidolgoztunk egy megfelelő tervet”, egészíti ki Otto Sterl, a Beutlhauser szakértője.

Műszaki intézkedésekre is sor került

A CTL esetén ezek például a világítási rendszereket érintették: „A Linde ajánlásának megfelelően az egyik meglévő eszközt azonnal felszereltük a VertiLight megoldással; ez a be- és lerakodási folyamatokban dolgozó munkatársaink számára lehetővé teszi a munkaterület egyenletes, vakításmentes és biztonságos megvilágítását”, mondja Volker Altus, a CTL logisztikai vezetője. Ugyanennyire meggyőzőnek találták a döntéshozók a Linde TruckSpot™funkciót, amellyel a targonca egy feltűnést keltő figyelmeztető szimbólumot vetít a padlóra. Ez a megoldás és a targoncák és a gyalogosok közti kölcsönös figyelmeztetést biztosító Linde Safety Guard már elválaszthatatlan részét képezik a CTL követelményjegyzékének. A CTL Celltechnik vállalatnál a biztonság optimalizálásának témája még korántsem befejezett dolog. „A Linde Safety Scan világosan megmutatta: A ’belső odafigyelés’ és a megbízható partner által végzett, objektív külső áttekintés kombinációja a legjobb módszer a potenciális kockázatok tartós csökkentéséhez”, vonja meg Altus elégedetten a mérleget.

Egy CTL-munkatárs megjelöli egy vázlaton a gyártási útvonalakat.

CTL Celltechnik Lodenau GmbH & Co. KG

A CTL Celltechnik Lodenau GmbH & Co. KG a családi tulajdonban lévő J. Rettenmaier & Söhne vállalatcsoporthoz tartozik. A lodenaui (Oberlausitz járás) telephelyen közel 60 munkatárs gyárt természetes rostokból szűrő-segédanyagokat és útépítéshez használt pelletet. A helyszíni anyagszállító flotta kizárólag a Linde Anyagmozgatás modelljeiből áll és összesen 13 targoncát és raktártechnikai gépet foglal magába. A szervizt és a tanácsadást a Linde partneri hálózatának tagja, a drezdai székhelyű Carl Beutlhauser Hebe- und Fördertechnik GmbH végzi.