Intelligens kísérő a még nagyobb biztonság érdekében
Az ellensúlyos targoncák csak nagyon ritkán borulnak fel, de ha ez bekövetkezik, a járművezető élete veszélybe kerül, valamint a jármű és a rakomány is jelentős sérülést szenved. Ilyen esetekben leginkább a járművezető hibáztatható. Különösen a gyakran változó vagy ismeretlen rakományok esetén jelent kihívást a vezetők számára a rakomány súlyának és súlypontjának helyes megbecsülése, illetve a targonca és a rakomány biztonságos mozgatása manőverezés és magasban végzett munka során. Az „emberi tényezőből” eredő hibalehetőségek semlegesítése érdekében a Linde Anyagmozgatás egyedülálló vezetéstámogató rendszert fejlesztett ki, amely minden eddiginél biztonságosabbá teszi a munkát.
A Linde Safety Pilot (LSP) úgy működik, mint egy intelligens kocsikísérő, és két verzióban áll rendelkezésre: LSP-Select és LSP-Active. Mindkét esetben a targonca különböző pontjain elhelyezett érzékelők olyan adatokat mérnek, mint az emelési magasság, a villa dőlésszöge és a rakomány súlya. A vezető egy kis monitoron keresztül mindig szemmel tarthatja ezeket a fontos paramétereket. Ha a menetállapot kritikus értékhez közelít, ez a kijelzőn figyelmeztető színekkel is megjelenik, és figyelmeztető hangjelzés is megszólal. Ezenkívül a Linde Safety Pilot Active verziója ilyen esetben automatikusan beavatkozik az emelővillás targonca menet- és emelőmozgásaiba.
Biztonság
Az ellensúlyos targoncák igen veszélyes borulásának kockázata a Linde Safety Pilot használatával jelentősen csökken.
Innovációk a még nagyobb biztonság érdekében
Rakománytömeg
Az emelőszerkezet hidraulikus rendszerében egy nagy érzékenységű érzékelő méri a nyomást. Az ismert értékekkel (mint például a munkahenger-átmérőjével és az emelőlánc-áttétellel) együtt ebből meghatározható az aktuális rakománytömeg.
Emelési magasság
Ennél a megoldásnál a mérést az emelőszerkezetbe integrált, külön erre a célra kifejlesztett kötélhosszjeladó végzi.
Dölésszög
A dőlésszög mérésére szolgáló érzékelők a Linde valamennyi ellensúlyos targoncájába gyárilag be vannak építve.
Rakománynyomaték (csak az LSP-Active esetén)
A hátsó tengelyen olyan újonnan kifejlesztett mérőcella található, amellyel a rakománynyomaték, illetve a rakomány tömegközéppontjának az első tengelyhez való távolsága számítható ki.
Az LSP kijelzője három verziót jelenít meg
- Biztonságos munkaterület: Nincs korlátozás.
- Határterület: A kijelző narancsszínűre vált – a targonca most már majdnem elérte a teherbírási határt. Az LSP-Active csökkenti az emelési-billentési sebességet.
- Kritikus terület: A kijelző pirosan világít – a targonca véglegesen elérte teherbírási határértékét. Emellett figyelmeztető hangjelzés is megszólal. Az LSP-Active leszabályozza a jármű mozgását.
Aktív beavatkozás a menetbe
Az LSP-Active további aktív támogatórendszerrel segíti a járművezetőt: Határérték körüli súlyos rakomány ellensúlyos targoncával való emelése esetén a rendszer optikai és akusztikus jeleket generál, és lelassítja az emelési, illetve billentési mozgást. Ha a járművezető nem reagál, a rendszer a jármű emelőmozgását teljes mértékben leállítja. Ehhez hasonló beavatkozásra kerül sor a menet során is. Ha a járművezető a targoncát túlzott mértékben gyorsítja, túl erőteljesen fékezi le vagy kanyarokban nagy sebességgel halad, az LSP-Active befolyásolja a menetsebességet. A rendszer kiegyenlíti a menet közbeni hibákat, és megakadályozza a borulásból eredő baleseteket.
Gyorsabb és biztonságosabb munkavégzés kényelmi szolgáltatásokkal
A Select és Active verzió ezenkívül számos kényelmi szolgáltatást is tartalmaz – az emelésmagasság előzetes kiválasztásától az integrált mérlegen keresztül a sebességhatárok előzetes beállításáig. Ez az üzemi folyamatokat még biztonságosabbá és ezáltal termelékenyebbé teszi. Ilyen módon a járművezető például már a menet megkezdése előtt beállíthatja, hogy milyen magasra emelje az árut. A rakománykezelés során ezzel már nem kell törődnie, és így időt takarít meg. Az integrált tehermérleg másodperceken belül megméri az áru tömegét; ráadásul összeadási lehetőséggel is rendelkezik. Így a járművezető például gyorsan felismerheti, hogy egy teherautó rakománya elérte-e az engedélyezett maximális tömeget. A károk és balesetek megelőzése érdekében a rendszer beállítható emelésmagasság- és süllyesztéskorlátozással (villafogkopás-védelemmel) is rendelkezik. Ilyen módon az alacsony csarnokmennyezetek vagy egyenetlen padlózatok többé nem jelentenek veszélyt.
LSP-Select és LSP-Active összehasonlításban
Megjelenítés a kijelzőn
LSP-Select
- Rakomány, emelésmagasság, döntésszög, menetsebesség, kormányzásszög, előre kiválasztott menetirány (2 / 1 pedál), hajtómű hőmérséklete
LSP-Active
- Rakomány, emelésmagasság, döntésszög, menetsebesség, kormányzásszög, előre kiválasztott menetirány (2 / 1 pedál), hajtómű hőmérséklete
- ezenkívül az aktuális maximálisan megengedett emelésmagasság, a rakomány tömegközéppontja távolságának, valamint az aktuális maximálisan megengedett döntésszögnek a megjelenítése.
Aktív beavatkozás
LSP-Select
- nem lehetséges
LSP-Active
- Az emelésmagasságtól függően a döntésszög és a menetsebesség (a menet-, illetve rakományhelyzettől stb. függően)
Kényelmi szolgáltatások
LSP-Select
- emelésmagasság-előválasztás, döntésszög-előválasztás, emeléskorlátozás, süllyesztéskorlátozás (villafogkopás-védelem), tehermérleg (tárázási lehetőséggel), teherösszegzés, menetdinamika-beállítás, energiafelhasználás-kijelzés, sebességkorlátozás.
LSP-Active
- emelésmagasság-előválasztás, döntésszög-előválasztás, emeléskorlátozás, süllyesztéskorlátozás (villafogkopás-védelem), tehermérleg (tárázási lehetőséggel), teherösszegzés, menetdinamika-beállítás, energiafelhasználás-kijelzés, sebességkorlátozás.
Hogyan következik be egyáltalán borulásos baleset?
1. A járművezető felveszi a rakományt az emelővillás targoncával.
2. A targonca elindul a felemelt rakománnyal.
3. Amikor a járművezető megemelt rakománnyal fékez, az emelővillás targonca billegni kezd.
4.A jármű felborul.
A Linde targoncák biztonságukról ismertek. Ugyanakkor a legtöbb baleset a járművezető hibájára vezethető vissza – de stresszhelyzetekben a kimaradó figyelem bizonyos esetekben elkerülhetetlen. Emiatt fejlesztettük ki a Linde Safety Pilot rendszert.