Anyagmozgató gépek konferencia 2017
Az anyagmozgató gépek jövője

19. Anyagmozgató gépek konferencia (VDI)

Szeptember 19-én és 20-án zajlott a német mérnökök egyesületének (VDI) 19. Anyagmozgató gépek konferenciája Baden-Badenben. Ennek során az automatizálás, vezetéstámogató rendszerek, akkumulátortechnológia és munkavédelem témái álltak a középpontban. Alexander Schmidt, a Linde tolóoszlopos targoncáinak és vontatóinak vezető termékfelelőse is tartott előadást. Bemutatta a Dynamic Mast Control támogatórendszert, és szemléltette annak az áruátrakodás során megmutatkozó előnyeit.

Három kérdés...
Alexander Schmidt – tolóoszlopos targoncák Dynamic Mast Control rendszere


Milyen kihívásokat lát az ügyfeleknél a rakormánykezelés során?


Alexander Schmidt, vezető termékfelelős portréja

Alexander Schmidt, tolóoszlopos targoncák és vontatók vezető termékfelelőse


Ügyfeleinknek gyakran kell az áruk egyre növekvő változatosságával megküzdeniük. A cikkek változatossága pedig éppen most robbanásszerűen növekszik. A raktározáshoz szükséges hely biztosítása érdekében a polcok egyre magasabbak lesznek. A járművezetőnek éppen a nagy magasságban történő rakormánykezelés során kell gyakran erőteljes oszloplengésekkel megküzdenie. Tolóoszlopos targoncákat jelenleg akár 13 m magasságig kínálunk. Ilyen magasságban két tényező befolyásolja az oszlop stabilitását: egyrészt a tolóoszlop előre- és hátramozgásából eredő erőteljes ingadozás, másrészt a rakomány által létrejövő, statikus oszlopelhajlás előrefelé. A Linde ezért a Dynamic Mast Control (DMC) vezetéstámogató rendszert kínálja. Ez az ingadozás és az elhajlás ellenében is hatást fejt ki, stabilizálja az oszlopot, és ezáltal növeli a járművezető biztonságát, valamint gyorsítja a rakománykezelést.


Hogy működik a Dynamic Mast Control vezetéstámogató rendszer?


A fejlesztés során azt vizsgáltuk, hogyan viselkedik az oszlop és a rakomány meghatározott magasságokban, és hogyan lehet a lengéseket kiegyenlíteni. A DMC használata során egy különösen gyors reagálású elektromos tolóhajtás alkalmazására kerül sor. Ezzel a hajtással a rendszer mindkét instabilitást okozó tényező ellen hat: Az oszlopkitolásnál és az irányváltásnál keletkező ingadozásokat a tolás célzott ellenmozgásai egyenlítik ki. A statikus oszlopelhajlás ellenében a DMC szintén a tolóhajtást működteti. Minél jobban kihajlik az oszlop, annál jobban lesz automatikusan visszahúzva. Ez megkönnyíti a rakományok függőlegesen történő kezelését, és ilyen szempontból egyedülálló a piacon.

A DMC az oszlop tetején elhelyezett érzékelőkkel dolgozik. Ezek rögzítik a kilengésből eredő mozgásokat, és mérőegységek jegyzik fel az aktuális emelési magasságot és tömeget. Ezeket az adatokat az elektronikus vezérlés dolgozza fel, és ennek megfelelő jeleket visz át a tolóhajtásnak. A rendszer teljes mértékben a háttérben dolgozik, és valamennyi nemkívánatos oszlopmozgást hatékonyan és gyorsan, időkésleltetés nélkül egyenlíti ki. Ezáltal nem csak az oszlop, a jármű vagy a polc sérülései csökkennek, de a termelékenység is jelentősen nő.

Ezenkívül milyen előnyöket nyújt még a rendszer?


A Dynamic Mast Control – a járművezető és a rakomány nagyobb biztonságára, valamint a megnövekedett termelékenységre vonatkozó, már említett előnyök mellett – a raktárházak optimálisabb kihasználásában is segítséget nyújtó rendszer. Itt eddig a nehéz rakományokat mindig csak az alsó polcokra tárolták be. A Dynamic Mast Control segítségével mostantól már nagyobb magasságokban is tárolhatók nehezebb rakományok. A stabilizáló hatás már 8–9 m magasságban is tekintélyes. További szempont az egyre terjedő automatizálás. Itt mindenekelőtt az automatizált járművek pontossága játszik döntő szerepet, ami egy ilyen rendszerrel nagy mértékben biztosítható.