Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

Dizájnötletek az új ellensúlyos targonca sorozathoz

Signature move(s)
A Porsche Engineering már évtizedek óta tervez dizájnt a Linde Anyagmozgatás számára.

A Linde gyártmányú targoncák felismerhető dizájnját már évtizedek óta nem más, mint a Porsche Engineering alakítja. Ennek a progresszív partneri viszonynak a legújabb mérföldköve a Linde X20 – X35 és H20 – H35 ellensúlyos targoncák új generációja.

Munkaeszköz vagy dizájnelem? Ergonómia vagy érzelem? Funkció vagy forma? Szükség van rá vagy csak akarom? A döntések ilyen egyszerűek lehetnek – ha nem nekünk kell meghozni őket. Ez vonatkozik a Linde ellensúlyos targoncák új generációjára is, amely a Linde és a dizájnprofi Porsche Engineering kooperációjából született. A sok szempontból úttörő járművek egy hatalmas (piros) „és”-t helyeznek a fenti látszólagos ellentétek közé – és mellékesen még egy másikat is feloldanak. Hiszen mostantól érvényes az X = H egyenlet, tehát az elektromos és belsőégésű motoros targoncák először válnak teljesen egyenlővé a teljesítmény, hatékonyság és robusztusság tekintetében. Ezt a tényt a targoncák egyedi dizájnja is visszatükrözi.


Minél szűkebb a mozgástér, annál nagyobb a kihívás

Egy mindenesetre biztos: kevés nagyobb kihívást jelentő tevékenység van, mint egy vizuálisan is igényes targonca megtervezése. Ezt a Porsche Engineering szakértői is alá tudják támasztani: „Összehasonlításképpen vegyünk egy autót: Rendszerint akkor találjuk vonzónak, ha széles, a tetővonala lapos és széles kerekei vannak. Egy targonca ennek pont az ellentétét jelenti”, magyarázza Stefan Stark designer és csapatvezető, aki a világszerte ismert ipari szolgáltatónál már több mint 20 éve dolgozik vezetőként a Linde anyagmozgató járművek kialakítása során. De éppen ez jelenti számára a kihívást is: hogyan lehet igazán jó külsőt kölcsönözni egy magas, keskeny, kis kerekeken guruló járműnek. Eltekintve attól, hogy a „magas”, „keskeny” és „kis kerekű” jellemzők még nem is fedik teljesen a valóságot. Ahogy Stark említi: „A Linde fejlesztési részlegének előírásai már enélkül is nagyon konkrétak. És emlékeim szerint a mostani ellensúlyos targoncáknál voltak eddig a legszigorúbbak a feltételek, mióta a Linde termékek dizájnereként dolgozom. De pontosan ez a kreativitás határterülete – és éppen a gyakran nagyobb igénybevételt jelentő kihívás.”

A Linde X25 elektromos targoncája

Mission: possible

Mindez egy kicsit a matek-dolgozatok mindenki által kedvelt/utált szöveges feladataira emlékeztet. Adottak a következők: hossz, szélesség, magasság és fordulókör, különböző műszaki komponensek, ülés-, kormány- és vezetőpozíció, valamint két teljesen különböző energiarendszer-modul koncepciója (belső égésű és elektromos) különböző teherbírási kategóriákban. Amit keresünk: mindkét hajtásváltozathoz illő dizájn, amely lehetővé teszi a lehető legnagyobb teljesítményt, a kezelőszemélyzetnek egyrészt kiemelkedően ergonomikus munkaterületet, valamint business-class szintű kényelmet kínál – és a professzionális hozzáállást vizuálisan is megjeleníti. „Bevallom, a fenti követelményjegyzék esetében a legtöbben közülünk a ‭Mission: Impossible című hollywoodi klasszikusra gondoltunk”, jegyzi meg Stefan Stark dizájner somolyogva, „de a hős ott is mindig megoldja valahogy.” Ennek megfelelően a Porsche Engineering munkatársai is a trükkös láda fenekére néztek a Linde ellensúlyos targoncák kialakítása során.

A targonca nő, de mégse növekszik

A számos dizájnelem egyike már rögtön a jármű farán észrevehető. Itt a markáns rács és az utánfutógömb elszánt tekintetet kölcsönöznek a targoncának, optikailag szélesítik a külső megjelenését, emiatt stabilabban „áll” – anélkül, hogy a jármű ténylegesen szélesebbé vált volna. „Végső soron a raktár- és gyártócsarnokokban található folyosók sem lesznek nagyobbak”, hangsúlyozza Stefan Stark Ezért a divatiparban már ismert alapelvet alkalmaztak: a keresztcsíkozás szélesít. A készülék magabiztos megjelenését ezen kívül kihangsúlyozza még a széles vállrész, az oldalak hangsúlyos levágása, valamint a kerékdobok kiemelése – míg a C-oszlop valamennyire a hátsó kerekeken „támaszkodik”. Az utolsó simítást az optikailag hátrahelyezett fülke jelenti, amely hozzájárul ahhoz, hogy a jármű egésze még nagyvonalúbbnak hat. A járműdizájn területén ez a hatás a „dash to axle” - az olyan arányokat jelenti, amelyeket általában „prémium” kategóriaként értékelnek az emberek. „Összességében a felületek hangsúlyos háromdimenziós jellege révén a kiemelkedő minőség, a dinamika és a biztonság benyomását tudjuk kelteni. A csapat egyik tagja a hátulnézetben Clint Eastwood elhíresült nézését vélte felismerni, egy másikukat pedig a Transformers robotokra emlékeztette. Úgy gondolom, hogy mindketten a lényeget ragadták meg”, tréfálkozik Stefan Stark.

Egy nagyteljesítményű műszaki eszköz vagyok, amellyel az ember szívesen és hosszú ideig dolgozik. Nálam a prémium alapfelszereltség. Egy Linde vagyok.

Üdvözöljük a Business Class részlegen

A külső: már az is különleges. És belül? Az okos és egyben ízléses belső kialakításra különösen büszke a Porsche Engineering csapata – hiszen ezen a ponton a hitvallás teljesen világos: Business Class. Ez többek között az összehangolt. a felhasználókat a járműbe „integráló” dizájnkoncepció miatt sikerült különösen jól. Stefan Stark: „Versenytársaink modelljeiben a dizájn sokszor szétaprózódik és kis elemekből áll; nálunk azonban minden harmonikusan olvad egymásba és úgy néz ki, mintha egybe öntötték volna – a jármű az átgondolt műszerfaltól kezdve egészen a kartámaszig szinte „körbeöleli” a sofőrt, kielégíti az ergonómiai igényeit, aki ezáltal egyszerűen jól, kényelmesen, befogadva érzi magát.” Ehhez jönnek még a gyakorlatiasan elhelyezett tárolófelületek, valamint a Linde-járművekre jellemző kiemelkedő láb- és fejtér. „Aki nyolc órát vagy még annál is többet dolgozik a fülkében, semmiképp nem akar olyan beszorítva ülni, mint egy vadászrepülőben”, mondja Stefan Stark.

Világos üzenet: It’s a Linde

Kézzelfoghatóvá válik, hogy nincs mindig szükség nyaktörő, hősies tettekre ahhoz, hogy a látszólag megoldhatatlan akadályokat sikerrel vegye az ember. A Linde ellensúlyos targoncák új generációjánál sokkal inkább az ötletek, a kreativitás, a tapasztalat és a produktív együttlét keveréke számított. Csak így sikerülhetett olyan dizájnt alkotni a targoncák generációjának, amely teljesen világos üzenetet sugároz: „Egy nagyteljesítményű műszaki eszköz vagyok, amellyel az ember szívesen és hosszú ideig dolgozik. Nálam a prémium alapfelszereltség. Egy Linde vagyok.”

A Linde Anyagmozgatás H25 és X25 modelljei a versenypályán

Erős csapat, vállt vállhoz vetve

A Porsche több mint hét évtizede időközben már sportautó-gyártóként is működik. A Porsche név alatt futó technológiai innovációk azonban sokkal régebbre nyúlnak vissza. Ferdinand Porsche már 1931. április 25-én megalapította Stuttgartban tervezői irodáját és felvételét kérte a cégjegyzékbe. A Porsche név azóta szorosan összefonódik az ügyfélfejlesztési projektekkel.

A Linde Anyagmozgatás és a Porsche Engineering közel 40 éve működnek együtt a Linde anyagmozgató gépek termékdizájnjának kialakítása során. A legelső kooperációs projekt a Linde H30 (351. sorozat) volt – egy „styling-projekt”, melynek célja az volt, hogy egy műszaki szempontból forradalmi munkagépet vizuálisan is elhatároljon a versenytársaktól és meghirdesse egy új korszak nyitányát. Időközben a Porsche dizájn a Linde számára egy sokszorosan díjazott márkavédjeggyé vált – az együttműködés kezdete óta már több, mint 25 dizájndíjat nyertek el.

Tudjon meg többet a Porsche Engineering-ről