Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

A Linde E30 elektromos targoncája tesztelés közben

Az első ebben a műfajban
A Linde új E30 sorozatú elektromos targoncája tesztelésen Hammban, a WDI vállalatnál

A Hammban (Németországban) működő WDI – Westfälische Drahtindustrie huzalipari vállalatnál nap mint nap hatalmas árumennyiséget mozgatnak meg. A vállalatnál eddig a nagy teljesítményű belsőégésű motoros emelővillás targoncákra esküdtek. A cégnél a Linde E30 elektromos targoncájának tesztelésekor most először használnak elektromos targoncát – és máris lelkesek.

A WDI vállalatnál az emelővillás targoncák minden nap kemény munkát végeznek. Naponta 40-50 darab kb. három tonnás, huzaltekercsekkel telepakolt teherautó jelentkezik rakodásra Észak-Rajna-Vesztfáliában, a vállalat hammi székhelyén. Mindegyiket gyorsan lerakodják, és az árut elszállítják a gyár távolabbi területeire: a raktárba, a telephelyen működő előkészítőüzembe, vagy a gyártócsarnok valamelyik húzógépéhez.

Csak az új felületbevonatoló berendezésnél akár 550 000 tonna acél is megfordulhat évente. A Westfälische Drahtindustrie GmbH, rövid nevén WDI kb. 1300 alkalmazottjával és 15 telephelyével Európa egyik legnagyobb huzalgyártója. Huzal nélkül az élet szinte elképzelhetetlen – és ez mindenki számára legkésőbb akkor világossá válik, ha ide betér.

Dirk Vormann, a WDI értékesítési vezetője
A WDI vállalatnál csökkenteni szeretnénk a CO2-kibocsátást. Az éjjel-nappal szolgálatban lévő targoncáinknak ugyanakkor nagy kihívásoknak kell megfelelniük.

Dirk Vormann, a WDI értékesítési vezetője

„Huzalaink szinte minden termékben megtalálhatók” – magyarázza a több mint 20 éve a hammi telephelyen értékesítési vezetőként dolgozó Dirk Vormann. „A kisgyermekek fogszabályzójától kezdve a hűtőszekrények huzalpolcain keresztül egészen a kerékpárláncok csapjaiig vagy a légzsákok kis hajlított elemeiig sok minden készül belőlük. Alapvetően a huzal tartja össze a világot.”

Ahhoz, hogy ellássák a világot huzallal, Hammban naponta hatalmas mennyiségű anyagot kell A-ból B-be juttatni. Ezt a munkát egy 40 emelővillás targoncából álló flotta végzi el, melyek közül a legtöbb Linde gyártmány. A kisebb szállítási feladatokhoz alkalmazott kompakt és könnyű járművektől kezdve a tekercstartóval felszerelt, súlyos és nagy teherbírású targoncákig mindenféle járművet használnak, ami elég erős, masszív és tartós ahhoz, hogy a kemény körülmények között maximális teljesítményt nyújtson. Akármennyire különbözőek is ezek a targoncák, egy közös mégis van bennük: a motorháztetejük alatt nagy teljesítményű belsőégésű motort rejtenek. Illetve csak rejtettek.

Erős, fordulékony, klímasemleges

Mostanában egy új típusú targonca is feltűnik a WDI gyártelepén – egy gyors, fordulékony és szokatlanul halk jármű. Az E30 elektromos targonca a Linde új ellensúlyostargonca-sorozatának prototípusa, amelynek tesztelése Hammban történik. Az E20 – E35 modellek mellett az X20 – X35 sorozatú elektromos targoncák és a H20 – H35 sorozatú dízel- és gázüzemű járművek is a targoncáknak ehhez az új generációjához tartoznak.

Videó az E30 targonca használatáról a WDI vállalatnál Hammban

Ez a három modell a sorozathoz tartozó univerzális platformra épül, amelyre választhatóan belsőégésű vagy elektromotor is szerelhető. A felhasználók így választhatnak a különböző hajtásmódok közül, miközben a teljesítményről sem kell lemondaniuk. Valami, aminek Dirk Vormann különösen örül: „Csökkenteni akarjuk a WDI CO2-kibocsátását, hogy a tevékenységünk a lehető leginkább klímasemleges legyen. Az éjjel-nappal szolgálatban lévő targoncáinknak ugyanakkor nagy kihívásoknak kell megfelelniük.”

Az új targoncageneráció elektromos változata célzottan beltéri használatra van optimalizálva. Az E20 – E35 sorozatnál épp ezért most először olyan szinkron reluktancia motorokra esett a választás, amelyek jelentősen növelik az energiahatékonyságot és ezzel érezhetően javítják a teljesítményt. Az új elektromos modellek a kombinált kormányzott tengelynek és a két motoros elsőkerék-hajtásnak köszönhetően különösen alkalmasak szűk terekben és keskeny folyosókon történő használatra.

Jörg Leuschner, a WDI üzemvezetője
„Az új targonca fordulékonyságának köszönhetően a szűk helyviszonyok ellenére is megfelelően tudjuk kezelni az árut.”

Jörg Leuschner, a WDI üzemvezetője

„Az E30 segítségével a szűk helyviszonyok ellenére is nagy mennyiségű anyagot tudunk mozgatni” – mondja Jörg Leuschner, a hammi telephely gyártásért felelős üzemvezetője. „A már meghúzott szálanyagot általában huzaltartó állványon vagy tekercselt formában raklapon szállítjuk. Az E30 fő feladata a húzógépek anyaggal történő ellátása. Ez nem mindig egyszerű, mert a gépek általában egymáshoz nagyon közel helyezkednek el. Az új targonca a fordulékonyságának köszönhetően mégis a megfelelő helyre tudja szállítani az árut.”

Igazi vezetési élmény

Özkan Erdogan a WDI hat targoncavezetőjének egyike, akik az új E30 targoncát tesztelte. Erdogan hat éves targoncavezetői tevékenysége során szinte már minden modellt vezetett, ami a piacon fellelhető. Mindössze öt nap vezetés után máris egyértelmű ítéletét hozott a Linde új elektromos targoncájáról: „Ezentúl csak ezt akarom vezetni” – mondta.

Ha ennek a lelekesedésnek az okáról kérdezzük Erdogant, azonnal lelkes magyarázatba kezd: „Nagyon halk és kompakt ez az új jármű. Minden sarkot könnyen el lehet vele érni, és attól sem kell félni, hogy valami megsérül. A sok nagy ablak pedig minden irányban ideális kilátást biztosít, körben mindent látni lehet, amit látni kell.”

A WDI targoncavezetőit főleg az nyűgözi le, mennyire kényelmes és könnyű a munkavégzés az új elektromos targoncában. „Ez egy igazi vezetési élmény. Az E30-nál még nyolc óra munka után is úgy érzi az ember, mintha nem is dolgozott volna” – mondja Erdogan. Az új elektromos targoncában a kimagasló kényelem fő oka az úgynevezett elasztomer gyűrűscsapágy. Ez leválasztja a kormányzott tengelyt az alvázról és megvédi a járművezetőt a lökésektől és rezgésektől, amikor a jármű küszöbökön, vezetősíneken hajt át vagy egyenetlen talajon halad.

Tehermentesített vezetés a Linde E20 – E35 sorozatú elektromos targoncájával

Elasztomer gyűrűscsapágy alkalmazására eddig kizárólag dízel- és gázüzemű targoncákban került sor. A Linde új sorozatánál már az elektromos változatban is az alapfelszereltséghez tartozik. Aminek Özkan Erdogan nagyon örül: „Itt a gyártelepen van néhány egyenetlen terület, ahol rendszerint elég nagy rázkódásnak van kitéve az ember. Az E30 targoncában ebből semmit nem lehet érezni, még akkor sem, ha rakomány van a targoncavillán.”

További információk az E20 – E35 elektromos targoncákról

Egyszerű töltés

Erdogan szerint új E30-ban nem csak a munkavégzés kényelmes és felhasználóbarát. Az akkumulátortöltés is gyerekjáték: „A rövid szüneteimben egyszerűen és gyorsan rá tudom csatlakoztatni a targoncát a töltőállomásra. Ez sokkal könnyebb, mint egy belsőégésű motoros targonca esetében, mivel nem kell egy újabb használat előtt még gyorsan tankolni is menni.”

Az E30 könnyű feltöltéséről a lítiumion-akkumulátor gondoskodik. A Lindénél az ügyfelek az új elektromos sorozat targoncáihoz különböző energiatárolók közül választhatnak: savas ólomakkumulátor, üzemanyagcella – vagy lítiumion-akkumulátor.

„Minden targoncánk három műszakos munkarendben dolgozik, a hét minden napján folyamatosan 24 órán keresztül használatban vannak. Leállás lényegében nincs” – magyarázza Leuschner. „A lítiumion-akkumulátor azért ideális számunkra, mert gyors köztes töltést tesz lehetővé. Jelenleg kizárólag a targoncavezetők szüneteiben töltjük a targoncát. Ez teljes mértékben elegendő ahhoz, hogy a jármű végigdolgozza az egész napot.”

A belsőégésű motoros targoncák fellegvárának számító WDI-nél körülbelül négy hónapig végzett tesztelés után kijelenthetjük: az E30 teljes mértékben meggyőzően teljesített. „Ami az új elektromos modellt illeti, minden targoncavezetőnk abszolút lelkes. És a vezetőségben mi is elégedettek vagyunk a targonca teljesítőképességével, terhelhetőségével és környezetbarát működésével” – összegzi az értékesítési vezető, Dirk Vormann. „Ennek a tapasztalatnak a tükrében teljesen elképzelhetőnek tartjuk, hogy Hammban a jövőben a teljes flottát elektromos járművekre cseréljük le.”

A Linde E30 elektromos targoncája huzaltekercset szállít a WDI raktárában

Westfälische Drahtindustrie GmbH

A németországi Hammban található Westfälische Drahtindustrie GmbH Európa legnagyobb konszernfüggetlen minőségi huzalgyártója. A vállalat gyökerei egészen egy 1856-ban alapított huzalgyártó üzemig nyúlnak vissza, ami 1872-ben már részvénytársaságként volt bejegyezve, és 1890-től WDI néven működik. A társaság egy ideig egy konszern keretein belül működött, majd 1987-től újra Westfälische Drahtindustrie GmbH néven végzi tevékenységét.

A WDI fő tevékenysége a minőségi huzalok, bevonat nélküli acélok, szerkezeti acélok és nagy teherbírású sodronykötelek gyártása. A vállalat több különböző telephelyen további négy üzletág számára gyárt hegesztőhuzalokat, feszítőhuzalokat és szabadvezeték-sodronyokat. Gandersheimi telephelyükön különböző méretű és kivitelű drótfonatok készülnek. A WDI huzalgyártó vállalat fő felvevőpiacai a gépipar, ahova huzalokat és bevonat nélküli acélokat értékesít, a gépipar, ahova huzalokat, az autóipar, ahova huzalokat és bevonat nélküli acélokat, valamint az energiaszektor, ahova pedig szabadvezeték-sodronyokat szállít. A WDI termékeit világszerte mintegy 16 000 különböző területen alkalmazzák.

A WDI vállalat tulajdonos-ügyvezetője a vesztfáliai vállalkozó családból származó, gazdasági végzettségű Katja Pampus. A Westfälische Drahtindustrie GmbH irányítását második generációs tulajdonosként édesapjától, Werner Pampustól vette át.