Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

A lítium-ionos technológia meggyőző volt az Emons számára

A rendszer: megváltozott
A Linde Anyagmozgatás e-targoncája használat közben az Emonsnál

Hogyan biztosítható a gazdaságosabb, tisztább és fenntarthatóbb belső logisztika? Az Emons Spedition GmbH számára a válasz a napnál is világosabb volt: A németországi Großbeerenben lévő darabáruraktárban következetesen álltak át a gázüzemű targoncákról a lítium-ionos berendezésekre.

Berlin és Potsdam között, reggel 6 órakor: az Emonsnál már ebben a korai órában is nagyüzem van. A szállítmányozó vállalat területére egymás után kanyarodnak be a teherautók, amelyek egész Németországból szállítanak ide árukat, hogy előkészítsék azokat a fővárosba és Brandenburg környékére történő továbbszállításhoz. „Napi 24 órában dolgozunk, heti öt és fél napon át, tehát valami rendszerint mindig adódik”, magyarázza Nätsch szállítmányozási vezető.

Hogy ez a szoros ütemterv szerint dolgozó szállítmányozó cég zökkenőmentesen működhessen, természetesen szükség van egy nagy teljesítményű targoncaflottára. „A munkatársak ezzel rakodják ki a pótkocsikat, rendezik el az árut a csarnokban, majd később ezekkel rakodnak fel a szállítójárművekre. Dióhéjban: berendezéseink gyakorlatilag éjjel-nappal működnek.”

Középpontban a dolgozók

Ehhez a nagy kihívást jelentő feladathoz ez a közepes méretű üzem végül a Linde 1,6–2,0 tonna teherbírású, hagyományos gázüzemű targoncáit választotta. A szóban forgó készülékek némelyikének időszerű lecserélése érdekében egy távol-keleti gyártó lítium-ionos berendezését is tesztelték. „Már néhány nap után világossá vált, hogy ez sehogyan sem működik”, mondja Peter Weiss targoncavezető. „A járművek az árukezelésben rendkívül pontatlanok voltak. Amikor az embereimmel itt, a szűk helyeken árukat mozgatunk A-ból B-be, akkor centiméteres pontossággal kell dolgoznunk, hogy az árucikkek ne sérüljenek meg.” A szállítmányozási vezető még hozzáteszi: „A dolgozóinktól kapott visszajelzés fontos szerepet játszott, mert csak csúcsminőségű eszközökkel tudunk csúcsminőségű munkát végezni.” A személyzet igényeihez való következetes igazodás vezetett végül is oda, hogy az Emons a Linde Anyagmozgatás lítium-ionos berendezéseit választotta.

„A kétpedálos vezérlés és a Linde Load Control funkció miatt már előzőleg világossá vált számunkra, hogy ezekre feltétlenül szükségünk van az elektromos targoncáknál.” Nem csoda tehát, hogy a Linde szerződéses partnere által előkészített tesztberendezés – egy Linde E18 Li-ION – azonnal megtetszett nekik.

Biztonságos rakománykezelés a legszűkebb helyeken is a Linde Anyagmozgatás elektromos targoncáival

A gázüzemű berendezések lecserélése ólom-savas akkumulátoros járművekre szóba sem jött az Emonsnál. A logisztikai szakértő indoklása: „Egyfelől az akkumulátorok körülményes cseréjéhez szükséges hely hiánya miatt, másfelől ezeknek az energiatárolóknak a használati profilunkhoz egyáltalán nem megfelelő töltési ciklusa miatt, a viszonylag magas hőmérsékletekre való érzékenységről már nem is beszélve.”

Sikermodell(ek)

A Linde E16 – E20 sorozatú lítium-ionos járművei már közel három éve megbízhatóan működnek, és háromkerekű kivitelüknek köszönhetően különösen fürgén mozognak a brandenburgi Emons-telephely logisztikai központjában. Egy további belső égésű motort kell még hamarosan lecserélni, így a helyszínen már csak egy gázüzemű berendezés marad tartalékként. „Példánkat követve időközben további Emons-telephelyek is átálltak a lítium-ionos változatokra”, mondja Michael Nätsch. A korszerű targoncák a hajtóerőt egy 16,3 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátorból kapják. „Ezek a közepes méretű akkumulátorok nyolc órányi alapüzemidőt biztosítanak, ami optimális a céljaink eléréséhez”, mondja a szállítmányozási vezető. A szünetekben a járművek időközi töltése egyszerűen megvalósítható, hogy a vezetőnek mindig elegendő menet- és emelési teljesítmény álljon a rendelkezésére.

A teljesítmény tekintetében a lítium-ionos berendezések semmiben sem maradnak el a belső égésű motorral működő járművektől: „A járművenkénti és évi 2500 üzemóra miatt tényleg komolyak az elvárásaink a targoncákkal szemben. Mégis, ezek a berendezések minden gond nélkül teljesítik azokat”, mondja Nätsch.

Három töltőkészülék gondoskodik flottánk ellátásáról, így tehát mindig elég targonca áll bevetésre készen. Az átállás a gázpalackok cseréjéről a rendszeres időközi töltésekre nem jelentett gondot.

Gyors töltés a Linde Anyagmozgatás lítiumion- technológiájának köszönhetően

Az átállás minden szereplőnek egy valódi sikertörténet: mivel a munkanap – vagy jobban mondva, az Emonsnál a munkahét – végén a hatékony működés mellett az áramköltségek is jelentősen alacsonyabbak a hajtógázzal kapcsolatos ráfordításokhoz képest. „A Linde-berendezésekkel a korábbiakhoz hasonlóan minden úgy megy, mint a karikacsapás. Csak a lítium-ionos berendezéseknek köszönhetően most minden csendesebb, tisztább és gazdaságosabb is”, értékeli a helyzetet a logisztikai vezető. Olykor megéri megkockáztatni egy „rendszerváltást” – főként akkor, ha mindenki tudja, hogy ezáltal minden még jobban fog működni...

A Linde E20 elektromos targoncája áruszállítást végez az Emons raktárában.

Emons Spedition

A német Emons Spedition GmbH egy 1928-ban Kölnben alapított szállítmányozási és logisztikai vállalat, és mára mintegy 100 telephellyel rendelkezik világszerte. Csak Németországban 24 kirendeltségük működik, közülük az egyik a brandenburgi Großbeerenben. Az ottani logisztikai központban körülbelül 125 dolgozót alkalmaznak, és megszervezik az áruk átrakodását Berlin, valamint Brandenburg szövetségi tartomány felé, mielőtt az Emons szállítóflottája eljuttatja azokat a vásárlókhoz. A Linde targoncaflotta révén a vállalat fokozatosan áll át a gázüzemű targoncákról a lítium-ionos járművekre. Ma a járműpark kilenc Linde-berendezésből áll: hét E16 – E20 sorozatú lítium-ionos járműből, valamint két gázüzemű targoncából azonos teherbírással, amely utóbbiak közül az egyiket szeretnék hamarosan lecserélni egy korszerű, lítium-ionos berendezésre. Minden Linde jármű a bevált Linde BlueSpot™ technológiával, valamint a kiemelkedően ergonomikus, ülésfűtéssel és légrugózással rendelkező Super Comfort active seat opcióval van felszerelve. A Fullszerviz lízingmegállapodások keretében biztosított nyomon követésről és karbantartásról a Linde MH hálózati partnere, a TRAFÖ GmbH gondoskodik.