NORA-központ, Wolfsburg
Megbízható hosszútávfutó lítium-ion technológiával
Teherautó-műhelyek gyors ellátása a Volkswagen konszern eredeti pótalkatrészeivel és más termékekkel: a wolfsburgi NORA-központ ezt a célt tűzte zászlajára. Az ügyfelek által megszabott szoros határidők betartása érdekében az intralogisztikára fontos szerep hárul. Ennek mérvadó szereplői a Linde elektromos targoncái, amelyek az idővel folytatott versenyfutásban minden nap tanúbizonyságát adják rátermettségüknek. Szünet nélküli használatuk ugyanakkor erősen megterheli a savas ólomakkumulátorokat. Emiatt a NORA-központ felelősei döntést hoztak egy lítium-ion akkumulátoros, homlok-emelővillás targonca beszerzéséről. A jármű négy hónapja minden szempontból meggyőzően működik.
A növekedési görbe egyértelműen emelkedik.
A „NORA” mozaikszó a „Nicht organisationsgebundene rabattbegünstigte Abnehmer” (szervezetfüggetlen, engedményben részesülő átvevő) kifejezésből ered. Ezt a fogalmat a VW-konszern hívta életre, és az eredeti alkatrészek VW-szervezeteken kívüli műhelyeknek történő értékesítését írja le. Időközben a wolfsburgi telephely a világviszonylatban legnagyobb NORA-központok közé került. A növekedési görbe pedig továbbra is fölfelé mutat. A napjainkban mintegy 270 munkatársat foglalkoztató, Wolfsburg délkeleti részén lévő raktár egyre gyakrabban ütközik kapacitáskorlátokba.

A Linde elektromos targoncája a NORA-központ raktárában

A Linde elektromos targoncája a NORA-központ raktárában
Eredeti alkatrészek szolgáltatása méltányos áron
A saját tulajdonú, mintegy 24 000 m²-es raktárterületen a VW-konszern majdnem 50 000 különböző eredeti alkatrészét kezelik. A megrendelések 98%-át a VW, AUDI, SEAT és SKODA márkáknak szállítják. Ugyanakkor gyakran még délelőtt sem tudható, hogy milyen megrendelések érkeznek be délután. Ennek következményeként a rendelésfeldolgozás idősávja nagyon leszűkül. A nehezen tervezhető megrendeléseket tovább nehezíti a széles áruválaszték, amely a legkisebb csavartól a négy méter hosszú teherkocsi-oldalelemig terjed. A helyben tárolt alkatrészek száma mintegy 435 000 darab.

Logisztikai csúcsteljesítmény
Az igényes határidők betartásához az intralogisztikának, árubeérkezésnek, raktárkezelésnek, komissiózásnak, csomagolásnak és teherautóba való berakodásnak óramű pontossággal kell működnie. Az alkatrészek tárolására összesen 3 csarnok szolgál. A csarnokok közötti zökkenőmentes anyagáramlásért a Linde 8 anyagmozgató gépe felelős.

A Linde komissiózó targoncája a wolfsburgi NORA-központban

A Linde komissiózó targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A flotta 6 darab, Linde E16 P és E20 PHL típusú elektromos homlok-emelővillás targoncából, valamint 2 darab, Linde V08 és V10 típusú komissiózó targoncából áll. A négykerekű elektromos targoncák kiegészítő felszerelésként a RedSpot optikai menetútvonal-figyelmeztető berendezéssel, villaállító egységgel, LED-lámpákkal, légrugós üléssel és teljes kabinnal vannak ellátva. A járművek a teherautók be- és kirakodásáért, a belső logisztikáért, valamint a raklapraktárért felelősek. A pótalkatrészek be- és kitárolását a harmadik polcszintig a függőleges komissiózó targoncák végzik.
Naponta körülbelül 2000 ügyfélhez történik kiszállítás, és ennek során mintegy 250 raklap átrakodására kerül sor. Ez a mennyiség évente átlagosan 27 000 raklap átrakodását jelenti. Utánpótlásról a VW körülbelül 8–10 nyergesvontatója gondoskodik naponta. Az áru a csarnokterületek közötti rakodózónában elhelyezkedő több rámpán keresztül érkezik be. Innen az emelővillás targoncák szállítják a vonatkozó csarnokba a betároláshoz. A legtöbb áru rácsos ládákban vagy akár raklapon érkezik, és betárolásuk három polcszinten, 5 m magasságig történik.
A Linde targoncákkal évek óta nagyon elégedettek vagyunk. A járművek rendkívül megbízhatók, karbantartást alig igényelnek, és a kétpedálos vezérlésnek köszönhetően nagyon jól kezelhetők.
Frank Wieland, logisztikai vezető
A hatótáv döntő szempont
A járművek rendelkezésre állásával szembeni követelmény nagy: 5:30 és 12:00 óra között szünet nélkül használatban vannak, és csak az ebédszünetben kapnak egy fél órás töltést, mielőtt 19:30 óráig újból megállás nélkül üzemelnek. „Ezáltal kivétel nélkül elérjük a kívánt hatótávot, de az akkumulátorok általában 5 év után tönkremennek” – vázolja Wieland a helyzetet. „Az akkumulátoroknak ez a nagymértékű elhasználódása pedig negatívan hat az üzemi költségekre.” Ezen túlmenően a savas ólomakkumulátorok bizonyos karbantartási ráfordítást is igényelnek, még akkor is, ha a NORA-központban az akkumulátorokat nem cserélik.




Nagy hatótáv a lítium-ion technológia révén
A savas ólomakkumulátorok mindezen hátrányától nem függetlenül, a 2016. májusában megtartott World of Material Handling rendezvény szolgáltatott alkalmat arra, hogy egy lítium-ion akkumulátoros homlok-emelővillás targoncát rendeljenek a Lindétől. „Számunkra ez a jármű nem utolsósorban kísérleti projekt. A következő két év tapasztalatainak kell jövőbeli döntéseink alapjául szolgálnia” – mondja Wieland. Ő és kollégája, a logisztikai vezetőhelyettes Bastian Grohmann az új technológiában mindenekelőtt annak lehetőségét látják, hogy megnövelhessék a targoncák rendelkezésre állását.
„A kezdetekkor kételkedtem a járművek megbízhatóságát illetően, de időközben teljesen meggyőzött a technológia. Eddig egyetlen kiesésünk sem volt, és munkatársaink is sokkal egyszerűbben tudják kezeli az új technológiát.”
Nagy rendelkezésre állás és hatékonyságnövelés
A Linde E16 P típusú, lítium-ion akkumulátoros elektromos targoncájának felhasználási területe a belső áruszállítás, mivel itt teljesülnek a köztes töltés lehetősége révén a megfelelő felhasználási feltételek. „A kezdetekkor kételkedtem a járművek megbízhatóságát illetően, de időközben teljesen meggyőzött a technológia. Eddig egyetlen kiesésünk sem volt, és munkatársaink is sokkal egyszerűbben tudják kezeli az új technológiát” – mondja visszatekintve Frank Wieland logisztikai vezető.

A Linde elektromos targoncája külső használat során

A Linde elektromos targoncája külső használat során
A nagyfokú biztonság is a lítium-ion technika használata mellett szól, hiszen míg a savas ólomakkumulátorok karbantartása és gondozása során a kilépő akkumulátorsavak és -gázok miatt sérülések, illetve szakszerűtlen akkumulátorcsere esetén becsípődések történhetnek, egy karbantartásmentes lítium-ion akkumulátor esetén ezek a veszélyek már eleve ki vannak zárva.
A wolfsburgi NORA-központ számára a lítium-ion technológia teljesen gondmentes csomagot jelent. Ezenkívül a vállalat a jobb energiahatékonyságnak köszönhetően évente 350 euró energiaköltséget takarít meg a járművel, és CO2-kibocsátását is járművenként és évente több mint egy tonnával csökkenti.
Lítium-ion akkumulátoros emelővillás targonca ésszerű alternatívaként
Wieland logisztikai vezető a 4 hónapos használatot követően az új logisztikai segítőt már nem adná semmiért. Tapasztalatait így foglalja össze: „A technika meggyőzött bennünket. A köztes töltés kiválóan működik, a karbantartás-mentesség és a stabil teljesítményleadás növeli a termelékenységet. Ha még a savas ólomakkumulátorokéhoz képest hosszabb élettartamra vonatkozó „ígéretek” is beigazolódnak, a jelenlegi helyzetben minden amellett szól, hogy a NORA-központ a jövőben valamennyi targoncájában a lítium-ion technológiát alkalmazza.”
NORA-központ, Wolfsburg
A wolfsburgi NORA-központ, amely az Autohaus Wolfsburg Hotz und Heitmann-csoporthoz tartozik, független műhelyeket, lakkozó- és karosszériaüzemeket szolgál ki Németországban és az európai gazdasági térségben a Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA és Volkswagen haszonjárművek teljes pótalkatrész-választékával. Az ügyfélkörhöz jelenleg körülbelül 11 000 üzem tartozik. Az Autohaus Wolfsburg csoporthoz való közelsége révén a NORA-központ az ügyfeleket emellett a Honda, KIA, Mitsubishi és Daihatsu márkák eredeti alkatrészeivel is kiszolgálja. Helyben akár különleges használt alkatrészek is kaphatók. Ezeket a raktárból való újbóli kiszállítást megelőzően működőképesség és minőség szempontjából szigorúan ellenőrzik.