NORA-központ, Wolfsburg
Megbízható hosszútávfutó lítium-ion technológiával

NORA-központ, Wolfsburg

Teherautó-műhelyek gyors ellátása a Volkswagen konszern eredeti pótalkatrészeivel és más termékekkel: a wolfsburgi NORA-központ ezt a célt tűzte zászlajára. Az ügyfelek által megszabott szoros határidők betartása érdekében az intralogisztikára fontos szerep hárul. Ennek mérvadó szereplői a Linde elektromos targoncái, amelyek az idővel folytatott versenyfutásban minden nap tanúbizonyságát adják rátermettségüknek. Szünet nélküli használatuk ugyanakkor erősen megterheli a savas ólomakkumulátorokat. Emiatt a NORA-központ felelősei döntést hoztak egy lítium-ion akkumulátoros, homlok-emelővillás targonca beszerzéséről. A jármű négy hónapja minden szempontból meggyőzően működik.

A növekedési görbe egyértelműen emelkedik.

A „NORA” mozaikszó a „Nicht organisationsgebundene rabattbegünstigte Abnehmer” (szervezetfüggetlen, engedményben részesülő átvevő) kifejezésből ered. Ezt a fogalmat a VW-konszern hívta életre, és az eredeti alkatrészek VW-szervezeteken kívüli műhelyeknek történő értékesítését írja le. Időközben a wolfsburgi telephely a világviszonylatban legnagyobb NORA-központok közé került. A növekedési görbe pedig továbbra is fölfelé mutat. A napjainkban mintegy 270 munkatársat foglalkoztató, Wolfsburg délkeleti részén lévő raktár egyre gyakrabban ütközik kapacitáskorlátokba.

A Linde elektromos targoncája

A Linde elektromos targoncája a NORA-központ raktárában



Eredeti alkatrészek szolgáltatása méltányos áron

A saját tulajdonú, mintegy 24 000 m²-es raktárterületen a VW-konszern majdnem 50 000 különböző eredeti alkatrészét kezelik. A megrendelések 98%-át a VW, AUDI, SEAT és SKODA márkáknak szállítják. Ugyanakkor gyakran még délelőtt sem tudható, hogy milyen megrendelések érkeznek be délután. Ennek következményeként a rendelésfeldolgozás idősávja nagyon leszűkül. A nehezen tervezhető megrendeléseket tovább nehezíti a széles áruválaszték, amely a legkisebb csavartól a négy méter hosszú teherkocsi-oldalelemig terjed. A helyben tárolt alkatrészek száma mintegy 435 000 darab.

NORA-központ, Wolfsburg
Logisztikai csúcsteljesítmény

Az igényes határidők betartásához az intralogisztikának, árubeérkezésnek, raktárkezelésnek, komissiózásnak, csomagolásnak és teherautóba való berakodásnak óramű pontossággal kell működnie. Az alkatrészek tárolására összesen 3 csarnok szolgál. A csarnokok közötti zökkenőmentes anyagáramlásért a Linde 8 anyagmozgató gépe felelős.

NORA-központ, Wolfsburg

A Linde komissiózó targoncája a wolfsburgi NORA-központban

A flotta 6 darab, Linde E16 P és E20 PHL típusú elektromos homlok-emelővillás targoncából, valamint 2 darab, Linde V08 és V10 típusú komissiózó targoncából áll. A négykerekű elektromos targoncák kiegészítő felszerelésként a RedSpot optikai menetútvonal-figyelmeztető berendezéssel, villaállító egységgel, LED-lámpákkal, légrugós üléssel és teljes kabinnal vannak ellátva. A járművek a teherautók be- és kirakodásáért, a belső logisztikáért, valamint a raklapraktárért felelősek. A pótalkatrészek be- és kitárolását a harmadik polcszintig a függőleges komissiózó targoncák végzik.

Naponta körülbelül 2000 ügyfélhez történik kiszállítás, és ennek során mintegy 250 raklap átrakodására kerül sor. Ez a mennyiség évente átlagosan 27 000 raklap átrakodását jelenti. Utánpótlásról a VW körülbelül 8–10 nyergesvontatója gondoskodik naponta. Az áru a csarnokterületek közötti rakodózónában elhelyezkedő több rámpán keresztül érkezik be. Innen az emelővillás targoncák szállítják a vonatkozó csarnokba a betároláshoz. A legtöbb áru rácsos ládákban vagy akár raklapon érkezik, és betárolásuk három polcszinten, 5 m magasságig történik.

A Linde targoncákkal évek óta nagyon elégedettek vagyunk. A járművek rendkívül megbízhatók, karbantartást alig igényelnek, és a kétpedálos vezérlésnek köszönhetően nagyon jól kezelhetők.

Frank Wieland, logisztikai vezető

A hatótáv döntő szempont

A járművek rendelkezésre állásával szembeni követelmény nagy: 5:30 és 12:00 óra között szünet nélkül használatban vannak, és csak az ebédszünetben kapnak egy fél órás töltést, mielőtt 19:30 óráig újból megállás nélkül üzemelnek. „Ezáltal kivétel nélkül elérjük a kívánt hatótávot, de az akkumulátorok általában 5 év után tönkremennek” – vázolja Wieland a helyzetet. „Az akkumulátoroknak ez a nagymértékű elhasználódása pedig negatívan hat az üzemi költségekre.” Ezen túlmenően a savas ólomakkumulátorok bizonyos karbantartási ráfordítást is igényelnek, még akkor is, ha a NORA-központban az akkumulátorokat nem cserélik.

A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban
A Linde elektromos targoncája a wolfsburgi NORA-központban

Nagy hatótáv a lítium-ion technológia révén

Frank Wieland és Bastian Grohmann

Frank Wieland és Bastian Grohmann

A savas ólomakkumulátorok mindezen hátrányától nem függetlenül, a 2016. májusában megtartott World of Material Handling rendezvény szolgáltatott alkalmat arra, hogy egy lítium-ion akkumulátoros homlok-emelővillás targoncát rendeljenek a Lindétől. „Számunkra ez a jármű nem utolsósorban kísérleti projekt. A következő két év tapasztalatainak kell jövőbeli döntéseink alapjául szolgálnia” – mondja Wieland. Ő és kollégája, a logisztikai vezetőhelyettes Bastian Grohmann az új technológiában mindenekelőtt annak lehetőségét látják, hogy megnövelhessék a targoncák rendelkezésre állását.

„A kezdetekkor kételkedtem a járművek megbízhatóságát illetően, de időközben teljesen meggyőzött a technológia. Eddig egyetlen kiesésünk sem volt, és munkatársaink is sokkal egyszerűbben tudják kezeli az új technológiát.”

Nagy rendelkezésre állás és hatékonyságnövelés

A Linde E16 P típusú, lítium-ion akkumulátoros elektromos targoncájának felhasználási területe a belső áruszállítás, mivel itt teljesülnek a köztes töltés lehetősége révén a megfelelő felhasználási feltételek. „A kezdetekkor kételkedtem a járművek megbízhatóságát illetően, de időközben teljesen meggyőzött a technológia. Eddig egyetlen kiesésünk sem volt, és munkatársaink is sokkal egyszerűbben tudják kezeli az új technológiát” – mondja visszatekintve Frank Wieland logisztikai vezető.

A Linde elektromos targoncája

A Linde elektromos targoncája külső használat során

A nagyfokú biztonság is a lítium-ion technika használata mellett szól, hiszen míg a savas ólomakkumulátorok karbantartása és gondozása során a kilépő akkumulátorsavak és -gázok miatt sérülések, illetve szakszerűtlen akkumulátorcsere esetén becsípődések történhetnek, egy karbantartásmentes lítium-ion akkumulátor esetén ezek a veszélyek már eleve ki vannak zárva.

A wolfsburgi NORA-központ számára a lítium-ion technológia teljesen gondmentes csomagot jelent. Ezenkívül a vállalat a jobb energiahatékonyságnak köszönhetően évente 350 euró energiaköltséget takarít meg a járművel, és CO2-kibocsátását is járművenként és évente több mint egy tonnával csökkenti.

Lítium-ion akkumulátoros emelővillás targonca ésszerű alternatívaként

Wieland logisztikai vezető a 4 hónapos használatot követően az új logisztikai segítőt már nem adná semmiért. Tapasztalatait így foglalja össze: „A technika meggyőzött bennünket. A köztes töltés kiválóan működik, a karbantartás-mentesség és a stabil teljesítményleadás növeli a termelékenységet. Ha még a savas ólomakkumulátorokéhoz képest hosszabb élettartamra vonatkozó „ígéretek” is beigazolódnak, a jelenlegi helyzetben minden amellett szól, hogy a NORA-központ a jövőben valamennyi targoncájában a lítium-ion technológiát alkalmazza.”

NORA-központ, Wolfsburg

A wolfsburgi NORA-központ, amely az Autohaus Wolfsburg Hotz und Heitmann-csoporthoz tartozik, független műhelyeket, lakkozó- és karosszériaüzemeket szolgál ki Németországban és az európai gazdasági térségben a Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA és Volkswagen haszonjárművek teljes pótalkatrész-választékával. Az ügyfélkörhöz jelenleg körülbelül 11 000 üzem tartozik. Az Autohaus Wolfsburg csoporthoz való közelsége révén a NORA-központ az ügyfeleket emellett a Honda, KIA, Mitsubishi és Daihatsu márkák eredeti alkatrészeivel is kiszolgálja. Helyben akár különleges használt alkatrészek is kaphatók. Ezeket a raktárból való újbóli kiszállítást megelőzően működőképesség és minőség szempontjából szigorúan ellenőrzik.