Sika Deutschland
Új intralogisztikai megközelítés a még jobb folyamatok érdekébenTestre szabott anyagáramlási folyamatok egy nagymértékben egységesített targonca- és raktártechnikaigép-flottánál: A Sika Deutschland GmbH, a globális svájci konszern leányvállalata és építésvegyészeti termékrendszerek, valamint ipari ragasztó- és tömítőanyagok világviszonylatban vezető szállítója, ezt olyan átfogó logisztikai megközelítéssel éri el, amely a vevőigény szerinti megoldások ellenére egységesíti rendszerét, egyféle targoncamárkára összpontosít, és a járműveket teljes körű szolgáltatással lízingeli.
A Sika Deutschland azon vállalatokhoz tartozik, amelyeknél a hatékony, fenntartható gazdálkodás kiemelt szerepet játszik. Ugyanakkor az intralogisztika optimalizálása is a cégfilozófia szilárd eleme. Erre példa a Bad Urachban (Sváb Alpok) lévő gyártási telephely. A többnyire természetes alapanyagokat hatalmas tartályokban vagy hordókban szállítják ide, és a nagy helyigény miatt minél gyorsabban dolgozzák fel. „A gyártásból érkező árukat közvetlenül a Stuttgart-Weilimsdorfban található központi raktárunkba szállítják, és ott komissiózzák” – meséli Michael Rath, a bad urachi telephely gyárvezetője. A késztermékeknek Bad Urachban nincs külön raktára. Naponta átlagosan 7 teherautó érkezik a rakodórámpákhoz; további járművek rakodása az udvaron történik.
Bad Urachban mindenekelőtt a szűk helyiségek állítják újra meg újra megoldandó problémák elé a logisztikai felelőst. Az irányváltoztatásokat szűk átjárók és korlátozott helyek akadályozzák. Ezt súlyosbítja a födém korlátozott terhelhetősége, valamint a mennyezetek és átjárók kis magassága. A 19. századból származó történelmi épületben zajló gyártás két nagy gyártási területre oszlik: egyrészt a különböző ipari alkalmazások (például pályatestek, szélkerekek, ablaktömítések vagy hűtőkonténerek) egy- és kétkomponensű ragasztó- és tömítőanyagaira, másrészt autók, jachtok vagy repülőgépek modell- vagy formaépítéséhez használt nagy teljesítményű gyantákra, lemezekre és pasztákra. A Bad Urach-i telephely további különlegessége a klimatikus gyógyhely szívében való elhelyezkedés. „A városközponthoz való közelség miatt teljesen lemondtunk a belsőégésű motoros targoncák használatáról” – mondja Rath. „A szigorú környezeti követelményeknek biztosított folyamatok és hiánytalan felügyelet révén felelünk meg.
„A vállalat – áramszükséglete fedezése érdekében – már ma is hasznosítja a gyártóüzemi területen áthaladó folyó energiáját. Ennek arányát a jövőben mintegy 40–45 százalékra szeretnénk kibővíteni” – magyarázza a gyárvezető. További kihívást jelent a széles cikkválaszték. „Erre és az ingadozó gyártási mennyiségekre is folyamataink megfelelő rugalmasságával kell reagálnunk” – számol be Rath. Ezen túlmenően bizonyos gyártási területeken az 1/21-es robbanásbiztos (Ex) védőzónára vonatkozó előírások érvényesek. Ott ugyanis standard üzem esetén alkalomadtán levegő és éghető gázok, gőzök vagy ködök, illetve a levegőben lévő éghető por keveréke képződhet. Emiatt az ott használt anyagmozgató gépek valamennyi biztonságot befolyásoló összetevőjéhez EK típusvizsgálati tanúsítvány szükséges.
Új beszerzési stratégia
Mintegy négy évvel ezelőtt a stuttgarti székhelyű vállalat elhatározta, hogy az intralogisztika fejlesztése érdekében teljes körű megközelítést fog kifejleszteni. „Ezzel azt akartuk elérni, hogy az anyagmozgató gépekbe és flottakezelő szoftverekbe fektetett pénzek gyártási folyamaink hatékonyságára is erőteljesebb hatással legyenek” – fogalmazza meg a célkitűzést Attila Böhm, a Sika Deutschland GmbH flottakezelője. A flottakezelő a Németországban lévő 7 gyártóüzem gyárvezetőivel és anyagáramlás-felelőseivel szoros együttműködésben határozta meg a koncepció fázisának végén az új beszerzési stratégia három lényeges követelményét. Az első döntés a következő volt: elszakadni a tulajdontól, megvalósítva a teljes körű szolgáltatást nyújtó lízinget. Ezt Böhm így indokolta:
egy bérleti szerződés egyértelműen meghatározza a felelősségeket, azonkívül mindig a legújabb technikát használhatjuk.
Ezzel szoros kapcsolatban állt az a döntés, hogy egy targoncamárkát használjunk, lehetőleg mindegyik telephelyen. „Anyagmozgató gépeinkkel kapcsolatos területeinken lehetőség szerint már csak egy kapcsolattartó legyen. Ez egyrészt azzal az előnnyel jár, hogy a helyszínen mindig azonos szerviztechnikusok jelennek meg, akik már tökéletesen kiismerik magukat. Másrészt, ha az összes jármű azonos kezelési elv szerint működik, szükségtelenné válik a gondolkodásbeli váltás. Ez növeli a termelékenységet és a gyáron belüli biztonságot. Harmadszor pedig az volt a célunk, hogy keretszerződés megkötésével a lehető legjobb feltételeket biztosítsuk” – magyarázza Böhm. Egyúttal azt is hozzáteszi, hogy ez a stratégia más vállalatok esetén (például az autógyártásban) valószínűleg nem jöhetne szóba. Azok ugyanis a Sika Deutschlandnál is eddig járt utat használják, amennyiben az együttműködést inkább szélesebb alapokra helyezik, és több anyagmozgatógép-gyártóval működnek együtt. „Mi viszont – folyamataink optimalizálása érdekében – egészen tudatosan döntöttünk egy másik változat mellett” – magyarázza Böhm. Az új beszerzési stratégia harmadik része a modellváltozatosság csökkentését célozta meg. „Különböző terhelhetőségű járművek helyett most például csak a mindenkori nagyobbik modellt használjuk, és rugalmasak vagyunk.”
Szigorú követelmények a logisztikában
Michael Rath gyárvezető szerint azért esett választásuk a Linde MH-ra mint általános beszállítóra, mert a Linde – a Schöler Fördertechnik felügyelete alatt álló – értékesítési partnerei révén sűrű szervizhálózatot biztosít, és a Linde járművek egyszerűen kezelhetők.
„Számunkra egyértelmű volt, hogy munkatársainkat bevonjuk a kiválasztási folyamatba. Ennek során ugyanakkor nem a megérzéseknek vagy megrögzött szokásoknak kellett érvényesülniük, hanem szakmai szempontoknak és tényeknek. Ezért például targoncavezetőinkkel kérdőíveket töltettünk ki, és a különböző gyártók járműveit intenzív összehasonlító teszteknek vetettük alá” – vázolja Rath az eljárást.
A végeredmény már egyértelmű volt: az összes gyárban többségi döntéssel a Linde mellett szavaztak.
Mindeközben a flotta lépésről lépésre bővült. Az egyik legutóbbi jármű robbanásvédett kivitelű, rövidített tengelyközű, nyitott vagy zárt hordók megfogására és billentésére alkalmas különleges adapterrel felszerelt, elektromos raklapemelő. Amikor ez a robbanásvédett területre szánt, úgynevezett hordóbillentő néhány hete megérkezett, a projektet ideiglenesen lezárták.
„Annak ellenére, hogy hat járművet is ki tudtunk vele váltani, további optimalizálásokat értünk el gyárlogisztikánk folyamataiban” – összegzi Rath gyárvezető. Ehhez az is hozzájárult, hogy a korábbihoz képest jelentősen megnőtt a felszereltségi és adapterváltozatok, valamint a vevőigény szerinti megoldások száma. Az összesen 30 gyárban alkalmazott emelővillás targoncák és raktártechnikai gépek mintegy kétharmada a különleges adottságokhoz illeszkedik.
A számos túlméretes árutároló és tartály szállításához néhány emelővillás targoncát és alacsony emelésű raklapszállítót például a gyárinál hosszabb emelővillákkal szereltek fel. Az anyagmozgató gépek flottájának 2013. óta zajló cseréjével megvalósuló további anyagáramlás-technikai újítást jelentett az is, hogy a hordók, tartályok és raklapok mérése és a mindenkori célhelyre történő szállítása ugyanabban a munkamenetben végezhető el.
Folyamataink folyamatos fejlesztése számunkra nagyon fontos.
Michael Rath, a Sika gyárvezetője a Bad Urach-i telephelyen
Előrelátó karbantartás a középpontban
A Linde hamarosan rendelkezésre álló „connect:” elnevezésű flottakezelési megoldása hatalmas potenciált fog jelenteni. „A gyárban az ehhez szükséges technikai előfeltételeket már biztosítottuk” – vázolja Rath gyárvezető. Különösen az olyan műveletek, mint a hozzáférés-vezérlés, az ütközésérzékelés és a használatelemzések ígérik az anyagáramlás-felelősöknek a folyamatok további optimalizálását és az üzembeli biztonság növelését.
A targoncák adatainak a céges hálózatra történő átvitele vezeték nélkül történik. „A jövőben ezt az adathálózat-kapcsolatot előrelátó karbantartáshoz is szívesen használnánk” – tervezi Böhm flottakezelő. „Ideális esetben a jármű közvetlenül szervizpartnerünknek küldi a hibaüzeneteket. Amikor a Schöler szerviztechnikusa megérkezik gyárunkba, már a megfelelő pótalkatrészt hozza magával.” Ezzel a Bad Urach-i gyár újból egy innovatív folyamatfejlesztési megoldás telephelye lenne.
A Sika Deutschland GmbH bemutatása
A globális Sika AG (Baar, Svájc) leányvállalata, a Sika Deutschland GmbH több mint 1100 munkatársa és mintegy 545 millió euró éves forgalma révén építésvegyészeti termékrendszerek és ipari tömítő- és ragasztóanyagok világviszonylatban vezető szállítója. A Sika Bad Urach-i telephelyén gyártott Sikaflex Ultra-High Modulus ragasztóanyag 2015-ben az autóipari beszállítók Premier Automotive Suppliers’ Contribution to Excellence (PACE) nívódíját kapta. A gyorsan kötő ragasztóanyag többek között a BMW i3 és i8 modelljében az úgynevezett Life modul – a szénszál-erősítésű műanyagból készülő utasfülke – és a Drive modul – az alumíniumból készülő karosszéria – összeragasztására szolgál.