A Linde Xi20 PH targonca kiválóan teljesít az Ostendorfnál
Ideje volna lecserélni a dízelt?Csövekre szó szerint mindenhol szükség van. Ez nem csupán a sokféle használati módra, hanem a gyártásra is vonatkozik. A vechtai Gebr. Ostendorf GmbH vállalatnál gyakorlatilag éjjel-nappal zajlik a gyártás. Kültéri munkákhoz a vállalat évek óta robusztus dízelüzemű targoncákat alkalmaz. Vajon az új Linde Xi20 PH képes lehet ugyanilyen magas teljesítményt nyújtani?
Falakban, pincékben, illetve a kertek és az utcák alatt egyaránt el vannak vezetve. Annak ellenére, hogy használatuk kétségtelenül nélkülözhetetlen, maguk a csövek többnyire el vannak rejtve a szem elől – kivéve az alsó-szászországi Vechtában. Itt ugyanis, a Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH külső raktárában, több méter magasan vannak egymásra rakatolva a szaniter- és építőanyag-piacra szánt, különböző méretű csövek.
„Vállalkozásunk évek óta növekszik, és mára szállításaink egészen Indiáig érnek” – mondja Uwe Fröhle műszaki üzemvezető. „Három üzemünkben éjjel-nappal működnek a targoncák – még szombaton és vasárnap is kétszer tizenkét órás műszakban dolgozunk” – folytatja Fröhle. A folyamatos működés természetesen a gyártással kapcsolatos ártalmatlanítás és a rakodási logisztika terén is sok munkát ad.
Nagy igénybevétellel járó kültéri használat – elektromos targoncákkal lehetetlen?
Csövek itt, csövek ott: az Ostendorfnál ez nem csak a raktárra és a rakodóterületre jellemző. Ha az ember a kültérben használt ellensúlyos targoncákra tekint, ott is csöveket lát. Egész pontosan kipufogócsöveket.
Fröhle kollégája, Marco Schillmöller a következőket mondja: „Kültérben csak a Linde H20 D sorozatú dízelmotoros targoncáit használjuk. Alkalmazottaink a csarnok kapujában felveszik az árut, majd onnan a raktárba és a rakodóterületre szállítják. Mivel útközben hosszabb emelkedőt kell megtenni, megfelelő teljesítményre és vontatóerőre van szükség.” Az Ostendorf logisztikai csapata naponta akár 80 kamiont is elő kell készítsen, ami évente és eszközönként több mint 3500 üzemórát igényel. Ezt a rendkívüli igénybevétellel járó munkát kifejezetten a targoncaszegmens új csúcstartójára szabták. És ne feledje – ezen a gépen nincs kipufogócső.
A Linde Xi sorozatát arra tervezték, hogy tökéletes teljesítményt nyújtson
„Hosszú távú együttműködésünknek köszönhetően természetesen tisztában vagyunk az Ostendorf követelményeivel. Tudatos választás volt, hogy a Linde új Xi sorozatú elektromos targoncáját ajánlottuk az ügyfélnek, és hosszú helyszíni tesztelésnek fogtunk neki” – mondja Kai-Gerrit Fabel, a brémai Willenbrock Fördertechnik felelős hálózat partnerének alkalmazottja. A Vechtában 2024 májusának vége óta prototípusként tesztelt kéttonnás targonca különleges tulajdonsága: most először szerelték teljesen integrált lítiumion-akkumulátorral, amely az erőteljes 90 voltos technológiával és az új fejlesztésű szinkronreluktancia-motorokkal kombinálva kiemelkedő teljesítményt biztosít.
Az új elektromos targonca még a dízelmotorok veterán szakembereit is lenyűgözi
Rakomány felvétele, rakomány lerakása, emlekedőre fel, emelkedőről le, kamion berakodása, anyag kirakodása, majd mindent elölről, órák hosszat, időjárástól függetlenül: pontosan ezt csinálja az Ostendorfnál Michael Heying a teljesen elektromos Linde Xi20 PH targoncával. A raktárlogisztikai dolgozó területének megkérdőjelezhetetlen szakértője: „Több mint 22 éve vezetek belső égésű motorral szerelt targoncákat, és állítom: a Linde Xi sorozata tényleg nagyszerű! Gyorsításkor azonnal érződik az erő, akárcsak az emelés és a leeresztés esetében. Minden zökkenőmentesen működik.” És valóban: a Linde Xi10 – 20 sorozata a piaci átlagot akár 20 százalékkal is meghaladó emelési és leeresztési sebességet kínál. Ugyanakkor – erősíti meg Michael Heying – a készülék a lejjebb szerelt és kiszélesített fellépőnek köszönhetően magas fokú kényelmet biztosít a felhasználóknak. Ezt az akkumulátor beépítése és a megszokott akkumulátoredény kiiktatása teszi lehetővé.
Én már régebbi modellnek számítok. Határozottan jobb, ha a fellépő nagyobb, és jóval alacsonyabban van elhelyezve. Könnyebb be- és kiszállni a járműből.
Michael Heying, targoncavezető és raktárlogisztikai szakember, Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH
Csúcsteljesítmény találkozik a legszigorúbb ergonómiai elvárásokkal
Az akkumulátor integrációja azonban további ergonómiai előnyöket is kínál, például a fejtér és a lábtér tekintetében. Michael Heying: „Mivel bőséges hely van, az ember nem érzi magát beszorítva. A széles ablakokon keresztül mindent látok, ami nagyban megkönnyíti a kamionok berakodását. Mi több, úgy megyek haza este, hogy nem zúg a fejem, mivel a targonca halkan működik, és a rezgéseket is nagy mértékben elnyeli.” Ezért többek között az elasztomer gyűrűscsapágyakkal szerelt csillapítás a felelős, amely a kormányzott tengely és alváz mellett újabban az oszlopot és a hajtótengelyt is elválasztja egymástól. Ezenkívül az Ostendorf által alkalmazott Linde Xi20 PH légrugós vezetőüléssel van szerelve. A nagy teljesítményű klímaberendezés 2500 watt fűtési és 3500 watt hűtési teljesítménnyel teszi teljessé az ergonomikus kialakítást. A Linde által fejlesztett lengőtengelynek köszönhetően a targonca súlypontja alacsonyan helyezkedik el, ami nagyfokú dőlésstabilitást biztosít.
A lényeg: Ez az elektromos targonca mindent tud, amire a dízelmeghajtás lecseréléséhez szükség van
Amikor elektromos targoncára cserélnek egy belső égésű motorral szerelt targoncát, előbb-utóbb felmerül a tartósság kérdése. Az Ostendorfnál végzett tesztüzem azonban megmutatta: A Linde Xi20 PH még intenzív folyamatos használathoz is elegendő tartalékkal rendelkezik. Marco Schillmöller műhelyvezető és műveleti koordinátor a következőket mondta erről: „Munkaterheléstől függően a műszak végén az akkumulátor kapacitása közbenső töltés nélkül is 25–30 százalék marad.” Ugyanakkor – Uwe Fröhle műszaki üzemvezető meglátása szerint – a teljesen elektromos koncepció jól illeszkedik a vállalat fenntarthatósági stratégiájába: „Beszállítóként természetesen folyamatosan csökkenteni szeretnénk a karbonlábnyomunkat. Ha egy kibocsátásmentes elektromos targonca ugyanolyan jól teszi a dolgát, mint egy belső égésű motorral szerelt jármű, jó a kezelhetősége, és az alkalmazottaink rendkívül elégedettek vele, akkor nincs akadálya annak, hogy a Linde Xi20 PH targoncát rendszeres szolgálatba állítsuk.”
Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH
A vállalat 1973-as alapítása óta az alsó-szászországi Vechtában székhellyel rendelkező Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH a szaniter- és építőanyag-piac vezető globális partnerévé nőtte ki magát. Teljes körű beszállítóként a vállalat ma már a világ 50 országába szállítja kiváló minőségű csöveit és idomait. A gyártás három németországi és hat külföldi helyszínen zajlik. Az intralogisztikai folyamatok kezelése terén a műanyagipari szakember 100%-ban a Linde Anyagmozgatás anyagmozgató gépeire és automatizálási technológiájára támaszkodik. A három vechtai üzem flottája összesen körülbelül 80 járművet tartalmaz. A Linde felelős hálózati partnere a brémai Willenbrock Fördertechnik.