Hogyan győzte meg a Linde E160 a megrögzött dízelrajongókat?
Nyugalomban rejlik az erőNehéztargonca elektromos hajtással – működhet ez? Ez a kérdés merült fel az Asset VRS cégnél, amely a járműrögzítő rendszerek egyik vezető forgalmazója és gyártója Nagy-Britanniában. De a Li-ion-akkumulátorkészlet már röviddel a Linde E160 szolgálatba állása után megmutatta messzemenő előnyeit.
Ez az Asset VRS legnagyobb telephelye az Egyesült Királyságban: a vállalat a walesi Newportban, a fővárostól, Cardifftól autóval néhány percnyire mintegy 57 000 négyzetméteren tárol speciális autópálya-védőkorlátokat és készíti elő ezeket kiszállításhoz. Emellett az akár 12 méter hosszú komponensek sem éppen könnyű súlyúak. A szállítási folyamattól függően a rakodóvillák tekintélyes, akár 14,5 tonna tömeggel is terhelhetők. „Ezenkívül olyan betonelemeket is szállítunk, amelyek súlya 4 és 8,5 tonna között van”, mondja Gavin Teague telephelyvezető. Ehhez eddig sikeresen alkalmaztunk dízelüzemű targoncákat, amelyek egyébként 10 és 16 tonna teherbírásúak.
Elvégre a vállalat szeretni csökkenteni a CO2-kibocsátását is, és összességében környezetbarátabb gazdálkodási módra törekszik. A tervek szerint a telephelyen többek között szélkerekeket és napelemeket telepítenek saját felhasználású zöld energia előállításához. A döntéshozók számára egyértelmű volt, hogy a logisztika terén is új utakra lépjenek. És közvetlenül ezek vezették az Asset VRS vállalatot a Li-ion-akkumulátoros Linde E160 alkalmazásához. „Mindannyian rendkívül izgatottak voltunk, ugyanakkor valamennyire szkeptikusak is, hogy vajon a készülék megállja-e a helyét a mi kemény szállítási feladataink között”, emlékezik vissza Gavin Teague telephelyvezető.
A teljesítmény marad, a biztonsági szint emelkedik
Az Asset VRS logisztikai szakemberei már az új készülék szállításakor átélték az első aha-élményt. „Az e-targoncák mérete mindannyiunkat meglepett – mert rövidebbek voltak az ismert belső égésű motoros targoncákhoz képest”, mondja Gavin Teague. És ezért már az első néhány használat után látszott, hogy az elektromos akkumulátorkészlet teljesítmény tekintetében könnyűszerrel felvette a versenyt a dízelmotoros járművekkel – nem beszélve a biztonság kiemelt fontosságáról: „A körbeüvegezett vezetőfülke jelentősen jobb kilátást biztosít. A különleges kialakítású ellensúlynak köszönhetően a jármű hátsó része is jól látható”, számol be Teague. „Ugyanakkor az elektromos targonca annyira halk, hogy egyszerűen tudunk beszélgetni. Ez jelentősen meggyorsítja és egyértelműsíti a kommunikációnkat, mert a belső égésű motoroktól eltérően itt nincs szükség kézjelzésekre.”
Jobb koncentráció hosszabb használat esetén
Magától értetődően Teague kollégái számára is az alacsony zajszint aratja a legnagyobb sikert. Most már nem kell hallásvédőt viselniük, és a kisebb mértékű rezgés hosszabb használat esetén sem zavarja őket. „Egyértelműen nagy előny az egészség és a biztonság tekintetében”, erősíti meg Gavin Teague, majd hozzáteszi: „Három hónap tesztüzem után ki merem jelenteni, hogy üzemi folyamataink számára ez már az első naptól jelentős előnyt jelentett, és sem problémákat, sem zavarokat nem jelentettek.”
De mi a helyzet az akkumulátor töltésével?
„Be kell vallanom, hogy a targonca töltési gyakoriságát illetően eleinte kicsit idegesek voltunk, és az akkumulátort rendszeresen gyakrabban töltöttük fel”, mondja a telephelyvezető. „Azonban hamar rájöttünk arra, hogy a töltés lazán kitart egy egész műszak alatt, tehát kb. 10 órán át. Az akkumulátor időnként a nap végére még mindig 50%-os feltöltöttségi szinttel rendelkezett. Maga a feltöltés igazán egyszerű: a műszak végén a targoncát egyszerűen csatlakoztatni kell a töltőkészülékhez – másnap reggelre teljesen feltöltött és használatra kész lesz.”
Asset VRS
Az Asset VRS a járműrögzítő rendszerek egyik vezető szállítója és gyártója Nagy-Britanniában. A vállalat a Hill & Smith Csoporthoz tartozik, és az Egyesült Királyságban és Írországban található, stratégiailag jelentős raktárai révén ideiglenes és állandó autópálya-védőkorlátok átfogó szerelési szolgáltatását kínálja. A fő raktár a walesi Newport városának kikötői övezetében található, míg további telephelyek többek között Southamptonban, Sevenoaksban (Kent), Nottinghamben, Wiganben, Glasgowban, Belfastban és Dublinban.