Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

A Linde X50 nehéz munkát végez a Westfälische Drahtindustrie vállalatnál

A belső égésű motorok erődje elektromos megoldásra vált
A Westfälische Drahtindustrie teszteli az X50 elektromos modellt nehéz teher rakománnyal.

E-vel kezdődött – X-szel folytatódik: A Westfälische Drahtindustrie (WDI) a Hammban található fő üzemében a belső égésű targoncákról az elektromos targoncákra való átállással halad előre. A Linde E30 beltéri területen történő sikeres helyszíni tesztelését követően a vállalat most kísérleti jelleggel bevezetett egy Linde X50 előszériás járművet nagyobb szállítási feladatokra.

A WDI-nél évről évre óriási mennyiségű acélból óriási mennyiségű huzaltermék készül: az elektromos és autóiparban használt apró csavaroktól kezdve az autóipar, a szélenergia, a tengeri és a tengerészeti ipar számára gyártott hatalmas csavarkötésekig és termékekig.

Dízel az egyértelmű választás?

Nehéz munka nehéz terhekkel és nehéz felszereléssel. Röviden: a belső égésű targoncák tökéletes sztereotípiája, igaz? „A múltban ezzel gondolkodás nélkül egyetértettem volna. De jelenleg a kulcsszó számunkra a szén-dioxid-mentesítés” – erősíti meg Dirk Vormann, a WDI Cold Heading Wire & Low Carbon Wire Sales Director beosztású munkatársa. „Szeretnénk a jövőben a lehető leginkább klímasemlegessé tenni a termelésünket. És ez természetesen nemcsak a gyártási folyamatokat, hanem a targoncaflottát is érinti.”

Az agilis elektromost targonca meggyőzően debütál

Először is a háttérről röviden: nem is olyan régen még csak belső égésű motoros targoncák végezték a WDI nagy igénybevételt jelentő belső árumozgatását: összesen mintegy 40 ellensúlyos targonca, a kis méretű és manőverezőktől a nagy és erős targoncákig. Ebbe a látszólag végleges állapotba lépett be aztán 2021 áprilisában egy targonca, a Linde E30 – amelynek az volt a feladata, hogy a szorosan egymás mellett álló gyártógépeket huzallal lássa el. Az új, egyformán agilis és rugalmas kollégát a vezetőség és a személyzet olyannyira jól fogadta, hogy a vállalat nyitott volt arra, hogy a folyamatlánc más pontjain is esélyt adjon az elektromos meghajtásnak.

Az X50 elektromos rakodógép a tekercseket rakja egymásra a WDI-nél Hammban.
Az elektromos X50 taronca modellt a WDI Hamm négy héten keresztül tesztelte Hammban.
A Linde Anyagmozgatás X50 elektromos targoncája a WDI-nél Hammban.
Az X50 elektromos rakodógép a tekercseket rakja egymásra a WDI-nél Hammban.
Az elektromos X50 taronca modellt a WDI Hamm négy héten keresztül tesztelte Hammban.
A Linde Anyagmozgatás X50 elektromos targoncája a WDI-nél Hammban.

Most jönnek a nehéz terhek.

Konkrétan ez a munka a felületkezelt huzaltekercsek szállítását jelentette a pácolóüzem és a központi üzemben lévő gépek között. „Az egyes tekercsek súlya három tonna, és azokat egy szállítótüske veszi fel és szállítja” – magyarázza Maximilian Müller logisztikai vezető. „A „kemény munka” kifejezés telitalálat – mind az embereink, mind a berendezések esetében” – jegyzi meg mosolyogva. Elektromos targonca ehhez a nehéz munkához? Ha igen, akkor itt is kompromisszumok nélkül, ez az érintettek mottója.

A Linde Anyagmozgatás nem volt rest bebizonyítani, hogy a megcélzott teljesítményszegmensben egy belső égésű motoros targonca egy az egyben helyettesíthető egy elektromos változattal; így az aschaffenburgi székhelyű árumozgatási szakértő a támogató Linde Anyagmozgatás Rhein-Ruhr GmbH hálózati partnerrel együtt egy Linde X50 prototípust bocsátott rendelkezésre egy négyhetes helyszíni teszthez.

Az X modell kiváló minden tekintetben

„Természetesen pontosan tudtuk, hogy az ilyen iparágakban milyen speciális alkalmazási követelmények vannak – és világos volt a számunkra, hogy ha meg akarjuk győzni az ügyfelet az elektromos targonca előnyeiről a többtonnás tekercsek szállításakor, akkor annak egy nagyon különleges modellnek kell lennie” – magyarázza Frank Bergmann, a Linde Anyagmozgatás ellensúlyos targoncáinak termékmenedzsere: A Linde X50 több szempontból is különleges. Bergmann: „Ez a hosszú tengelytáv, az alacsony súlypont és a magas kormányzott tengely kombinációjával kezdődik, ami egy ilyen specifikációval kiválóan érvényesül.”

Az X50 a Hammban lévő WDI-nél gond nélkül szállít több tonnás tekercseket.
Turin Sengül, targoncakezelő, WDI
A targonca rendkívül erős, ugyanakkor pedig nagyon csendesen halad, és a sofőrök feje sem fáj a nyolcórás műszak után.

Turin Sengül, targoncakezelő, WDI

Áramra fel

A gyakorlatban a WDI logisztikai szakemberei számára nemcsak a stabilitás, hanem a teljesítmény is rendkívül fontos. Itt jelent előnyt a vállalat számára a Linde X50 nagy teljesítményű szinkron reluktanciamotorja, amely a beépített állandó mágneseknek köszönhetően rendkívül hatékonyan használja fel az energiát „A menetteljesítmények valóban nagyszerűek; a teszt során nem tapasztaltunk különbséget a belső égésű motorhoz képest. Még a telephelyünkön található sok rámpa és emelkedő ellenére sem” – számol be Müller úr, logisztikai vezető. Turin Sengül targoncakezelő saját tapasztalatából csak megerősíteni tudja: „A teljesítmény azonnal rendelkezésre áll – ezt eddig csak a robbanómotoros Linde targoncáknál tapasztaltam.” Müller hozzáteszi, hogy a műszakok során még minimális teljesítményelőnyt is tudtak mérni a Linde X50 esetében a belső égésű motoros társaihoz képest: „Még ha csak egy kis idő is – az ilyesmi gyorsan összeadódik az óraszámunkkal.”

Egy töltőállomás helyett sok töltőpont

A kulcsszó az ütemezés: ahol nap mint nap akár 50 teherautó is begördül a raktárba, ott az anyagmozgató gépek lehető legnagyobb rendelkezésre állása az egyik legfontosabb tényező. Ezt a dízelüzemű targoncák esetében a vállalat saját benzinkútja biztosítja. „Természetesen ez néhány percen belül működik” – mondja Maximilian Müller. És mi lesz, ha a jövőben a fosszilis tüzelőanyagok helyett áramot fogunk kapni? Még akkor sem lenne szükség „kötéltáncra” a WDI-nél. „Mi ezt inkább előnynek tekintjük. Jelenleg a munkatársainknak nagy távolságokat kell megtenniük az egyetlen töltőállomásig a belső égésű járművekkel. Elektromosra való átálláskor egyszerűen elhelyezhetnénk több decentralizált töltőpontot. A Linde X50 modellel szerzett első tapasztalataink alapján pedig a szünetekben történő rövid köztes töltéssel könnyedén végig tudjuk csinálni a három műszakot. Két műszak esetén még töltési leállásokra sincs szükség” – teszi hozzá a logisztikai vezető láthatóan elégedetten.

Maximilian Müller, WDI, Head of Logistics
A kezdeti szkepticizmusunk ellenére a Linde X50 kiválóan teljesített, és megmutatta, hogy ma már valóban lehetséges egy dízeltargoncát 1:1-ben elektromos targoncával helyettesíteni, mindenféle korlátozás nélkül.

Maximilian Müller, WDI, Head of Logistics

A Linde Anyagmozgatás X50-es modellje szilárdan tartja a WDI többtonnás tekercseit.

Westfälische Drahtindustrie GmbH

A Westfälische Drahtindustrie GmbH , röviden WDI, amelynek székhelye az észak-rajna-vesztfáliai Hammban található, Európa legnagyobb, minőségi huzalokat gyártó, nem konszern vállalata. A nagy múltú vállalat egyéb alapvető termékei közé tartozik a fényes acél, a szerkezeti acél, a nagy teljesítményű kötelek, a hegesztőhuzal, az előfeszítő acél és még sok más termék. Ezeket a termékeket világszerte több mint 16 000 helyen használják – a gépgyártástól az autóiparon át az energiaszektorig. A WDI már régóta támaszkodik a Linde Anyagmozgatás know-how-jára és technológiájára az intralogisztika terén; a Hammban található flotta többek között 36 Linde-targoncából és egy raktártechnikai gépből áll. A karbantartásról és a szervizelésről a Linde Anyagmozgatás hálózati partnere, az Essen/Holzwickedében lévő Rhein-Ruhr gondoskodik.