4466_9307_CX2_16zu9
Miért fontos a targoncavezető kényelme?

Linde Ergonómia

A kényelem a munkagépek világában nemcsak luxus, hanem jól felfogott érdek és törvényi előírás is. Ötven évvel ezelőtt egy EU rendelet szabályozta azt, hogy a munkavállalók milyen rezgésterhelésnek lehetnek kitéve a munkavégzésük során. Azóta a gyártók egymással versenyezve szárnyalják túl a rendeletben meghatározott értékeket. A Linde független teszteken a legjobb eredményeket éri el a versenytársaival szemben és saját szabadalmakkal teszi egyedülállóan teljessé ember és gép összhangját.

ic_truck-H40_H50_EVO-3761_522

Harc a rezgésterhelés ellen

A legnagyobb kihívást a gépkezelőket érő mechanikai rezgések jelentik, amelyek bár szinte észrevehetetlenek, hosszú távon nagy terhelést jelentenek. Főként hát,- és gerincproblémákat okoznak, de hatással vannak mindenre: hamarabb fárad el a vezető és akár koncentrációs képessége is kárát láthatja a szünet nélküli rezgésterhelésnek. Egy svéd kutatás szerint a targoncavezetők 49%-a szenved nyakfájdalmaktól, míg az irodai ülőmunkát végzőknél ez az arány csak 30%. A Linde hidrosztatikus hajtása és kétpedálos vezérlése különösen kímélő és pontos gyorsítási és fékezési manővereket tesz lehetővé, amelyek így csökkentik a rezgések, apró ütődések mennyiségét. A részegységek rendszerszintű elválasztása is nagyban hozzájárul a rezgésmentes működéshez. Frank Rokosch, a BGHW projektvezetője szerint sokat segíthet a menetsebesség csökkentése is. Fontos, hogy a targoncavezetők rövid szüneteket tartsanak a nap folyamán és használják ki a gépek nyújtotta ergonómiai lehetőségeket.

Ergonómiai kisokos

Az egyenetlen padlózat, a kényelmetlen ülés és a rossz felfüggesztés rengeteg kárt okoznak, szinte észrevétlenül. A Linde ezek ellen ajánl megoldásokat. Dizájnstratégiáját minden esetben ergonómiai elvek vezérlik, legyen szó a vezetőfülke kialakításáról, a szolgáltatási koncepciókról vagy a flottakezelő szoftverekről. A munkahely ergonomikus kialakítása az egyik fókusza annak az innovációs törekvésnek, amely a Linde targoncáit az élmezőnyben tartja. A forgatható járművezetői munkahely egy olyan különleges Linde szabadalom, ami megakadályozza a nyak és a gerinc forgatásából eredő sérüléseket. A kartámaszba épített integrált botkormány tovább csökkenti az igénybevételt, ahogyan az állítható ülés is sokat segíthet, ha megfelelően van pozicionálva. Ez utóbbit 100-110 fokos dőlési szöggel érdemes beállítani, úgy, hogy a lábak pont a pedálokig érjenek és a könyöklő is megfelelő magasságban legyen. Érdemes rászánni pár percet a személyre szabott beállításokra minden műszak megkezdése előtt. Ha igazán alaposak akarunk lenni, akkor a nyújtógyakorlatokat se hagyjuk ki felszállás előtt.

Biztonság

Az egyre inkább korosodó munkaerő miatt a jövőben még hangsúlyosabb lesz a biztonságos és terhelésminimalizált munkavégzés, érdemes már most is ennek a célnak megfelelő beszerzési döntéseket hozni. Fontos a gépek megfelelő használata – ezzel kapcsolatban a Linde képzésein teljeskörű tájékoztatást adunk. A legfontosabb tanács Frank Rokosch, a BGHW szakértője szerint az, hogy a targoncáról – bármennyire is vonzó a lehetőség – leugrás helyett lépjünk le, a felszállást pedig a vezetőfülke irányába nézve, a targoncával három ponton érintkezve kivitelezzük. A már korábban említett sebességcsökkentés szintén fontos és hatékony módja mind a rezgésterhelés, mind pedig a balesetek megakadályozásának.