Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

eMission ZERO: A Linde Anyagmozgatás saját hidrogén-infrastruktúrát üzemeltet

Gyárilag előállított hidrogén
A Linde hidrogén-infrastruktúrája 21 darab, üzemanyagcellás hibrid rendszerű ellensúlyos targoncát lát el energiával.

Mi tagadás, a hidrogén a jövő energiamixének fontos építőköve. Idejében felismerve ezt a fejleményt, a Linde Anyagmozgatás úttörő projekttel gondoskodott a hatékonyságról. Az aschaffenburgi üzem 2023 májusától kezdve tanúsított zöldáramból hidrogént állít elő, amelyet a vállalat üzemanyagként használ fel a saját üzemanyagcellás targoncáiban. Ezzel a Németországban egyedülálló használati mintával a Linde ismét úttörő szerepet vállalt.

Andreas Krinninger, a Linde Anyagmozgatás vezérigazgatója, a KION GROUP AG igazgatótanácsának tagja
A hidrogén-infrastruktúrának köszönhetően a Linde Anyagmozgatás nemcsak a technológiai vezető szerepét erősíti meg, hanem további értékes tapasztalatokat szerzünk, amelyekből ügyfeleink közvetlenül profitálnak.

Andreas Krinninger, a Linde Anyagmozgatás vezérigazgatója, a KION GROUP AG igazgatótanácsának tagja

Az előállítástól a tankolásig: A hidrogén-infrastruktúra működése

  • Zöldáram: A teljes mértékben klímasemleges hidrogén-előállítás érdekében a Linde csak tanúsított zöldáramot, vagyis megújuló forrásokból, például szél-, nap- vagy vízenergiából származó áramot használt.
  • Elektrolízisüzem: Az elektrolízisüzem zöldáram felhasználásával oxigénre (O2) és hidrogénre (H2) bontja a vizet. Ezt követően a gáznemű elemet -40 °C-ra hűtve szárítják.
  • Kompresszor: Ahhoz, hogy a hidrogén tankolható állapotba kerüljön, össze kell sűríteni. Erről kompresszor gondoskodik, amely 30 és 450 bar közötti értékre sűríti a hidrogént.
  • Raktározás: ily módon sűrítve a hidrogén ideális körülmények között tárolható. Ehhez egy speciális, kétrekeszes nyomástároló modulra van szükség, ahol a rekeszeket felváltva töltik és ürítik.
  • Adagoló: itt töltik be a hidrogént az üzemanyagcellás targoncákba. A hagyományos belső égésű motorokkal ellentétben a fúvókán kívül adatkábelt és vízelszívásra szolgáló tömlőt is kell csatlakoztatni.
  • Targonca: az anyagmozgató gépek üzemanyagcelláiban a hidrogén a légköri oxigénnel reagálva vizet, hőt és áramot termel. Ez utóbbit a lítiumion-akkumulátor tárolja, és a beépített villanymotorok meghajtására szolgál.

Benyomások a nyitóünnepségről

A Linde Anyagmozgatás targoncája „eMission ZERO” felirattal
Vendégek és a média képviselői a nyitóünnepségen a Linde aschaffenburgi üzemében
Hárman beszélgetnek az új hidrogéntermelő üzem megnyitóján
Egy láthatósági mellényt viselő férfi a kamerába néz és mutat
Andreas Krinninger, a Linde Anyagmozgatás vezérigazgatója, a KION GROUP AG igazgatótanácsának tagja
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, Linde Anyagmozgatás
Stefan Prokosch ajándékot ad át Michael Krausnak az új hidrogén-infrastruktúra nyitóünnepségén
Franz Huber és Stefan Prokosch
Susan Jung, Szövetségi Digitális Ügyek és Közlekedési Minisztérium (BMDV)
 Carsten Haferkamp, ügyvezető igazgató, Framatome
Michael Kraus, projektvezető, Framatome (Covalion)
A Linde aschaffenburgi fő üzemének épülete
Közönség az új hidrogén-infrastruktúra megnyitó rendezvényén
Stefan Prokosch körbevezeti a vendégeket az aschaffenburgi üzem területén
A hidrogéntermelő állomás ünnepélyes megnyitója az aschaffenburgi telephelyen
Vendégek és a média képviselői a nyitóünnepségen a Linde aschaffenburgi üzemében
Vendégek és a média képviselői a nyitóünnepségen a Linde aschaffenburgi üzemében
Stefan Prokosch, Michael Kraus, Franz Huber, Susan Jung, Andreas Krinninger és Carsten Haferkamp
XX, XX, XX, Andreas Krinninger, Franz Huber és Stefan Prokosch
Hárman beszélgetnek az új hidrogéntermelő üzem megnyitóján
Andreas Krinninger a közönséghez szól az új hidrogén-infrastruktúra megnyitó ünnepségén
Az új hidrogéntermelő létesítmény az aschaffenburgi üzem területén, felülnézetből
A Linde Anyagmozgatás targoncája „eMission ZERO” felirattal
Vendégek és a média képviselői a nyitóünnepségen a Linde aschaffenburgi üzemében
Hárman beszélgetnek az új hidrogéntermelő üzem megnyitóján
Egy láthatósági mellényt viselő férfi a kamerába néz és mutat
Andreas Krinninger, a Linde Anyagmozgatás vezérigazgatója, a KION GROUP AG igazgatótanácsának tagja
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, Linde Anyagmozgatás
Stefan Prokosch ajándékot ad át Michael Krausnak az új hidrogén-infrastruktúra nyitóünnepségén
Franz Huber és Stefan Prokosch
Susan Jung, Szövetségi Digitális Ügyek és Közlekedési Minisztérium (BMDV)
 Carsten Haferkamp, ügyvezető igazgató, Framatome
Michael Kraus, projektvezető, Framatome (Covalion)
A Linde aschaffenburgi fő üzemének épülete
Közönség az új hidrogén-infrastruktúra megnyitó rendezvényén
Stefan Prokosch körbevezeti a vendégeket az aschaffenburgi üzem területén
A hidrogéntermelő állomás ünnepélyes megnyitója az aschaffenburgi telephelyen
Vendégek és a média képviselői a nyitóünnepségen a Linde aschaffenburgi üzemében
Vendégek és a média képviselői a nyitóünnepségen a Linde aschaffenburgi üzemében
Stefan Prokosch, Michael Kraus, Franz Huber, Susan Jung, Andreas Krinninger és Carsten Haferkamp
XX, XX, XX, Andreas Krinninger, Franz Huber és Stefan Prokosch
Hárman beszélgetnek az új hidrogéntermelő üzem megnyitóján
Andreas Krinninger a közönséghez szól az új hidrogén-infrastruktúra megnyitó ünnepségén
Az új hidrogéntermelő létesítmény az aschaffenburgi üzem területén, felülnézetből

Dióhéjban: mi történik az üzemanyagcellában?

Az üzemanyagcella működésének lényege a „hideg égés”. Az elektrokémiai folyamat során az oxigén (O2) oxidálószerként reagál a tulajdonképpeni üzemanyaggal, vagyis a hidrogénnel (H2). A folyamat nagy mennyiségű energiát hoz létre hő és elektromosság formájában, amelyet a targoncák meghajtására használnak fel. Az egyetlen keletkező melléktermék a víz (H2O), amelyet a feltöltési folyamat során kiszívnak az üzemanyagcellából.

A Linde Anyagmozgatás 2010-ben – Európában elsőként – kezdte sorozatban gyártani az új hajtáskoncepcióval tervezett anyagmozgató gépeket. Az ügyfelektől azóta érkezett számos megbízás során gyűjtött értékes tapasztalatokat a Linde az első üzemanyagcellás hibrid rendszerének fejlesztése során is felhasználta. 24 voltos feszültségével és 1,8 kW-os teljesítményével a legelőször a LogiMAT 2023 intralogisztikai szakkiállításon bemutatott Linde HyPower 24 V üzemanyagcellás rendszert a Linde előbb a komissiózó targoncáiban és a vontatóiban, majd később az alacsony emelésű raklapszállítóiban és a kétszintes rakodóiban is alkalmazni tervezi. 2023 májusa óta egy nagyobb, 48 voltos tüzelőanyagcellás rendszer is fejlesztés alatt áll.

Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, Linde Anyagmozgatás
2030-ra a legfeljebb 8 tonnás ellensúlyos targoncáink teljes flottáját üzemanyagcellás meghajtásra tervezzük átszerelni.

Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, Linde Anyagmozgatás

A Linde Anyagmozgatás az aschaffenburgi fő üzem járműparkjában összesen 21, belső égésű motorral szerelt ellensúlyos targoncát cserélt le környezetbarát, üzemanyagcellás járművekre.

A Linde üzemi flottáját alkotó üzemanyagcellás targoncák

A Linde Anyagmozgatás az aschaffenburgi fő üzem járműparkjában összesen 21, belső égésű motorral szerelt ellensúlyos targoncát cserélt le környezetbarát, üzemanyagcellás járművekre, köztük tizenkét darab öttonnás teherbírású Linde E50-et és kilenc darab 3,5 tonnás teherbírású Linde E35-öt.

Ami a biztonságot illeti: minden a helyén

A hidrogén-infrastruktúrájához kapcsolódó biztonsági technológia megtervezésekor a Linde számos saját megoldást alkalmazott. Például a Linde connect flottakezelési megoldás hozzáférés-ellenőrző modulja biztosítja, hogy csak megfelelően képzett személyzet végezhessen feltöltési műveleteket. Az alkalmazottak RFID chip segítségével kell azonosítsák magukat az adagolónál, miközben a háttérben a szoftver ellenőrzi a szükséges jogosultságok meglétét. A Linde Safety Guard biztonsági rendszer a targoncák és az infrastruktúra közötti ütközések megelőzésére használatos. Az adagolóra egy úgynevezett fix egység van szerelve, amely interferenciamentes ultraszélessávú technológia segítségével kommunikál a targoncákba szerelt járműegységgel. Ha egy targonca a rendszerhez közelít, a Linde Safety Guard automatikusan csökkenti a maximális sebességet. Egy másik, közvetlenül az üzemanyagcellás rendszerre szerelt járműegység közli a feltöltőrendszerrel, hogy az adott jármű milyen üzemanyagcellás rendszerrel van szerelve.

Franz Huber, Strategic Product Platforms projektmenedzser, CB-Energy
Ami a teljesítményt és a működést illeti, semmit sem bízunk a véletlenre. Magától értetődő, hogy a teljes rendszert és annak alegységeit is rendszeresen karbantartjuk. Erre a célra egy regionális szolgáltatóval dolgozunk együtt.

Franz Huber, Strategic Product Platforms projektmenedzser, CB-Energy

De vajon a hidrogén az én járműparkom kapcsán is szóba jöhet?

Gyors töltés, károsanyag-kibocsátástól mentes működés, tiszta kezelés – az intralogisztikában a hidrogénnel működő anyagmozgató gépek egész sor gyakorlati előnnyel járnak. Ennek ellenére a technológia mégsem a szabványosított méret elvén alapszik, hiszen – mint minden energiarendszer esetében – mindig figyelembe kell venni az egyedi alkalmazási követelményeket és körülményeket. Ezért a Linde Anyagmozgatás teljes körű tanácsadást kínál az energia területén.

Hidrogénben verhetetlen: a Linde Anyagmozgatás az iparág vezető szereplője

Amióta az energetikai vita kiéleződött, a hidrogén egyre több figyelmet kap a nyilvános vitákban. Ám ezt a technológiát már az ezredfordulón elkezdték alkalmazni a Linde targoncáiban. A Siemens/KWU-val közösen a Linde 2000-ben mutatta be az első teljesen működőképes, üzemanyagcellás meghajtású targonca prototípusát. Tíz évvel később az aschaffenburgi székhelyű áruforgalmi specialista elkezdte az üzemanyagcellás targoncák sorozatgyártását. Jelenleg az ügyfélvállalatok a Linde sorozatainak mintegy 80 százalékához választhatják ezt az energiarendszert ügyfélspecifikus megoldásként. A megoldás ellensúlyos targoncákhoz, vontatókhoz és elektromos raklapemelőkhöz egyaránt elérhető. Az ilyen járművek lehetséges alkalmazási területeiről és a felhasználói beszámolókról további információkat ezen az oldalon találhat.

Számok, adatok és tények az akkumulátor-infrastruktúrával kapcsolatban

  • 100 kg hidrogén: A Linde elektrolízisüzemében 24 óra alatt körülbelül 100 kg hidrogént állítunk elő. Az infrastruktúra optimális hatékonysággal történő működtetése érdekében azonban a napi termelési mennyiséget nagyjából 52 kilogrammra korlátozzák.
  • 21 targonca: a hidrogén-infrastruktúra 21 üzemanyagcellás targoncát lát el tiszta energiával a Linde üzemi járműparkjában.
  • 100% tanúsított zöldáram: a hidrogén előállításához szükséges áram 100%-ban megújuló forrásokból, például szél-, nap- vagy vízenergiából származik.
  • 213 tonna CO2: a projektnek köszönhetően mintegy 213 tonnával csökken a Linde éves CO2-kibocsátása.
  • > 50 vállalat: a Linde mellett mintegy 50 másik vállalat vett részt a hidrogén-infrastruktúra kialakításában.
  • 2,8 millió euró: a Linde összesen 2,8 millió eurót fektetett be a hidrogén-infrastruktúra kialakításába.