Ez a böngésző elavult. Kérjük, váltson másik böngészőre, hogy teljes mértékben használhassa weboldalunkat.

A Linde X targoncák lenyűgözik a Layher állványozási specialistát

Felszerelve a jövőre
A Linde X50 működés közben a Wilhelm Layher GmbH & Co KG vállalatnál.

„Több is lehetséges”: ennek a vevői ígéretnek az alapján működik a Wilhelm Layher GmbH & Co KG, az innovatív állványrendszerek világpiaci vezetője. Azt, hogy a fülbemászó vállalati mottó az intralogisztikában is alkalmazható, többek között a Linde Anyagmozgatás elektromos X-targoncája bizonyítja. A vállalat központjában könnyedén viselik ugyanazt a terhelést, mint belső égésű motoros kollégáik – és hamarosan a flotta állandó részévé válhatnak.

Szigorúan véve az örök csendes segítő szerepe meglehetősen hálátlan, különösen, mivel az állványzat esetében ez egy támogató szerep: Ezen „ideiglenes segédépítmények” nélkül ma nem csodálhatnánk meg a piramisokat vagy az ókori építészet más csodáit – és modern városaink is meglehetősen rendezetlen látványt nyújtanának. Ezt természetesen nem kell magyaráznia a Wilhelm Layher GmbH & Co KG állványozási szakembereinek – az 1945-ben alapított vállalat ugyanis mára világpiaci vezető lett az állványrendszerek, védő- és rendezvényrendszerek, guruló tornyok és létrák gyártásában: „Csak a güglingen-eibensbachi központunkban évente több mint 30 millió méter acélcsövet dolgozunk fel, és naponta átlagosan 100 teherautót rakodunk meg termékeinkkel” – magyarázza Dr.-Ing. Fritz Barth, a műszaki szolgáltatások és beruházások vezetője

Folyamatosan fel és le – szó szerint

Legkésőbb ezen a ponton a telephely többi „segítője” is bevetésre kerül: nevezetesen 45 dízelüzemű ellensúlyos targonca, amelyek többek között a termelési hulladék elrendezéséért és a rakodásért felelősek. Miért a dízel? Patrick Reiner logisztikai vezető: „Elég idilli helyen vagyunk itt, a Stromberg-Heuchelberg természeti park szélén, de ennek is megvan az ára: A cégünk területe bizonyos mértékig teraszos, sok a lejtő, a terepátmenet, a rámpa és így tovább”. Ráadásul a nagy távolságok a mintegy 250 000 négyzetméteres telephelyen nem könnyítik meg az anyagmozgató gépek dolgát. A nehéz, terjedelmes rakományok – köztük az akár 10 méter hosszú, acélrácsos gerendák – és a nehéz földrajzi körülmények együttese azt jelentette, hogy a dízelmeghajtáson kívül sokáig nem volt más alternatíva.

Itt a teljesítmény dönt

A korábbi, dízelmeghajtásra való összpontosítás semmiképpen sem a más meghajtási rendszerektől való félelmen alapult. Energetikai rendszerek. Reiner: „Az elmúlt években többször teszteltünk klasszikus elektromos targoncákat az öt tonnáig terjedő teherbírási tartományban; teljesítményük azonban gyengébb volt a belső égésű motorokénál. És egyszerűen nem engedhetünk meg magunknak kevesebb teljesítményt – és így kevesebb termelékenységet – ügyfeleink számára.” De ahogy az egy olyan vállalathoz illik, amely a „több is lehetséges” ígéretnek megfelelően működik, a targoncákkal kapcsolatban újra és újra feltették ugyanazt a kérdést. Egészen addig, amíg a Layher-csapat rá nem bukkant egy lehetséges válaszra. A Linde Anyagmozgatás pontosan ezt nyújtotta az újonnan kifejlesztett Linde X20 – X35 generációs elektromos targoncák formájában, amely az elektromos = belsőégésű ígéretével érkezik.

A Linde X targoncái ugyanazokat a terheket viselik, mint belső égésű motoros társaik.
Még a nehéz, terjedelmes rakományok – például az akár 10 méter hosszú, acélrácsos gerendák – sem jelentenek problémát a Linde X50 számára.
A Linde Anyagmozgatás elektromos targoncái még a sok felfelé és lefelé vezető utat is gond nélkül kibírják.
A Linde X targoncái ugyanazokat a terheket viselik, mint belső égésű motoros társaik.
Még a nehéz, terjedelmes rakományok – például az akár 10 méter hosszú, acélrácsos gerendák – sem jelentenek problémát a Linde X50 számára.
A Linde Anyagmozgatás elektromos targoncái még a sok felfelé és lefelé vezető utat is gond nélkül kibírják.

Itt az idő a bemutatkozásra!

„Egy elektromos targonca, amely teljesítményét tekintve teljesen egyenértékű a belső égésű motorral szerelt társaival? Ez elég érdekesen hangzott számunkra” – hangsúlyozza Dr. Barth – és enyhe mosollyal hozzáteszi: „Természetesen mindig pontosan tudni akarjuk, hogy mi történik az igazi terepen, ezért kezdtük el a terepen tesztelni.” Ennek főszereplője egy Linde X30 volt, amelynek nemcsak a vállalat többi dízeles targoncájával, hanem más piaci szereplők elektromos targoncáival összehasonlítva is meg kellett mutatnia, hogy rendelkezik-e a Layher igényes környezetéhez szükséges felszereltséggel. Az olyan tulajdonságok mellett, mint a sebesség, a teherbírás és a manőverezhetőség, a specifikációk a terhelés alatti teljesítményre is összpontosítottak. Mindenki megdöbbenésére a Linde X30 még a sok emelkedő és lejtő mellett is zökkenőmentesen tartotta magát.

Dr.-Ing. Fritz Barth, a Layher műszaki szolgáltatási és beruházási vezetője
A elektromosítást a teljes körű fenntarthatósági stratégiánk fontos részének tekintjük. És ez alól a targoncák sem jelentenek kivételt.

Dr.-Ing. Fritz Barth, a Layher műszaki szolgáltatási és beruházási vezetője

Meglepő? Abszolút. – Teherbírás? Lehet nyugodtan nagyobb is!

Az E = IC egyenlet tehát abszolút helyes volt a Linde X30 esetében. „A targonca éppúgy megállja a helyét, mint belső égésű társa. A tesztjeink minden kétséget kizáróan ezt bizonyították” – foglalja össze Patrick Reiner a vállalat belső vizsgálatának eredményeit. Egy változó azonban megmaradt – nevezetesen a teherbíró képesség. Ennek oka, hogy a vállalatnak valójában nagyobb tonnatartalmú berendezésekre van szüksége a hosszú áruk és a többtonnás állványelemek rakodásához. „A Layher Linde H40 és H45 dízel targoncákat üzemeltet itt a telephelyen – más szóval az X30 egyszerűen túl kicsi lenne a rendszeres használathoz” – mondja Gerhard Bauer, a projektért felelős vállalat ügyfélszolgálati vezetője Linde Anyagmozgatás hálózati partner Hofmann Fördertechnik. A hír, hogy a Linde Anyagmozgatásnál már folyamatban van az X sorozat kiterjesztése a teherbírás tekintetében, éppen időben érkezett.

A teljesítmény és a precizitás találkozása

Eközben az állványozó szakemberek a Linde Anyagmozgatással és a Hofmann-nal szoros együttműködésben tesztelik az előszériás Linde X50 egységet valós körülmények között – azaz kemény két műszakos üzemben a betárolás és a rakodás során. Különösen az utóbbi esetben a targoncáknak erősen meg kell feszíteniük az "izmaikat". Ezt a feladatot a prototípus kiválóan teljesíti: „Az X50 erős, mint a bivaly, a dízelhez képest a vezetési teljesítményt tekintve egyáltalán nem veszünk észre különbséget – függetlenül attól, hogy felfelé vagy lefelé megyünk” – mondja lelkesen Waldemar Pepke targoncavezető. A nagy teljesítmény mellett az elektromos targoncákra jellemző érzékenység is a Layher munkatársainak kezére játszik. „Egyetlen teherautónál akár 80-szor is megfordulunk, amíg teljesen meg nem rakodjuk. Itt rendkívül pontosan tudunk dolgozni az új eszközzel. Emellett az erős fűtés kiváló a kültéri vezetés során” – teszi hozzá Pepke.

Az X50 használat közben a Layhernél
Igazán illenek egymáshoz

A kulcsszó a precizitás: A vállalat a világ egyik legösszetettebb targoncairányítási rendszerét használja a vezetési feladatok elosztására. Minden egység nagy méretű terminállal rendelkezik, amely a raktár részletes térképét jeleníti meg, és a dolgozókat a berakodni kívánt árukhoz irányítja. A lézeres navigációnak köszönhetően a raktárban ez a vezetés néhány centiméteres pontossággal működik – és a kijelző még háromdimenziósan is mutatja az adott árut. „A Linde X50 lehetővé teszi számunkra, hogy a CAN-bus kapcsolaton keresztül közvetlenül hozzáférjünk a vezérlőrendszerünk adataihoz, például a villák pontos helyzetéhez. Ez egy másik nagy előny” – magyarázza Patrick Reiner logisztikai vezető. És a teszttargonca kitartás szempontjából is kiemelkedő teljesítményt nyújt. A nagyon nagy energiaintenzitás ellenére a nagy akkumulátor teljes feltöltésével és a munkaszünetekben történő rövid köztes töltési megállásokkal akár két műszakot is könnyedén át lehet vészelni.

Ez igen, ezekkel lehet dolgozni!

A Linde X50 2022 októbere óta zümmög a Layher kiterjedt telephelyén, Güglingen-Eibensbachban – és jelentősen alacsonyabb zajszintjének köszönhetően valóban kiérdemli a „csendes segítő” címet. Bár a prototípust még egy ideig tesztelik, és a készüléket a jövőben három műszakos gyártásban is kipróbálják, ez a Layher számára egészen biztos: „Az X targoncákkal szerzett tapasztalataink alapján semmi sem akadályoz meg minket abban, hogy fokozatosan beépítsük őket a telephelyünk rakodóflottájába” – teszi hozzá Patrick Reiner. A Layher új telephelyén, a 3. üzemben a flotta építése során a vállalat már a kezdetektől fogva az X-targoncának szavazott bizalmat. „Lesz ott egy nagy napelemrendszer is, amely a saját klímasemleges villamos energiával látja el az egységeket” – teszi hozzá kollégája, Dr. Ing. Fritz Barth – és összefoglalja: „Ez azt jelenti, hogy szó szerint optimálisan fel vagyunk szerelve a jövőre.”

Patrick Reiner, a Layher logisztikai vezetője
Az X-targonca teljesítménye igazán lenyűgözött minket – különösen annak fényében, hogy egy másik gyártó elektromos targoncájának a dombon elfogyott az ereje, és a targonca leállt. Patrick Reiner, a Layher logisztikai vezetője

Patrick Reiner, a Layher logisztikai vezetője

A Wilhelm Layher GmbH & Co KG flottáját hosszú távon modern, elektromos meghajtású Linde X targoncákkal kívánják kiegészíteni.

Wilhelm Layher GmbH & Co KG

Az 1945-ben alapított Wilhelm Layher GmbH & Co KG ma az innovatív állványrendszerek világpiaci vezetője, amely több mint 40 országban rendelkezik leányvállalatokkal és több mint 140 szervizponttal világszerte. A Heilbronntól nem messze, a baden-württembergi Güglingen-Eibensbachban található központban mintegy 1300 ember dolgozik. Az intralogisztikához a vállalat 108 különböző gyártótól származó ellensúlyos targoncát használ, amelyek közül 45 gondoskodik a termelési hulladék szállítás és rakodás munkaigényes területeiről. Minden egyes egység, köztük számos Linde H40 és H45 targonca, évente több ezer üzemórát dolgozik. Hosszú távon a flottát modern, elektromos meghajtású Linde X targoncákkal kívánják kiegészíteni. A Layher számára az elektromobilitás témája a teljes körű fenntarthatósági stratégia fontos eleme. A Linde Anyagmozgatás hálózati partnere, a Hofmann Fördertechnik Neckarsulmból gondoskodik a támogatásról és a szervizelésről.