eMission ZERO: A Linde Anyagmozgatás saját hidrogén-infrastruktúrát üzemeltet
Gyárilag előállított hidrogén
Mi tagadás, a hidrogén a jövő energiamixének fontos építőköve. Idejében felismerve ezt a fejleményt, a Linde Anyagmozgatás úttörő projekttel gondoskodott a hatékonyságról. Az aschaffenburgi üzem 2023 májusától kezdve tanúsított zöldáramból hidrogént állít elő, amelyet a vállalat üzemanyagként használ fel a saját üzemanyagcellás targoncáiban. Ezzel a Németországban egyedülálló használati mintával a Linde ismét úttörő szerepet vállalt.

A hidrogén-infrastruktúrának köszönhetően a Linde Anyagmozgatás nemcsak a technológiai vezető szerepét erősíti meg, hanem további értékes tapasztalatokat szerzünk, amelyekből ügyfeleink közvetlenül profitálnak.
Andreas Krinninger, a Linde Anyagmozgatás vezérigazgatója, a KION GROUP AG igazgatótanácsának tagja
Az előállítástól a tankolásig: A hidrogén-infrastruktúra működése
- Zöldáram: A teljes mértékben klímasemleges hidrogén-előállítás érdekében a Linde csak tanúsított zöldáramot, vagyis megújuló forrásokból, például szél-, nap- vagy vízenergiából származó áramot használt.
- Elektrolízisüzem: Az elektrolízisüzem zöldáram felhasználásával oxigénre (O2) és hidrogénre (H2) bontja a vizet. Ezt követően a gáznemű elemet -40 °C-ra hűtve szárítják.
- Kompresszor: Ahhoz, hogy a hidrogén tankolható állapotba kerüljön, össze kell sűríteni. Erről kompresszor gondoskodik, amely 30 és 450 bar közötti értékre sűríti a hidrogént.
- Raktározás: ily módon sűrítve a hidrogén ideális körülmények között tárolható. Ehhez egy speciális, kétrekeszes nyomástároló modulra van szükség, ahol a rekeszeket felváltva töltik és ürítik.
- Adagoló: itt töltik be a hidrogént az üzemanyagcellás targoncákba. A hagyományos belső égésű motorokkal ellentétben a fúvókán kívül adatkábelt és vízelszívásra szolgáló tömlőt is kell csatlakoztatni.
- Targonca: az anyagmozgató gépek üzemanyagcelláiban a hidrogén a légköri oxigénnel reagálva vizet, hőt és áramot termel. Ez utóbbit a lítiumion-akkumulátor tárolja, és a beépített villanymotorok meghajtására szolgál.
Benyomások a nyitóünnepségről






















Dióhéjban: mi történik az üzemanyagcellában?
Az üzemanyagcella működésének lényege a „hideg égés”. Az elektrokémiai folyamat során az oxigén (O2) oxidálószerként reagál a tulajdonképpeni üzemanyaggal, vagyis a hidrogénnel (H2). A folyamat nagy mennyiségű energiát hoz létre hő és elektromosság formájában, amelyet a targoncák meghajtására használnak fel. Az egyetlen keletkező melléktermék a víz (H2O), amelyet a feltöltési folyamat során kiszívnak az üzemanyagcellából.
A Linde Anyagmozgatás 2010-ben – Európában elsőként – kezdte sorozatban gyártani az új hajtáskoncepcióval tervezett anyagmozgató gépeket. Az ügyfelektől azóta érkezett számos megbízás során gyűjtött értékes tapasztalatokat a Linde az első üzemanyagcellás hibrid rendszerének fejlesztése során is felhasználta. 24 voltos feszültségével és 1,8 kW-os teljesítményével a legelőször a LogiMAT 2023 intralogisztikai szakkiállításon bemutatott Linde HyPower 24 V üzemanyagcellás rendszert a Linde előbb a komissiózó targoncáiban és a vontatóiban, majd később az alacsony emelésű raklapszállítóiban és a kétszintes rakodóiban is alkalmazni tervezi. 2023 májusa óta egy nagyobb, 48 voltos tüzelőanyagcellás rendszer is fejlesztés alatt áll.

2030-ra a legfeljebb 8 tonnás ellensúlyos targoncáink teljes flottáját üzemanyagcellás meghajtásra tervezzük átszerelni.
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, Linde Anyagmozgatás

A Linde üzemi flottáját alkotó üzemanyagcellás targoncák
A Linde Anyagmozgatás az aschaffenburgi fő üzem járműparkjában összesen 21, belső égésű motorral szerelt ellensúlyos targoncát cserélt le környezetbarát, üzemanyagcellás járművekre, köztük tizenkét darab öttonnás teherbírású Linde E50-et és kilenc darab 3,5 tonnás teherbírású Linde E35-öt.
Ami a biztonságot illeti: minden a helyén
A hidrogén-infrastruktúrájához kapcsolódó biztonsági technológia megtervezésekor a Linde számos saját megoldást alkalmazott. Például a Linde connect flottakezelési megoldás hozzáférés-ellenőrző modulja biztosítja, hogy csak megfelelően képzett személyzet végezhessen feltöltési műveleteket. Az alkalmazottak RFID chip segítségével kell azonosítsák magukat az adagolónál, miközben a háttérben a szoftver ellenőrzi a szükséges jogosultságok meglétét. A Linde Safety Guard biztonsági rendszer a targoncák és az infrastruktúra közötti ütközések megelőzésére használatos. Az adagolóra egy úgynevezett fix egység van szerelve, amely interferenciamentes ultraszélessávú technológia segítségével kommunikál a targoncákba szerelt járműegységgel. Ha egy targonca a rendszerhez közelít, a Linde Safety Guard automatikusan csökkenti a maximális sebességet. Egy másik, közvetlenül az üzemanyagcellás rendszerre szerelt járműegység közli a feltöltőrendszerrel, hogy az adott jármű milyen üzemanyagcellás rendszerrel van szerelve.

Ami a teljesítményt és a működést illeti, semmit sem bízunk a véletlenre. Magától értetődő, hogy a teljes rendszert és annak alegységeit is rendszeresen karbantartjuk. Erre a célra egy regionális szolgáltatóval dolgozunk együtt.
Franz Huber, Strategic Product Platforms projektmenedzser, CB-Energy
De vajon a hidrogén az én járműparkom kapcsán is szóba jöhet?
Gyors töltés, károsanyag-kibocsátástól mentes működés, tiszta kezelés – az intralogisztikában a hidrogénnel működő anyagmozgató gépek egész sor gyakorlati előnnyel járnak. Ennek ellenére a technológia mégsem a szabványosított méret elvén alapszik, hiszen – mint minden energiarendszer esetében – mindig figyelembe kell venni az egyedi alkalmazási követelményeket és körülményeket. Ezért a Linde Anyagmozgatás teljes körű tanácsadást kínál az energia területén.
Hidrogénben verhetetlen: a Linde Anyagmozgatás az iparág vezető szereplője
Amióta az energetikai vita kiéleződött, a hidrogén egyre több figyelmet kap a nyilvános vitákban. Ám ezt a technológiát már az ezredfordulón elkezdték alkalmazni a Linde targoncáiban. A Siemens/KWU-val közösen a Linde 2000-ben mutatta be az első teljesen működőképes, üzemanyagcellás meghajtású targonca prototípusát. Tíz évvel később az aschaffenburgi székhelyű áruforgalmi specialista elkezdte az üzemanyagcellás targoncák sorozatgyártását. Jelenleg az ügyfélvállalatok a Linde sorozatainak mintegy 80 százalékához választhatják ezt az energiarendszert ügyfélspecifikus megoldásként. A megoldás ellensúlyos targoncákhoz, vontatókhoz és elektromos raklapemelőkhöz egyaránt elérhető. Az ilyen járművek lehetséges alkalmazási területeiről és a felhasználói beszámolókról további információkat ezen az oldalon találhat.
Számok, adatok és tények az akkumulátor-infrastruktúrával kapcsolatban
- 100 kg hidrogén: A Linde elektrolízisüzemében 24 óra alatt körülbelül 100 kg hidrogént állítunk elő. Az infrastruktúra optimális hatékonysággal történő működtetése érdekében azonban a napi termelési mennyiséget nagyjából 52 kilogrammra korlátozzák.
- 21 targonca: a hidrogén-infrastruktúra 21 üzemanyagcellás targoncát lát el tiszta energiával a Linde üzemi járműparkjában.
- 100% tanúsított zöldáram: a hidrogén előállításához szükséges áram 100%-ban megújuló forrásokból, például szél-, nap- vagy vízenergiából származik.
- 213 tonna CO2: a projektnek köszönhetően mintegy 213 tonnával csökken a Linde éves CO2-kibocsátása.
- > 50 vállalat: a Linde mellett mintegy 50 másik vállalat vett részt a hidrogén-infrastruktúra kialakításában.
- 2,8 millió euró: a Linde összesen 2,8 millió eurót fektetett be a hidrogén-infrastruktúra kialakításába.