Az új Linde E16 gyakorlati tesztelés alatt a DB Schenker válllatnál

A jelentős igénybevétel kiemelkedő teljesítményt követel
Három Linde anyagmozgató gép használatban a DB Schenker vállalatnál

A DB Schenker schweinfurti telephelyén, Németországban minden nap a kirakodásról, átrakodásról és berakodásról szól – majd lehet mindent elölről kezdeni. A helyi logisztikai terminálon szinte mindig záros határidővel kell nagy mennyiségű árut kezelni. Ez a helyzet rendkívül kihívást jelent a rakodótargoncák számára, amelyeknek maximális teljesítményt, mozgékonyságot és kitartást kell mutatniuk. Pontosan ezek miatt döntöttek a Linde E16 kipróbálása mellett.

Valahol Dél-Németországban valaki online rendel egy nyugágyat. Az illető valószínűleg nincs tisztában azzal, hogy Dél-Németország más részein ez a nyugágy – és sok ezer egyéb árucikk – a békés pihenés gyökeres ellentétét jelképezi. „Ha pihenni szeretne, valószínűleg nem a megfelelő helyen jár” – viccelődik Thomas Gundel, amikor meglátogatjuk a DB Schenker schweinfurti átrakodótermináljánál. A neves logisztikai szolgáltató hatalmas mennyiségű árut kezel nap mint nap, nagyjából 5000 négyzetméteren. „24 óra alatt akár 800–1000 tonna is felhalmozódhat. A nyugágyaktól a játékokon át a tűzcsapokig minden lehet ebben, ami elfér egy raklapon” – magyarázza a terminálvezető. „Igazi logisztikai csomópontot működtetünk itt Schweinfurtban, és ez többek között a földrajzi elhelyezkedésünknek köszönhető.”

Ideje változtatni a dolgokon

Péntek, délután 3 óra. Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló, most, a nap zsúfolt második felében érthetővé válik, hogy mit ért Gundel „csomópont” alatt. „Az első csúcsidőszak a délelőtti műszakban van, amikor a targoncáink visszatérnek a 40 üzempontból, és kiszállítják a területre érkező árukat. Ezután az embereink a targoncákkal lerakodják a pótkocsikat és vontatókat, majd a két kirakodási zónába helyezik az árut” – magyarázza. A nagy sebességű eszközök kezelői átveszik és a megfelelő helyszínre szállítják onnan az árut. Míg a kisebb szállítmányok esetében a targoncák berakodásáról nagyrészt maguk a sofőrök gondoskodnak, a nehéz szállítmányok berakodását a DB Schenker csapata végzi – ugyancsak targoncákkal. Most is éppen ez a folyamat zajlik, „épp csak délután még több fordulóra van szükség” – hangsúlyozza Gundel. És ha sok a forduló, a felszerelésnek is lépést kell tartania ezzel mind a teljesítmény, mind a biztonság tekintetében.

A Linde Anyagmozgatás különböző targoncái árukat szállítanak a DB Schenker raktárában.
Thomas Gundel, terminálvezető, DB Schenker Schweinfurt
A telephelyünkön évek óta a Linde uralkodik. Rakodótargoncaként tizenegy Linde E16 targoncát használunk. Természetesen kíváncsiak voltunk a választott mindennapi megoldásunk következő generációjára is.

Thomas Gundel, terminálvezető, DB Schenker Schweinfurt

Mindig lehet még jobban

A DB Schenker mindkét területen kiváló tapasztalatokat szerzett a Linde Anyagmozgatás anyagmozgató gépeivel. A bevált 386-os sorozat utódját 2024 szeptembere óta tesztelik. Már az első néhány hét után világossá vált: az új eszközökben minden megvan, ami egy jó rakodótargoncához kell. Sarah Benz műszakvezetőt különösen lenyűgözi a javuló kilátás, ami mindenekelőtt a keskenyebb A-oszlopnak és az egymásba illesztett emelőoszlopoknak köszönhető: „Ha jobban rálátok a villákra, kisebb a stressz, mert biztonságosabb a munka – különösen éjszaka, vagy amikor sokan vannak a közelben.” Ezenkívül a háromkerekű targoncák a Linde forgózsámolyos kormányzott tengelyének köszönhetően nagyfokú manőverezhetőségükkel tűnnek ki, és nagy teljesítményű aszinkronmotorjaik kiemelkedő menetteljesítményt nyújtanak, ami szintén hozzájárul a megnövekedett rakodási kapacitáshoz.

Sarah Benz, műszakvezető, DB Schenker, Schweinfurt
A targonca azt az érzést kelti, hogy minden kormánymozdulatot pontosan úgy hajthat végre, ahogyan azt Ön szeretné.

Sarah Benz, műszakvezető, DB Schenker, Schweinfurt

Folyamatos teljesítmény a lítiumion-akkumulátornak köszönhetően

Ha szóba kerül az árukezelési teljesítmény, akkor a megfelelő energiarendszer kérdése a következő. Ebben a tekintetben a schweinfurti telephely egyértelmű álláspontot képvisel, ahogy azt Thomas Gundel is hangsúlyozza. A telephely 2023 vége óta teljesen átállt az ólomsavas energiatárolókról a modern, nagy hatékonyságú lítiumion-akkumulátorokra . „Nálunk ez a megoldás vált be igazán. Az ólomsavas akkumulátorokat naponta háromszor kellett cserélni, ami túl sok értékes időt pazarolt, nem is beszélve a karbantartásra fordított energiáról. Most egyetlen lítiumion-akkumulátorral mindhárom műszakot végigdolgozhatjuk, még intenzív tevékenység mellett is” – mondja Gundel.

A DB Schenker egy dolgozója a Linde E16 sorozatú elektromos targoncájával tolat.

Rugalmas plug-and-play megoldás

A rendszeres átmeneti töltéshez több Linde-töltőberendezést szereltek be a csarnokban, hogy a munkavállalók a szünetekben tölthessék az eszközöket. Roberto Truthän, aki a schweinfurti átrakodóterminált vezeti a Linde Anyagmozgatás felelős hálózati partnerénél, az Ernst Müller Fördertechnik válllatnál, az új Linde E16 targonca egy másik előnyét hangsúlyozza ki: „A targoncák esetében könnyedén, módosítás nélkül lehet váltani a lítiumion-akkumulátorok és az ólomsavas rendszerek között.” A DB Schenker számára ez meggyőző érv a Linde mellett. Thomas Gundel: „Nagyon gyorsan kell reagálnunk minden megrendelési helyzetre, és ezért rendszeresen bérbe adjuk a berendezéseket a régió egy másik telephelyének, ahol még mindig ólomsavas akkumulátorokat használnak. A Linde koncepciójának köszönhetően a Linde új E16 sorozatú targoncáiban egyszerűen, plug-and-play megoldással lehet akkumulátort cserélni. Ki a lítiumionossal, be az ólomsavassal, és már indulhatunk is.”

Mintha felhőkön járna

Egy targoncavezető épp felhajtott a Linde E16 targoncájával egy vontatóra. Thomas Gundel terminálvezető erről a következőket mondta: „A rakfelület pereme acélból készült, és enyhén meg van döntve. Amikor sebesen ráhajt az ember, elég hangos tud lenni.” Annál meglepőbb, hogy Johnnie Wilson műszakvezető szemmel látható nyugalommal fogadta a dolgot: „Az új targoncában az ütések már nem érik el a vezetőülést – alig érződik valami. Jó érzés, amikor nem fáj a hátad egy hat-hét órás műszak után.”

Ennek fő oka a Linde-targoncák új generációjábaépített okos csillapítás. Az oszlop, valamint a meghajtó- és kormányzott tengelyek az új targoncákban elasztomer gyűrűscsapágyakkal teljesen le vannak választva az alvázról. Ezenkívül a modellek (mint például a DB Schenker esetében) légrugós vezetőüléssel is rendelhetők, ami tovább javítja az ergonómiát.

Minden biztonságos!

Térjünk vissza a nyugágy, vagy még inkább a nyugalom témájára. Délután fél négy van, és körülbelül 15 ember tartózkodik a terminálon. Thomas Gundel ennek ellenére nyugodtnak tűnik, és egy apró szerkezetre mutat a biztonsági mellényén: „2023 óta alkalmazzuk a Linde Safety Guard rendszert. Kivétel nélkül mindenki kap egy ilyen hordozható egységet, beleértve a külső szállítmányozási vállalatok sofőrjeit is, a targoncákba pedig a kapcsolódó járműegységek vannak beszerelve.” Ha a targoncák túl közel kerülnek egymáshoz vagy a játókelőkhöz, a Linde rendszer a forgalom minden résztvevőjét figyelmezteti.

Ezenkívül a nyergesvontatókba és a csereszekrényekbe való behajtáskor a maximális sebesség automatikusan csökken. Végül, de nem utolsósorban, a csarnok két része közötti átjárónál felszerelt BlueSpot jelzőfény aktiválódik, ha egy anyagmozgató gép közeledik.

Amióta a Linde rendszer üzemel itt, egyetlen baleset sem történt a csarnokban, amelyiknek köze lett volna valamilyen anyagmozgató géphez.

Thomas Gundel, terminálvezető, DB Schenker Schweinfurt

Pontos illeszkedés

Időközben leszállt az este Schweinfurtban. A csarnok fokozatosan kiürült, és a következő műszakra készülnek. Thomas Gundel munkanapja is a végéhez közeledik. Eljött az ideje egy utolsó összefoglalónak. „Mint tapasztalhattad, meglehetősen zajlik az élet nálunk. Jó tudni a felszerelésről, hogy nincs semmi gond, minden rész tökéletesen illik az egészhez. A szolgáltatás minősége megfelel a berendezések minőségének, a berendezések teljesítménye pedig megfelel a szabványainknak. Az új Linde E16 sorozatú targoncák mindennek ékes példáját szolgáltatják."

A DB Schenker egy alkalmazottja lefelé tolat a Linde D12 HP SP targoncával a rakodórámpáról.

DB Schenker

A DB Schenker világszerte körülbelül 71 100 alkalmazottjával és hozzávetőlegesen 1850 telephelyével a vezető nemzetközi logisztikai szolgáltatók egyike. A schweinfurti logisztikai terminálon körülbelül 35 alkalmazott dolgozik három műszakban, naponta körülbelül 800 tonna árut dolgozva fel. A vállalat kizárólag a Linde Anyagmozgatás anyagmozgató gépeire támaszkodik. A telephelyen többek között tizenegy lítiumion-akkumulátorral szerelt Linde E16 targoncát és tizenegy Linde T20, T20 SF és D12 HP SP sorozatú nagysebességű targoncát használnak. A Linde hálózati partnere, a nürnbergi székhelyű Ernst Müller Fördertechnik évek óta a DB Schenker vezető szolgáltatója. Az ottani csapat Németország-szerte átfogó támogatást nyújt a DB Schenker vállalatnak. A schweinfurti telephelyen a karbantartást és javítást a helyi Suffel Fördertechnik GmbH & Co. KG fióktelep végzi.