Magyarország
Kezdő oldal

Új lendület a raktárakban

19-Apr-2006

Egy forradalmi járműkoncepcióval, melyben az akkumulátor a vezetőülés alá kerül, sikerült a lépés a tolóoszlopos targoncától a kitolótargoncáig.

Az alaphelyzet: az új R14X-R17X-ig terjedő modelleknél a villakitolás a támasztókarok között nem az egész oszloppal együtt történik mint eddig. Ehelyett az emelőoszlop rögzített marad és egy mozgatható villakocsi veszi át mind a kitoló-, mind a döntőfunkciókat. Az "X-sorozat" 2005. októberében a CeMat kiállításon került bemutatásra Hannoverben.

A klasszikus tolóoszlopos-koncepciótól eltérően, melyben az akkumulátor a vezető és az emelőoszlop között helyezkedik el, a Linde e technológiai sakkhúzással, - hogy az akkumulátor a vezetőülés alá került - rengeteg konstruktív szabadságot adott. A vezetőfülke megduplázott helykínálata nagyvonalúvá alakította a munkahelyet és nagy mozgásszabadságot biztosít a vezető számára. Az oszlopprofilok távol helyezkednek el egymástól, ezáltal javítják az útra és a teherre történő kiláthatóságot. A hidraulikus oszloplezárással nagyon jó oszlopmerevítés érhető el, mely ténylegesen is látható, amint az emelőoszlopot kitoljuk. A haszon a felhasználó számára is jól érzékelhető: 15 százalékkal nagyobb rakodási teljesítmény a hagyományos tolóoszlopos targoncákkal szemben közel 73 százalékkal csökkentett kitolómozgások mellett.

Ezek a tulajdonságok ezért ezt a berendezést különösen predesztinálják a nagy teljesítményt követelő munkára logisztikai központokban, az élelmiszer- és elektronikai iparban, valamint hűtőházakban, ahol a polcok 6 méter felettiek, kis folyosószélességekkel, de nagy maradványteherbíróképesség igénnyel rendelkeznek.

A koncepciótól a teljesítményig
A mélyen és központosan elhelyezett akkumulátorral és rögzített oszloppal kialakított konstrukció hatalmas statikai előnyöket rejteget. Az oszlop súlya, valamint az akkumulátor mélyen lévő súlypontja nagyon meggyőző stabilitást és maradványteherbíróképességet mutat a teljes teherkezelési folyamat során. A kitolótargoncával végzett munka még precízebbé és biztonságosabbá válik.
Ezek az előnyök még erősebbé válnak az oszlop behajlásának csökkenése által. Az a plusz különösen a 8 méter feletti ki és berakodásnál látható jelentősen.

A vezetőülés alatt elhelyezett alacsony és széles akkumulátor koncepciójától elválaszthatatlan az oszlopkialakítás. A vezető magasan ül az egymástól távol elhelyezkedő oszlopprofilok között és panoráma látómezeje van az útra és teherre egyaránt. Sem csövek, sem láncok és munkahengerek nem zavarják akkumulátor mérete (920Ah-ig) lehetővé tesz akár többműszakos munkát és rugalmasságot ad akkucsere nélkül. Az akkucseren rendkívül egyszerű. Akár egy kézi raklapmozgatóval is ki lehet húzni a támasztókarok közül.

Az új Linde X-sorozatnál az oszlop a karosszériához rögzített, elhelyezkedése megegyezik a hagyományos tolóoszlopos targoncánál a visszahúzott állapottal. Ezen okból kifolyólag az új Linde járműgenerációnál teljesen tudatosan az összes mozdulatot a vezető kizárólag a villakocsin végzi. Miután többé nem a nehéz oszlop, hanem csak a könnyű villakocsi mozog, rövidebb, gyorsabb kitolómozgások keletkeznek, melyek felgyorsítják a ki- és betárolást, csökkentik az energiafelhasználást.

A villadöntés a villakocsi kitolásakor automatikusan egy meghatározott vezetősínnel történik. Az R14X maximális emelési magassága 9,5m, az R16X és R17X eléri a 11,5 métert. Még nagyobb erővel bír az R17X HD (Heavy Duty), mely maradványteherbíróképessége 11 méteren még 1,25t , használata nagyon kemény feltételek mellett is ajánlott.

Az új járműkoncepcióval még egy előny áll összefüggésben: a rövid tengelytáv. Ez biztosítja a kiváló manőverezhetőséget a különösen szűk helyeken.

Komfort, biztonság és teljesítmény
A vezetőfülke nagyvonalú helyviszonyai lehetővé tették egy különösen széles teljesen rugózott, két állítható, minden kezelőelemet tartalmazó kartámlával felszerelt vezetőülés beépítését , mely a vezető számára nagyon kényelmes ülőhelyzetet biztosít. A kormány a baloldali támlában található. Jobboldalon, kialakítás szerint, kettő ill. négy vezérlőkar található az oszlop és villafunkciók biztonságos és kényelmes kiszolgálására. A Linde-Load-Control vezérlés kezeléséhez mutatóujjunk ereje is elegendő.

A vezető munkahelye jó belülre került, azt biztosítva, hogy a targoncavezető teljes teste folyamatosan a járműkontúron belül marad, ezáltal kisebb sérülésveszélynek van kitéve. Az enyhén döntött üléshelyzet laza testtartást biztosít. Egyidejűleg dől az oszlop felé ezáltal jobb kilátása van az útra és a teherre egyaránt.

A kényelmes ki- és beszállásra is gondoltak a tervezők. Széles fellépő segítségével éri el munkahelyét a vezető. Minden fontos szervizpont közvetlenül a jármű oldalán elhelyezett fedél alatt található.

Hajtástechnika a jelenbõl
Az X-sorozat minden tagja nagy teljesítményű, gondozásmentes váltóáramú emelő- és hajtómotorokkal rendelkezik. A sebességük 14 km/h, az emelési sebesség pedig 0,7 m/s. A sebességek elektronikusan szabályozottak. A vezető minden utasítása lágyan és progresszívan alakul át, ezáltal biztonságos, pontos és termelékeny munkavégzést eredményez. A digitális fedélzeti computer kijelzője - szériakivitelű magasságkijelzővel - folyamatosan mutatja a berendezés állapotát a vezető látómezejében.

Joggal állíthatjuk, hogy a tolóoszlopos targonca feltalálói feltalálták a kitolótargoncát. Hiszen minden nevezett tulajdonsága az új Xsorozatnak nagy lépést mutat előre, mellyel egy raktárüzemeltető feketén-fehéren számolhat. Másképp kérdezve: ki engedheti meg magának manapság, hogy 15 százalék termelékenységnövekedésről lemondjon?

kérjük kattintson ide: download Download (PDF, 416 kB)

back

lap tetejére